Så fandt jeg endelig en fræser. Jeg har ledt og ledt efter en Deckel FP1 eller tilsvarende, da denne har den
helt
rigtige størrelse. Jeg var ellers blevet mere og mere opgivende, fordi
de
bliver handlet som var de lavet af guld. En pæn Pedersen VPU1, som jeg
har brugt mange timer foran på Teknisk Skole, kan man få kastet i
nakken for en slik (hvis det ikke var fordi de er var for store og
tunge). Men
de små industrifræsere er næsten ikke til at betale - selvfølgelig
fordi de er så efterspurgte af folk som mig, som ikke har så megen
plads.
Nå, men for nogen tid siden faldt jeg over en fræser på Gul & Gratis. Den så umiddelbart for stor ud,
så selv om prisen var ovenud i orden, blev den sådan set udelukket
med det samme.
Den blev dog ved med at dukke op når jeg søgte, så endelig besluttede
jeg mig for at ringe og spørge om størrelsen. Målene lød umiddelbart
som jeg havde frygtet for store, men ved en nærmere beskrivelse af
maskinen, kunne det måske lade sig gøre. Motoren kunne eventuelt bygges
ind i en væg, hvilket ville gøre den interessant. Endnu et problem var
at den stod i Stenlille på Sjælland, så det var ikke bare sådan lige at
køre hen og
kigge på den.
Billedet fra Gul & Gratis
Maskinen var
mig ukendt og jeg kunne ikke google mig frem til en magen til, så jeg
spurgte på Zerspanungsbude,
om der var nogle der kendte den - og sandelig om der ikke var en
der kunne identificere den - og så havde jeg lidt mere info at gøre
godt med: Det er en schweizisk fræser, som efter sigende skulle være
fremstillet meget præcist. Christen U-0, hedder den!
Efter lidt flere overvejelser besluttede jeg så at tage Tornerose over
broen på en aftenbillet. Det er ikke så dyrt. Samtidig havde jeg fundet
nogle tolerancedorne som jeg kunne købe meget billigt i Slagelse, så
hvis fræseren ikke var noget, var det ikke helt spildt at køre turen!
Første indtryk hos sælgeren Anker var rigtig godt. Jeg trådte ind i et
lille
maskinværksted, hvor der stod en masse Puch motorcykler og han
spurgte begejstret til Morinien, som han faktisk selv vidste rigtig
meget om. Efter en masse kiggen motorcykler, fik vi så kigget på
fræseren. Den var rigtig nok en anelse større end en FP1'er, men jeg
jeg var rimelig sikker på at jeg på en eller anden måde kunne få den
proppet ind i værkstedet, og da jeg hørte den i gang var jeg faktisk
solgt. Den er utrolig lydefri og alt kører rigtig lækkert på den. Den
er godt nok lidt ombygget, dog på en umiddelbar fornuftig måde, men det
kan jeg måske komme nærmere ind på senere. Efter lidt mere
motorcykelsnak, sagde jeg til Anker, at jeg lige skulle hjem at
dobbelttjekke målene på værkstedet igen, men at jeg var 90% sikker på
at ville købe den.
Så tog jeg afsted igen, først lige ind over Slagelse for at købe de
dorne, men da jeg stod hjemme i værkstedet igen, ringede jeg straks til
Anker og sagde at han godt kunne betragte den som solgt, for jeg skulle
nok få plads til den!
Transporten
hjem blev klaret et par dage efter - i pinsen. Jeg havde fundet en
lokal trailerudlejer, Kondal, som er meget billig, og da jeg med kort
varsel,
og oven i købet 2. pinsedag, kunne leje traileren jeg havde udset mig,
så fik jeg arrangeret det hele så jeg kunne hente den. Det skulle
passes sammen med at Anker havde tid og ikke mindst min far, da jeg
skulle låne ham og hans bil, fordi 106'eren jo ikke lovligt kan trække
så meget.
Selve transporten var uden dramatik. Hyggelig herretur sammen med min
far! Jeg havde lovet mig selv at tage
billeder hos Anker, men det glemte jeg selvfølgelig alt om, for igen
gik
snakken på bedste vis.
