Den første
"rigtige" fremstillingsopgave jeg lavede på drejebænken, altså fra
råmateriale til
færdig komponent, var emnet der ses til
venstre. Det er den indre del af svirvelen til min
tryksluftslangeopruller. Den knækkede nemlig for mig, da jeg gav den
lidt for megen belastning under montering. I første omgang havde jeg
hårdtloddet den som en midlertidig løsning, og det holdt så et
halvt års tid.
Opgaven bød på lidt af hvert, sågar gevindskæring, da min rørklup ikke
ville skære pænt i messingen. Desuden kunne jeg ved at lave den med
udvendigt gevind i indgangssiden undvære et overgangsstykke, og dermed
gøre hele monteringen mere kompakt. Så en slags "to fluer med et smæk."
Råmaterialet købte jeg hos M-Tek
i Middelfart. En fint maskinværksted med en meget flink indehaver. Det
bliver vist ikke sidste gang jeg skal på materialejagt der ;o)
Firkloen og glatplanet
17. september 2014
Disse er født med en DIN 55027 - 6 montering. Min drejebænk har
nummeret
mindre; altså DIN 55027 - 5. Så jeg valgte den nok nemmeste løsning: en
flange. Jeg var så heldig at finde en i Steen Neergaards netbutik net2l.dk
- Kan i øvrigt stærkt anbefales, han har mange gode sager til
fornuftige priser, og så er han en meget flink mand!
Nå, flangen skulle
jo passes til. Først blev den drejet af så den passer i konusen på
bagsiden af firkloen/glatplanet. Det blev en lidt vel kort konus, for
flangen er
ikke så tyk, så det er nærmest blevet et "styr" mere end en konus.
Dernæst blev der boret huller til de m12 skruer som skal holde den på
plads. Den store udfordring var så at lave sænkehuller til
skruehovederne. Det har jeg ikke direkte værktøj til, så det blev
følgende løsning: Glatplanet opspændt i trekloen og flangen opspændt
derpå vha spændejern. Egentlig ville jeg så have uddrejet hullerne, men
jeg kom i tanker om at jeg da måske havde en fræser (altså til
overfræseren), som var stor nok. De er jo af hårdtmetal, så det kan
uden problemer gå. Og ganske rigtigt, den største jeg havde var præcis
18 mm.
Opspænding og centrering var selvfølgelig en udfordring, men jeg
centrerede
bare med pinolen - det kan jo gøres inden for få tiendedele, og mere
præcist behøver det såmænd ikke være.
Man kunne måske spørge hvorfor jeg ikke bare lavede det i boremaskinen,
men den kan desværre ikke køre langsomt nok og kan vist heller ikke
trække så stor en diameter - hvilket jeg også skal
have lavet en løsning på! (= en fræser i stedet, måske ;o) - og
opspændingen
havde nok være ligeså omstændig.
Afdrejning af svinghjulets "klump"
29. december 2014
På Dart'erne (og andre modeller med
Kokusan-tænding) er der en overdrevet stor vægtklump på svinghjulet.
Jeg har
forskellige gisninger om hvorfor, men til mine ønsker er det for tungt
og så er det i øvrigt heller ikke sundt for krumtappen,
så derfor er standardproceduren hos mig at dreje den af!
Til afdrejningen har jeg lavet en lille konusdorn, for det er den
eneste måde at spænde den op uden at ødelægge noget. Jeg har set
eksempler på svinghjul som har været spændt op direkte i trekloen, og
følgen er som regel at magneterne løsner sig fra skålen, eller ligefrem
direkte knækker.
Selve afdrejningen kunne selvsagt gøres på flere måder, men jeg har
valgt at stikke ringen af, da det er det "tyndeste" sted og ikke kræver
de store kræfter. Det kræver lidt "tungen lige i munden" da det er et
ganske almindeligt stikstål, og altså ikke formet som et uddrejerstål.
Derfor står det en smule (eller rettere en del) over pinolhøjde for at
undersiden ikke skal skrabe på klumpen. Og så stikker jeg en bred rille
"af to stik af flere omgange" - skiftevis ud mod klumpen og ind mod
centrum, for at give stålet lidt mere plads at arbejde på så det ikke
klemmer.
Afdrejningen næsten halverer vægten, hvilket i dén grad kan mærkes på
gasresponsen!
