|
August 2025
Mens
jeg stod i lære blev virksomheden udvidet, vi fik nye og større
maskiner og herunder blandt andet en Tos fræser (FA 4, tror jeg
modelbetegnelsen er). Den fræser var jeg
simpelthen så begejstret for, for jeg synes den var konstrueret noget
nær perfekt. Alle håndtag præcis hvor de skulle være, den var sågar
flot at se på og så kunne den virkelig arbejde uden at kny. Ergonomisk
og æstetisk altså
en fornøjelse at stå ved.
I min læretid drømte jeg om en gang at få mit eget maskinværksted, men
som det viste sig, skulle mit liv ikke gå i den retning. Drømmen
forblev dog i det små og på mange måder har jeg jo faktisk fået
realiseret den drøm til en vis grad.
Da jeg købte min første fræser blev det en i en prisklasse
jeg kunne overkomme og en der i størrelse passede til værkstedet. Hvis
jeg havde haft mere plads ville jeg selvfølgelig have valgt en langt
større. Sjovt nok bliver de faktisk handlet til lavere priser end hvad
de små fræsere bliver, så når jeg har kigget på hvad brugtmarkedet
havde at byde på, har det altid ærgret mig at jeg ikke har haft mere
plads. Og jeg har virkelig ofte og intenst kigget på brugtmarkedet.
Faktisk alle år jeg har boet her og egentlig også før.
Jeg
har været meget glad for min første fræser, men der har alligevel været
i hvert fald fem ting som jeg kunne ønske mere eller bedre.
Den er primært betjent fra venstre side - hvilket desværre ikke
fungerer så godt med den placering den har haft - og som heller ikke
kan være anderledes, så jeg har gerne ville have en som er front- eller
højrebetjent.
Jeg har savnet tilspænding på alle akser. Den har kun på y-aksen.
Jeg har ønsket et vertikalhoved med borespindel, så jeg blandt andet
kan bore skrå huller.
Jeg har savnet at spindlen kunne køre begge veje.
Og så kunne det være rigtig lækkert med digital udlæsning. Det har
mange gange været overvejet at opgradere med, men prisen har afskrækket
ind til videre.
Så jeg har altså ofte kigget på brugtmarkedet om der ikke skulle være
noget at finde og på grund af flere omstændigheder er dette kiggeri
blevet intensiveret i det sidste års tid...
For et par år siden slog et lyn ned i eller meget tæt på huset (sikke
et brag! 😳). I den
forbindelse gik mit komfur i stykker og fræseren holdt også op med at
virke. Jeg havde ikke tid og overskud til at kigge ordentligt på
fræseren, men umiddelbart så det for mig ud som motoren var brændt af,
for alt andet så ud til at virke, motoren kørte bare ikke. Jeg havde
således mere eller mindre afskrevet at få den til at køre igen, så jeg
måtte omstille mange af de vanlige opgaver til at blive lavet på
drejebænken. Det gik for så vidt også ok, men der var alligevel en del
opgaver jeg ikke kunne påtage mig.
Som nævnt var mit overskud også fraværende, så i hvert fald et års tid
har det egentlig været ok at jeg ikke fik så mange opgaver -
eller rettere at jeg var "nødt til" at takke nej, fordi fræseren ikke
fungerede. Men nu har jeg igen fået lidt overskud, har endelig kigget
ordentligt på den og har kunne konstatere at jeg havde overset noget
ganske simpelt, nemlig et relæ der ikke fungerede. Så nu fik jeg den
endelig til at køre igen.
Men bortset fra det, så har jeg under alle omstændigheder set tiden
hvor den har stået stille som lejlighed til lidt mere alvorligt at
kigge efter en afløser som kunne
imødekomme de nævnte savn og ønsker.
En anden omstændighed som kunne gøre at jeg kunne få en lidt større
fræser er, at jeg har besluttet at viktualierummet over tid skal føjes
til
værkstedet og dermed vil få lidt mere plads til den.
Endelig og særdeles væsentligt: jeg har i år fået solgt hele tre
motorcykler og oven i købet
fået et slags arveforskud fra min far.
Så der er altså en del
omstændigheder der har talt for at jeg kunne få en ny fræser.
Nå, for et par uger siden dukkede der så en op i Gul og Gratis. Den
helt
rigtige størrelse, med de helt rigtige funktionaliteter, sågar med
digital udlæsning…og så oven i købet en Tos!!!
Prisen var også i orden, så jeg skrev til sælgeren Robert om jeg kunne
komme og
kigge på den. Det var omkring Horsens, så ikke så langt. Og da jeg så
den "irl",
var jeg med det samme klar over at den skulle hjem til mig - også
selvom den virkede en anelse større end jeg havde plads til og jeg i
øvrigt ikke helt vidste hvordan jeg skulle den få hjem. Men Robert
havde mulighed for at levere den. Hans nabo har en Sprinter med kran,
som det ses på billedet herunder, så det blev forhandlet ind i prisen
og halvanden uge senere kom de så med den. Robert har i øvrigt en
maskinfabrik og han var så flink at smide lidt ekstra godter med i
handlen - vangeolie, en del "udtjente" fræsere.
D. 25. juli kom Robert og
nabo med den. - Der var (som vanligt) lidt rod i det elektriske. Kjeld
blev konsulteret og jeg fik det ordnet. De trial-gutter er guld værd!
Der var en del flyverust og meget skidt at få renset af den og så
virkede den digitale udlæsning kun på to af akserne. Linealerne virkede
dog fint, så det var elektronikken som var delvis defekt.
Der gik et par dage med at få den gjort ren og finde den rette
plads. Pladsen var som altid en udfordring, men faktisk virker det som
om den ikke optager mere plads, på trods af at den er markant større.
Jeg var dog alligevel nødt til at lave hul i væggen for at skabe plads
til x-aksen. Under alle omstændigheder havde jeg forestillinger om at
den væg skulle fjernes helt, netop med tanke på at skabe plads til en
større fræser, men hvis det viser sig at det virkelig ikke er
nødvendigt og hullet er nok, så er det faktisk helt fint, hvis jeg kan
beholde væggen, for det giver
bedre muligheder i forhold indretning af viktualierummet når det skal
lægges til
værkstedet.
Den digitale udlæsning blev der selvfølgelig også spekuleret på, hvad
jeg dog skulle gøre ved. Få den repareret eller bare leve med kun to
fungerende akser? - Men jeg synes at kunne erindre, at jeg på en af
mine mange
stunder på Facebooks markedsplads var stødt på netop sådan en boks til
salg. Og ganske rigtigt, da jeg søgte efter den,
fandt jeg den. Manden blev kontaktet, han var fra Årslev, så virkelig
tæt på; prisen blev
forhandlet (som også var yderst fornuftig) og et par timer senere fik
jeg den så hentet.
Hullet i væggen. - Den
gamle boks har fået nogle slag, så det var usædvanligt held at der var
en anden til salg akkurat samtidigt.
Så altså, i omkring 40 år med ønsket, har jeg endelig fået mig en Tos
fræser med de funktioner jeg ønsker 😄
|
|