Hjemme igen skulle den jo læsses af og det bød på et problem. Jeg havde
fået mig selv bildt ind at traileren var 43 cm høj og med fræserens
højde på 140, skulle den jo lige kunne gå under værkstedesporten.
Imidlertid var traileren nærmere 70 cm, så at køre ind i værkstedet og
læsse den af med liften, kunne jeg godt skyde en hvid pind efter. Nå,
der var ikke andet for end at ringe til naboen, som så mange gange har
hjulpet mig i sådanne situationer. Han kom så med gummigeden, og havde
været så forudseende at tage pallegaflerne på, så det var en såre
simpel procedure. Så endnu en gang tak til Anders!
Så nemt er det, når man har det rette maskineri!
Resten af dagen blev så brugt med at rengøre fræseren. Sarte sjæle, som
er bange for højtryksrensere og trykluft, bør springe det næste over.
Først blev den grovrenset med højtrykrenseren, så blev den blæst tør
med trykluft; skrubbet med koldaffedtning, højtryksrenset igen, blæst
tør, og endelig finpudset med bremserens og WD40, men så blev den
faktisk også hel fin.
Jeg sluttede af med at aflevere traileren - og da jeg kun havde lånt
den en halv dag og fordi jeg er "lokal" fik jeg det til halv pris: 100
kr. Det fås vist ikke billigere.
Næste dag skulle den så placeres. Anders havde fortalt at han havde en
palleløfter jeg kunne låne, så det gjorde jeg brug af. Og det var godt
jeg gjorde, for jeg tror jeg har haft den fræser ind og ud af hjørnet
mindst 100 gange!
I første omgang koncentrerede jeg mig om at få den placeret i forhold
til væggen til højre. Planet blev kørt helt til højre og fræseren blev
placeret en anelse skråt. Da jeg var tilfreds med det, skulle der så
laves hul i væggen, så motoren kunne stikkes gennem, så den kunne komme
så langt ind som muligt. Som man kan se på billedet herunder i midten,
rager den
et godt stykke bagud. Det er nemlig ikke den originale motor. Anker har
bygget den om, så i stedet for det remdrevne variatorsystem, sidder der
nu en jævnstrømsmotor, som kan reguleres elektronisk. Det er en yderst
velfungerende løsning, men da motoren så er meget lang, rager den altså
bagud og optager unødig plads.
Ud over hul i væggen skulle understellet også kortes lidt af, da det
ellers ville støde på væggen, så det blev gjort først - så op på
liften. Det bagerste
stykke blev skåret af, vendt om, svejset fast, og enden skåret af.
Over i hjørnet igen! Hmm, måske understellet helt skulle droppes? Godt
nok skulle fræseren løftes lidt, for at motoren kunne komme over
radiatorrørene, men måske det var nok med maskinskoene? Op på liften
igen, løfte fræseren af stellet og så flytte skoene. Tilbage i hjørnet
igen og jo, det var den bedste løsning! Spildt arbejde med svejseriet,
men det var nu alligevel helt sjovt for en gang skyld at svejse noget
reelt, og det viser sig at jeg faktisk godt kan lave en helt pæn søm
når det ikke er gamle rustne udstødningsrør ;o)
Så blev hullet i væggen lavet, og endelig kunne jeg skubbe fræseren
helt på plads. Perfekt, troede jeg, indtil jeg fik planet kørt helt til
venstre - eller det vil sige det kunne jeg ikke, fordi håndtaget stødte
på drejebænken, når planet var helt nede! Øv, forfra! Efter alle mulige
stillinger for at få håndtaget foran drejebænken og så samtidig sikre
at planet ikke stødte på væggen i højre side, måtte jeg sande at jeg
nok måtte stille den helt lige. Jeg var lige ved at lave et nyt hul i
væggen, da jeg følte at håndtaget til knæet ragede for langt ud i
rummet - Peugeot'en ind i værkstedet, og jo, det ragede for langt ud!