"Supportsliber" 1
6. marts 2015
Jeg har flere cylindre jeg vil prøve at se om jeg kan bore op og slibe
til. Det er begyndt at være presserende, for foråret står jo for døren,
og særligt vil jeg gerne have havefræseren ud at køre igen. Den har
stået
stille i flere år, hvor jeg ikke synes at have haft tid til at kigge på
den, men jeg har nu endelig fået taget mig sammen, og den skal altså
have et nyt stempel og cylinderen skal bores op.
Jeg har for længe siden anskaffet mig en stabil ligesliber med gode
lejer, delvis af samme grund. Meningen er så at den skal spændes op i
drejebænken, så jeg kan tage de sidste hundredele med den.
Nå, den skal selvfølgelig have noget at blive spændt op i, så dette var
"dagens projekt":
For nogen tid siden købte jeg en stor klump aluminium til meget billige
penge (og tak til Ejvin for at have bragt den hertil fra Nordjylland!),
og et stykke af den skulle så ofres til at lave holderen af.
Et passende stykke blev således skåret af i radialsaven:
Snitdybden er ikke så stor, så det måtte gøres fra begge sider, og
derefter kunne længden skæres til:
Dernæst blev alle sider drejet af, så der var et pænt parallelt og
vinkelret stykke med glatte overflader at gå i gang med:
Tilbage på saven skar jeg de stykker for, som siden skulle helt væk. De
blev ikke skåret helt igennem, for jeg skulle kunne spænde klodsen op i
firkloen igen for at dreje hullet ud til halsen på ligesliberen. Sidste
drejeopgave var at dreje siderne af endnu engang, for at fjerne
spændemærker og få den rette tykkelse:
Så blev de forskårede stykker savet helt af med en nedstryger. Emnet
blev spændt op i en stålholder og fladerne fræset plane, parallelle og
på mål.
Hullet til fastgørelsesskruen blev boret, gevindet skåret og som sidste
opgave blev slidsen savet med en nedstryger - ja, og så selvfølgelig
afgratning af alle kanter.
Det færdige resultat. Den er lavet sådan, at når stålholderen er helt i
bund - og faktisk støtter på forsætterslæden (=større stivhed), så er
sliberen i pinolhøjde.
Udborestål:
9. marts 2015
Til at dreje cylindre ud med inden de skal slibes færdige, har jeg
lavet
et udborestål som kan spændes fast direkte på forsætterslæden i stedet
for stålholderen:
Jeg har igen fundet noget billigt materiale: 2 stk 2m Ø40 C45-stål. Af
det
stak jeg et stykke af i passende længde og rettede enderne af.
Aluklodsen er en rest fra ovenstående projekt.
Klodsen
blev først drejet pæn på alle sider. Derefter spændt
"decentralt" op i firkloen og med en fræser "forboret", så der var
plads til det lille udborestål jeg har. Da det var drejet på mål,
blev klodsen vendt og spændt op igen sammen med en stump af rundstålet.
Dette dels for overhovedet at have noget at spænde på og dels ikke
mindst for at kunne centrere ved at måle på rundstålet vha af et
måleur. Derefter samme tur til den anden side, så "hulningen" blev
gennemgående. Centrum for rundstålet er herved lige i pinolhøjden, når
det sidder fast på forsætterslæden. Fastgøringshullet var lidt af en
udfordring, da det største bor jeg kan have i boremaskinen er 13 mm, så
for at bore op til 16 mm, valgte jeg at dreje et lille kort stykke ned
på 13 mm for enden af konusen på mit 16 mm bor.
For at have en ordentlig anlægsflade for møtrik og skive, skulle fladen
jo laves plan. Som det ses fandt jeg på at spænde det "kreativt" op på
forsætterslæden, og så fræse fladen med den største fræser jeg har -
som er 22 mm. Vha en
toolbit som underlag blev den spændt excentrisk op i trekloen, så den
kunne
fræse 30 mm. Fræseren fungerede så lidt som et rodehoved - med kun et
skær i indgreb. Det hele
blev lavet med yderste forsigtighed, for at skåne fræseren og fordi
opspændingen ikke var den mest
stabile ;o)
Det var lidt svært at få fladen præcist centreret i forhold til hullet,
men det er da ramt rimeligt
Så blev hullet til toolbit'en boret - igen vha af en lidt alternativ
opspænding. Det er ført 2/3 igennem stangen -
resten af stykket er et gevindhul, så jeg fx også kan bruge
den som justerbar borestang til at spænde op i trekloen. Til sidst
lavede jeg to gevindhuller til at spænde toolbit'en fast med.
Og således det færdige udborestål. Unbrakoskruerne skal selvfølgelig
skiftes ud med pinolskruer.
