Mit Smukke Værksted

Sørens Hjemmeside

TOS FN25


August 2025

Mens jeg stod i lære blev virksomheden udvidet, vi fik nye og større maskiner og herunder blandt andet en Tos fræser (FA 4, tror jeg modelbetegnelsen er). Den fræser var jeg simpelthen så begejstret for, for jeg synes den var konstrueret noget nær perfekt. Alle håndtag præcis hvor de skulle være, den var sågar flot at se på og så kunne den virkelig arbejde uden at kny. Ergonomisk og æstetisk altså en fornøjelse at stå ved.

I min læretid drømte jeg om en gang at få mit eget maskinværksted, men som det viste sig, skulle mit liv ikke gå i den retning. Drømmen forblev dog i det små og på mange måder har jeg jo faktisk fået realiseret den drøm til en vis grad.

Da jeg købte min første fræser blev det en i en prisklasse jeg kunne overkomme og en der i størrelse passede til værkstedet. Hvis jeg havde haft mere plads ville jeg selvfølgelig have valgt en langt større. Sjovt nok bliver de faktisk handlet til lavere priser end hvad de små fræsere bliver, så når jeg har kigget på hvad brugtmarkedet havde at byde på, har det altid ærgret mig at jeg ikke har haft mere plads. Og jeg har virkelig ofte og intenst kigget på brugtmarkedet. Faktisk alle år jeg har boet her og egentlig også før.

Jeg har været meget glad for min første fræser, men der har alligevel været i hvert fald fem ting som jeg kunne ønske mere eller bedre.
Den er primært betjent fra venstre side - hvilket desværre ikke fungerer så godt med den placering den har haft - og som heller ikke kan være anderledes, så jeg har gerne ville have en som er front- eller højrebetjent.
Jeg har savnet tilspænding på alle akser. Den har kun på y-aksen.
Jeg har ønsket et vertikalhoved med borespindel, så jeg blandt andet kan bore skrå huller.
Jeg har savnet at spindlen kunne køre begge veje.
Og så kunne det være rigtig lækkert med digital udlæsning. Det har mange gange været overvejet at opgradere med, men prisen har afskrækket ind til videre.

Så jeg har altså ofte kigget på brugtmarkedet om der ikke skulle være noget at finde og på grund af flere omstændigheder er dette kiggeri blevet intensiveret i det sidste års tid...
For et par år siden slog et lyn ned i eller meget tæt på huset (sikke et brag! 😳). I den forbindelse gik mit komfur i stykker og fræseren holdt også op med at virke. Jeg havde ikke tid og overskud til at kigge ordentligt på fræseren, men umiddelbart så det for mig ud som motoren var brændt af, for alt andet så ud til at virke, motoren kørte bare ikke. Jeg havde således mere eller mindre afskrevet at få den til at køre igen, så jeg måtte omstille mange af de vanlige opgaver til at blive lavet på drejebænken. Det gik for så vidt også ok, men der var alligevel en del opgaver jeg ikke kunne påtage mig.
Som nævnt var mit overskud også fraværende, så i hvert fald et års tid har det egentlig været ok at jeg ikke fik så mange opgaver  - eller rettere at jeg var "nødt til" at takke nej, fordi fræseren ikke fungerede. Men nu har jeg igen fået lidt overskud, har endelig kigget ordentligt på den og har kunne konstatere at jeg havde overset noget ganske simpelt, nemlig et relæ der ikke fungerede. Så nu fik jeg den endelig til at køre igen.
Men bortset fra det, så har jeg under alle omstændigheder set tiden hvor den har stået stille som lejlighed til lidt mere alvorligt at kigge efter en afløser som kunne imødekomme de nævnte savn og ønsker.
En anden omstændighed som kunne gøre at jeg kunne få en lidt større fræser er, at jeg har besluttet at viktualierummet over tid skal føjes til værkstedet og dermed vil få lidt mere plads til den.
Endelig og særdeles væsentligt: jeg har i år fået solgt hele tre motorcykler og oven i købet fået et slags arveforskud fra min far.
Så der er altså en del omstændigheder der har talt for at jeg kunne få en ny fræser.

Nå, for et par uger siden dukkede der så en op i Gul og Gratis. Den helt rigtige størrelse, med de helt rigtige funktionaliteter, sågar med digital udlæsning…og så oven i købet en Tos!!!
Prisen var også i orden, så jeg skrev til sælgeren Robert om jeg kunne komme og kigge på den. Det var omkring Horsens, så ikke så langt. Og da jeg så den "irl", var jeg med det samme klar over at den skulle hjem til mig - også selvom den virkede en anelse større end jeg havde plads til og jeg i øvrigt ikke helt vidste hvordan jeg skulle den få hjem. Men Robert havde mulighed for at levere den. Hans nabo har en Sprinter med kran, som det ses på billedet herunder, så det blev forhandlet ind i prisen og halvanden uge senere kom de så med den. Robert har i øvrigt en maskinfabrik og han var så flink at smide lidt ekstra godter med i handlen - vangeolie, en del "udtjente" fræsere.


D. 25. juli kom Robert og nabo med den. - Der var (som vanligt) lidt rod i det elektriske. Kjeld blev konsulteret og jeg fik det ordnet. De trial-gutter er guld værd!

Der var en del flyverust og meget skidt at få renset af den og så virkede den digitale udlæsning kun på to af akserne. Linealerne virkede dog fint, så det var elektronikken som var delvis defekt.
Der gik et par dage med at få den gjort ren og finde den rette plads. Pladsen var som altid en udfordring, men faktisk virker det som om den ikke optager mere plads, på trods af at den er markant større. Jeg var dog alligevel nødt til at lave hul i væggen for at skabe plads til x-aksen. Under alle omstændigheder havde jeg forestillinger om at den væg skulle fjernes helt, netop med tanke på at skabe plads til en større fræser, men hvis det viser sig at det virkelig ikke er nødvendigt og hullet er nok, så er det faktisk helt fint, hvis jeg kan beholde væggen, for det giver bedre muligheder i forhold indretning af viktualierummet når det skal lægges til værkstedet.
Den digitale udlæsning blev der selvfølgelig også spekuleret på, hvad jeg dog skulle gøre ved. Få den repareret eller bare leve med kun to fungerende akser? - Men jeg synes at kunne erindre, at jeg på en af mine mange stunder på Facebooks markedsplads var stødt på netop sådan en boks til salg. Og ganske rigtigt, da jeg søgte efter den, fandt jeg den. Manden blev kontaktet, han var fra Årslev, så virkelig tæt på; prisen blev forhandlet (som også var yderst fornuftig) og et par timer senere fik jeg den så hentet.

Hullet i væggen. - Den gamle boks har fået nogle slag, så det var usædvanligt held at der var en anden til salg akkurat samtidigt.


Så altså, i omkring 40 år med ønsket, har jeg endelig fået mig en Tos fræser med de funktioner jeg ønsker 😄