Efter flere overvejelser blev det til at jeg drejede fræseren så den
står i en vinkel 45 grader, lavede et hul i den højre væg og stemmede
lidt af fodpanelet, så fræseren kunne komme så langt som muligt til
højre. Hver eneste millimeter talte! Desuden måtte elskabet pilles af
og skrues fast i væggen - og den lille kontrolboks skal også have en
anden placering, men der skal jeg først have fat i noget ledning, da en
af dem nu er for kort.
På den måde kan spånbakken lige nøjagtig være der, og håndtaget går
nogenlunde fri. Det er godt nok lidt vel snævert, men hvis jeg skal
bruge det at planet er helt nede og helt til venstre i stor stil, kan
jeg altid flytte drejebænken en smule. Det vil jeg dog helst undgå, da
det går ud over æstetikken ;o) Den står nemlig flot placeret i centrum
mellem vinduerne.
Således får man en hel dag til at gå! Men så er jeg også tilfreds med
resultatet. Og igen fra et æstetisk synspunkt, så står den flot som den
gør nu.
Ved første projekt på fræseren gik skruestikken i stykker! Anker havde
godt nok sagt at den havde en revne, som han dog ikke lige kunne erindre hvor var, men der var således ingen garantier for
holdbarheden.
Jeg måtte så bruge den lille skruestik jeg har ved
boremaskinen til at færdiggøre det sidste på projektet (- det er i
øvrigt en skruestik jeg selv har lavet på Teknisk Skole i min læretid).
Men der skulle altså en ny skruestik til, så jeg tjekkede som vanligt
Den Blå Avis, og minsandten om der ikke lige var en som jeg synes
stemte overens med de forestillinger jeg havde om hvordan den skulle se
ud. Jeg fik forhandlet prisen og et muligt tidspunkt for afhentning
blev aftalt. Kort efter fik jeg besked fra Ejvin om at han ville komme på et
kort visit, og straks så jeg mit snit til at lokke ham til at køre
forbi sælger og tage den med, da det var en slags på vejen.
Skruestikken så lidt "hengemt" ud, og som Ejvin sagde, havde lærlingen
også været i den med en fræser, men efter at have fået den renset for
overfladerust, kom den til at se helt fin ud. Og det er en utrolig
stabil skruestik - størrelsen er måske lidt i overkanten til den lille
fræser, men hellere for stor end for lille. Drejefoden kan pilles af,
hvis højden bliver et problem - uden er den faktisk samme højde som den
defekte.
Jeg søgte på nettet for at se om jeg kunne finde info om den, og
faktisk bliver den fremstillet endnu, og man kan få reservedele til
den. Den er italiensk og hedder Cuter Titania.
For at kunne montere den på fræseren, skulle styretapperne i bunden
fræses til så de passer ned i t-sporene. Det blev til endnu en eksotisk
opspænding: Den defekte skruestik boltet fast til bordet, og så den nye
skruestik spændt fast til denne. Underdelen blev rettet ind med måleur
og tapperne kunne så fræses.
Derefter spændte jeg den fast til fræsebordet, den blev rettet ind i
forhold til den faste kæbe, og så fik jeg lavet et ordentligt mærke i
forhold til gradskalaen, så jeg reelt kan regne med den.
Så er kontrolboksen kommet på plads. Jeg fik endelig fat i noget
signalkabel med mange ledere i, så jeg kunne få den derhen hvor jeg
ville. Den der sad på var nemlig for kort.
Hvis man kigger 6 billeder op, kan man se at jeg har udskiftet en lille
boks med kontrolboksen. Den lille boks var afbryder til kølepumpen. Jeg
har så lavet det om så kølepumpen tændes på afbryderne på
kontrolboksen. Disse var egentlig til spindelmotoren, men da de
originale i forvejen også starter motoren, er det lidt overdrevet med
to ved siden af hinanden.
Jeg har selvfølgelig haft mine overvejelser om den sidder lidt udsat
der, men det vil vise sig. Af samme grund lavede jeg et lille skjold
til drejeknappen, så den er lidt beskyttet mod det værste vand og skidt
- og fejlbetjeninger.
Jeg har i øvrigt også vendt tilspændingshåndtaget - eller det vil sige
hele afbryderen. Det er den oprindelige stilling, hvilket også er mere
logisk, for så skal håndtaget peges i den retning som bordet skal køre.