Det har selvsagt den designfejl, at toolbit'en så at sige skal slibes i
pinolhøjde, men der er dog også et par andre muligheder for at lave
lidt småjusteringer. Dels kan selve borestålet drejes en anelse, dels
kan toolbit'en også drejes lidt, hvorved højden kan justeres, og dels
kan der lægges underlæg under aluklodsen. Men jeg tror ikke det bliver
det store problem, for med de store diametre det skal dreje, er
pinolhøjden
ikke vildt afgørende.
Ændring af glatplanet
12. marts 2015
Som jeg tidlige har skrevet, er glatplanet lavet
med DIN 55027/6.
Derfor lavede jeg en flange som kunne bruges til både firkloen og
glatplanet som passer til drejebænkens mindre størrelse bajonetfatning
(DIN 55027/5), men jeg overvejede dog allerede på det tidspunkt at lave
en reduktionsbøsning, da det ville være en mere elegant løsning.
Nu har jeg så gjort alvor af det, og det især fordi jeg har en ganske
særlig opgave, som jeg forventer at skulle lave af og til vha af
glatplanet. Igen drejer det sig om at bore (Morini-)cylindre op, og jeg
ville
gerne have det lavet sådan, at jeg kan spænde cylindrene fast
direkte i nogle gevindhuller i planet. Desværre var den indre diameter
lige der hvor gevindhullerne skulle være, så der skulle altså en
reduktionsbøsning til - og når jeg nu var igang, kunne jeg lige så godt
lave monteringen et nummer mindre, så flangen blev overflødig og som så
kan sidde permanent på firkloen - jeg har jo ellers skiftet flangen
mellem firkloen og glatplanet.
Jeg var heldig at få materialet gratis i en anden handel, så det kan jo
ikke være bedre.
Der var to diametre som skulle passe i glatplanets hul. Begge blev
lavet som en let prespasning. De "voldsomme" affasninger på begge
sider, var selvfølgelig til at svejse i.
Reduktionen blev presset i og svejset fast. Derefter blev den drejet
plan - ja, der er lige et par huller, hvor jeg ikke fik
lavet svejsningen fyldig nok, men jeg syntes ikke jeg ville begynde at
svejse i den igen for den smule. Derefter blev den indvendige konus
drejet på mål. Det var noget videre
bøvlet og tungt (og samtidig derfor jeg ikke fik taget billeder).
Planet var
spændt op i firkloen, og for at tjekke pasningen, måtte jeg afmontere
det hele - altså firklo med glatplanet, vende det om for at tjekke om
den passede, og så vende det om igen, spænde firklo med glatplan op
igen, dreje lidt mere af, vende det hele igen, prøve igen osv osv.
Derefter blev der streget op og markeret til de fire bolte og
styrehullet (som ses bagest i "midten" - de andre huller er de gamle
gevindhuller). Gevindhullerne blev boret og skåret, og så kunne planet
jo spændes rigtigt op. Planet blev drejet af for at være sikker på at
det løber - og så pynter det jo også. Centerhullet blev drejet på mål
så det passer til cylinderforingen, og så drejede jeg nogle
markeringsstreger for hver 20 mm.
Jeg drejede en gammel bolt til kørner, så jeg kunne lave kørnerprikker
gennem hullerne til cylinderens pindbolte, og så kunne gevindhullerne
laves. Disse huller er ikke symmetriske, eller det vil sige to af dem
er. Cylinderen blev så spændt op i drejebænken med den anden side udad
- i de to symmetriske huller; den blev rettet til og de andre huller
markeret. De to sidste gevindhuller kunne så laves.
Cylinderen skal faktisk vende med undersiden udad når den skal drejes,
for foringen vil rage for langt ind og støde på drejebænkens spindel
hvis den vender den anden vej. Når jeg alligevel lavede det så den kan
vendes begge veje, er det for at have muligheden, for jeg kan altid
lægge et mellemlæg mellem cylinder og glatplan, så foringen går fri af
spindlen.
Slutteligt et billede af en anden cylinder, nemlig til havefræseren.
Denne trænger alvorligt til at blive renoveret og den skal således være
forsøgskanin. Det er kun en prøveopstilling - det reele arbejde kommer
når jeg får stemplet, som cylinderen skal passes til. Men
opstillingen illustrerer meget godt hvad det er jeg vil undgå i
forbindelse med Morini-cylindrene, nemlig spændejernene.
Som det ses, sætter jeg forsætterslæden i en lille vinkel. På den måde
kan jeg så indstille spåndybden lidt finere.
Cylinderudboring 1ste
forsøg!
15. marts 2015
Som skrevet ovenfor skal havefræseren have nyt stempel og en opboring.
Det
blev bestilt fredag hos Graf Motoren
som bl.a. har specialiseret sig i den type gamle motorer. Det kom så
egentlig
tirsdag, men de havde sendt et forkert, så på den igen. Heldigvis var
de hurtige til at indrømme fejlen og få sendt et nyt, så jeg havde det
nye fredag! Egentlig skulle jeg bruge næste overstørrelse som er 70,5
mm, men 71,5 mm kunne jeg få til næsten den halve pris, så det blev
altså det!
Først skulle mikrometerskruerne kalibreres. Jeg plejer at gøre det i
begge ydermål, da jeg ikke helt har tillid til de billige
kina-mikrometerskruer jeg har. Men de passer nu altid, så til den meget
lave pris, gør de nu arbejdet godt nok. Derefter skulle cylindermåleren
justeres efter stemplets diameter. Cylindermåleren har jeg for et års
tid siden været heldig at finde på ebay til en rigtig god pris - de er
ellers hundedyre.
Som skrevet i forrige indlæg er forsætterslæden drejet knap 6 grader.
Den præcise vinkel er jo umulig at lave vha af gradskalaen, så jeg har
simplethen målt vandringen af drejestålet ud med et måleur, så jeg
havde den rette "udveksling" - og for ikke at lave fejl skrev jeg det
ned; altså 1 streg = 0,02 mm på diameteren. Og så var det sådan set
bare at gå igang med at dreje!
Der opstod dog hurtigt det problem at cylinderen blev konisk, så jeg
måtte bruge rigtig lang tid på at rette spindeldokken op, så cylinderen
reelt blev cylindrisk. Jeg skal have rettet alt sådan noget helt
præcist op, men det må blive når jeg skal have den skilt ad og tætnet -
den smider en nemlig en del olie!
Tilbage til opgaven: Da jeg ikke kunne komme til at slibe
cylinderen, fordi ligesliberen ikke er lang nok til denne cylinder,
måtte jeg dreje den så fint som muligt, så jeg besluttede at slibe
stålet med en meget stor næseradius, køre med den langsomste
tilspænding, og så afslutte med at hone resten. Jeg havde lavet et par
forsøg undervejs, så jeg vidste hvor meget materiale jeg skulle hone af
for at opnå den rette overflade.
Mens jeg lavede det første, havde jeg forspøgsler ude på hvor meget
luft der skulle være mellem stempel og cylinder. Jeg selv tænkte
omkring 5-8 hundredele, men da jeg spurgte Graf, der jo leverede
stemplet, fik jeg at vide at cylinderen skulle have det mål som
stod på stemplet, altså 71,5 - Stemplet måler 71,385, hvilket så ville
sige 11,5 hundrededele! Det syntes jeg var i overkanten, og det samme
mente gutterne på ital-web, så efter efter længere konfereren,
forespøgsel hos Klaus Wahl og
kontakt til andre eksperter, kom vi frem til 0,075 mm. Så det blev den
lavet på!
Motoren
blev så samlet og det lykkedes mig at få den startet, men
straks viste sig det problem sig, som jeg også tidligere har kæmpet med
og
som jeg troede var det eneste, nemlig karbureringen. Det er
desværre ikke en original karburator, så der er ikke noget hjælp at
hente i instruktionsbogen. Jeg havde faktisk for længe siden købt en
anden karburator som jeg troede var den rigtige, men det var også den
forkerte, så jeg valgte at gå tilbage til den der havde siddet på da
jeg fik den, for med den kunne den da tidligere køre. Desværre havde
den et fastgroet strålerør, som knækkede da jeg forsøgte at pille det
ud. Det var bl.a. derfor jeg købte den anden karburator, for
strålerøret var ikke til at opdrive.
Nå, da jeg havde et stykke messing drejede jeg simpelthen et nyt
strålerør, og med det monteret kunne jeg få den til at gå nogenlunde,
men den
får vist stadig alt for fed blanding, så jeg skal lige
eksperimentere med dyser. Og så fik jeg mere eller mindre ødelagt mit
håndled i de mange forsøg på at
starte fræseren, så jeg har måtte tage en pause fra den - jeg vender
tilbage med mere!
Håndfilet sekskant! Præcisionen er jo ikke så
afgørende, og der står jo stadig ikke en fræser i værkstedet ;)
Morinicylinder!
16. marts 2015
Så
kom den første af de ting som jeg har på en top tre liste over ting,
jeg har været mest spændt på at skulle lave på drejebænken. Ikke
fordi det er en vanvittig spændende eller kompliceret opgave, men
fordi det vil spare mig mig en masse penge, hvis jeg kan få det til at
fungere.
Når jeg nu var igang med at dreje cylinder ud og det faktisk gik over
al forventning, kunne jeg jo lige så godt fortsætte. Så dagens projekt
var at bore en Morinicylinder op:
Jeg har købt nogle brugte VW Lupo-stempler til næsten ingen penge (vi
er en del Morinister som bruger dem som billige "tuningsstempler"). Jeg
overvejede
at købe nye, men da det jo er lidt af et eksperiment, ville jeg helst
ikke ofre for meget på sagen, og hvis det skulle lykkes er de faktisk
rigtig fine.
Opstillingen var en gentagelse af i går, bortset fra at jeg jo nu slap
for spændejernene. Og så var det jo bare at gå i gang:
Cylinderen blev boret op til 4 hundredele fra slutmålet, og så var det
tid til at slibe. Jeg drejede så tæt på, og med så god overflade som
muligt, for at der skulle være så lidt som muligt at slibe.
Jeg har faktisk to ligeslibere; den ene langsomtgående (max 6000 o/min)
og den anden hurtigtgående, men desværre er spolen brændt på den
hurtige - og
den skulle egentlig klare opgaven, men jeg mente nu nok det lige kunne
gå med den langsomme. Det gik sådan set også fint selvom
skærehastigheden er alt for lav. De sidste 3,5 hundrededele blev
slebet af og så var der lige en halv hundredel at hone på.
Resultatet er faktisk blevet langt bedre end forventet, så det bliver
ikke sidste gang jeg laver det - ja, jeg skal jo have lavet en mere i
morgen, så jeg kan få dem monteret på Tornerose,
så hun endelig kan komme ud at køre igen!
17. marts 2015
Så fik jeg lavet makkeren. Det gik lidt hurtigere med denne, for nu lå
det jo ligesom i hænderne, og jeg skulle heller ikke eksperimentere så
meget.
Bagefter lavede jeg så det der ses på billedet herunder, nemlig
vægtreduktion af krydspinden. Den der følger med stemplet er nemlig
tung som et ondt år. Den indvendige diameter er 10 mm, og jeg har boret
den op til 12 mm. Samtidig har jeg lavet enderne koniske indvendigt,
som det ses
på tegningen. Vægten reduceres herved fra 52 til 36 gram!
Morinistempler
5. april 2015
Jeg har fået lavet stemplerne færdige. Disse skal have
udfræsninger så ventilerne ikke støder på stemplet. Da jeg jo ikke har
en fræser, bliver det gjort på drejebænken. Det er selvfølgelig lidt
mere bøvlet mht opspænding, men når det først er spændt op og rettet
til er det en ret simpel opgave.
For at finde centrum for uddrejningerne har jeg haft stemplerne
monteret i motoren og så igennem ventilføringerne på topstykkerne lavet
kørnerprikker. Kørneren har jeg lavet af en gammel 6 mm udstøder. Som
man kan se kom jeg til at vende det første stempel forkert - derfor de
fire kørnerprikker - ups ;o!
Jeg har så også boret huller i stempelvæggene for at lette yderligere
på stemplerne. Jeg har brugt Dart-stempler som forbillede, da de også
er "gennemhullede". De er nu nede på 239 g. inkl. krydspind, hvilket er
omkring 15 gram mindre end de letteste originale stempler.
Justereskrue
7. april 2015
Her en lille opgave. Det er ikke noget særligt, men jeg er selv total
begejstret! Jeg synes det er så fedt at jeg bare kan lave sådanne
stumper nu. Det er det jeg har drømt om i årtier, og derfor jeg er så
glad for min drejebænk.
Den lille justereskrue til koblingen på Tornerose var slidt op så
gevindet var blevet til "putgevind". Jeg overvejede at kun lave skruen,
men for det første var det M8x1 og for det andet var stillemøtrikken
sådan set også ret slidt, så det endte med det der ses herunder.
Jeg har for nylig købt et rulleteringsværktøj hos Værktøjscenter
Fyn, som så kom i brug for første gang!
Supportsliber 2
18. maj 2015
Noget jeg gerne vil lave på drejebænken, er at slibe krumtapper. For at
kunne det, har jeg lavet en supportsliber - eller det vil sige jeg
købte en billig hjemmelavet som jeg så har lavet lidt om og forbedret.
Der fulgte godt nok en del slibeskiver med, men for at kunne nå ind i
dybden på en krumtap skal der en ret stor skive til, så jeg købte en
250 mm sten.
Der skulle så laves et par skiver til at spænde den fast med. Da jeg
ikke lige havde noget rundt i rette størrelse, gik jeg på
opdagelse i smedens skrotbunke. Jeg fandt som ventet kun noget
fladjern, men det kan selvfølgelig også gøres rundt, som det ses
herunder!
Først skar jeg to kvadratiske stykker med en vinkelsliber, dernæst blev
de spændt op i firkloen og så blev den ene side drejet. Derefter kunne
de spændes op i centrerpatronen og blive drejet færdige på den anden
side.
For at spænde krumtappen op, havde jeg udtænkt følgende opstilling:
Centrerpartronen spændt excentrisk op i firkloen og så krumtappen i
centrerpatronen. Dette blev prøvet af, og for så vidt kunne det sagtens
lade sig gøre, men det blev en meget tung klump der sådan svingede
rundt, og jeg var dels bange for at det ville skade drejebænkens lejer
og dels at det ville betyde at slibningen ville blive ujævn, så jeg kom
i stedet på denne yderst simple ide som ses herunder. Det er bare en
aluklods med et decentralt pasningshul som kan klemmes om
krumtappens aksel. Der er en del arbejde med at rette det op så sølet
løber perfekt, men det kan godt lade sig gøre uden at få alt for mange
grå hår på hovedet. Jeg har også prøvet at slibe med det, og selvom det
ser meget skrøbeligt ud, er opstillingen utrolig stabil, og der er
ingen synlige eller målbare fejl i slibningen.
Jeg laver måske en forbedret version med en klods der er tykkere.
Derved skulle det gerne blive nemmere at rette det hele op.
Rodehoved
30. maj 2015
Mit første projekt med fræseren. Fræserens vertikalhoved har optag til
Schaublin W20 Spændetænger, og det begrænser jo lidt størrelsen på
fræserne der kan monteres. Jeg valgte derfor at lave en lille
"slagtand" som tyskerne kalder det!
Spændende opgave med lidt af hvert - og som det ses også med spændende
opspændinger. Da jeg ikke har alverdens værktøj (endnu), må man jo være
kreativ!
!
Et
rigtigt Rodehoved ;)
26. juni 2015
Jeg var heldig at finde et rodehoved enormt billigt på eBay, så jeg
slog til med det samme!
Det har et 20 mm skaft med 12 mm indvendigt gevind - som jeg tror er
neddrejet fra måske en morsekonus. Da den største spændetang jeg har er
18 mm,
overvejede jeg lige lidt hvordan jeg skulle spænde den op, men kom
hurtigt på at ændre skaftet,
så det passer direkte i vertikalhovedet; altså denne Schaublin
W20-montering.
Jeg fræsede således en not i skaftet og drejede en konusring, som blev
krympet på. Og til at
spænde den fast med, lavede jeg en trækbolt efter mønster fra den
originale: en gevindstang med et påsvejset hoved.
Desværre mangler der nogle klip i videoen (jeg har vidst ikke fået
trykket ordentligt på optage-"knappen" på iPhonen! ;0), så det er kun
en del af processen der er med.
Stop til drejebænken
1. Juli 2015
Drejebænken manglede et stop til tilspændingen. Og det er nu en gang
meget behageligt at have, så tilspændingen standser det rette sted hver
gang. Derfor tog jeg hul på gevindstangen og lavede et stop ud af den.
Gevindstangen havde jeg mange ideer til, hvad kunne bruges til, og en
af dem var, i fald jeg ikke kom på andre interessante, at bruge den som
råmateriale. Det gjorde jeg så nu! Ideen var kun delvis god, for den er
visse steder meget hård, som jeg tænker skyldes at gevindet er rullet
på.
Dette betød at det gik lidt hårdt ud over mine HSS-fræsere, og jeg
måtte derfor igen og igen ty til brug af den lille "slagtand", som er
den eneste HM-fræser jeg har - ind til videre! Jeg valgte sågar at
dreje grundstørrelsen på den sidste klods, for det var simpelthen det
hurtigste - det er nu også dejligt surrealistisk at dreje et rundt emne
firkantet på drejebænken! ;o)
Igen er videoen mangelfuld, men jeg håber den alligevel illustrerer
processen godt: