Mit Smukke Værksted

Sørens Hjemmeside

Liften


Stenhøj DS2
Liften blev købt i 2012 - egentlig længe inden den skulle på plads i værkstedet, og den lå næsten i halvandet år i vores carport(e) inden den kom op. Men prisen var rigtig på købstidspunktet, og det var præcis den model jeg havde ledt efter.

Egenskaberne jeg faldt for ved denne model var for det første den asymmetriske opbygning; søjlernes placering er fremskudt mod forenden af bilen i modsætning til mange andre som har søjlerne centralt i forhold til bilen. Dette er lavet for at man kan åbne førerdøren mens bilen er på liften og det giver også en samlet smallere bredde på liften, fordi søjlerne og armenes fastgørelsespunkter er drejet 45 grader. Dette er selvsagt en fordel, men i forhold til indretningen i mit værksted er det særlig fordelagtigt, for det gør at den venstre søjle faktisk er fuldstændig af vejen - havde det været en centerplaceret søjle, ville jeg have haft problemer med få en ordentlig løsning på loftstrappe og -dør. Og så er den højre, som jo står en slags midt i rummet, faktisk også meget lidt i vejen. Den ville i hvert fald have været langt mere i vejen, hvis det havde været en centerplaceret søjle.
For det andet faldt valget på denne model, fordi den har en bundramme som er svejset sammen til ét stykke (afløseren fra Stenhøj, som hedder Mascot, har en bundramme som er skruet sammen). Det gør den godt nok tung som et ondt år - den er faktisk tungere end søjlen med motor, men fordi jeg gerne ville have den støbt ned i gulvet, var den særdeles velegnet til det formål. Og ned i gulvet skulle den selvfølgelig for at slippe for at have den at falde over, støde på, køre hen over, feje uden om osv. Det kan næsten ikke beskrives hvor glad jeg er for at jeg har gjort det, fremfor bare at have den stående direkte på gulvet!
Den tredje årsag til valget ligger deri, at armene relativt nemt kan afmonteres. De er godt nok også tunge som bare fanden, men det har jeg lavet en løsning på, som det kan ses i videoerne nederst. Grunden til at jeg gerne vil kunne pille dem af, når de ikke er i brug, er selvfølgelig fordi de fylder ud i rummet, og når pladsen er begrænset tæller hver millimeter.

Højre søjle

Som det ses på billederne længere nede skal man bakke ind for at få bilen på liften. Dette primært for at det passer med at forenden (som selvsagt er laveste del af en bil) så løftes op der hvor skråvæggen/loftet begrænser højden. Sekundært passer det desuden som fod i hose mht til placering af liften i forhold til pladsudnyttelse.
Den præcise placering af liften var noget af en udfordring, fordi det skulle afgøres inden jeg kunne lave noget som helst andet i værkstedet; det skulle jo afgøres ved støbningen af gulvet! Der var adskillige hensyn at tage: Venstre søjle måtte helst ikke komme i vejen for lamperne i væggen og den skulle i hvert fald passe i forhold til loftsdøren og trappen derop, samtidig med at det skulle passe med, at bilen kunne komme langt nok ind til at den ikke stødte på loftet fortil - eller for så vidt for langt i forhold til den kommende drejebænk bagtil. Samtidig skulle liften vinkles i rummet, for at udnytte pladsen bedst muligt; dels fordi der ellers ville blive for smalt i venstre side, så døren til viktualierummet ikke kunne åbnes, eller bare i det hele taget fordi der så ville være for lidt plads at arbejde på der, og dels fordi højre søjle så ville komme for tæt på arbejdsbordet. Jeg har stået, jeg tror nærmest timevis, og ageret højre søjle med mine arme som liftens arme, for at få et indtryk af hvordan det hele ville ende ud. Og jeg må sige at det har lønnet sig. Det er drejer sig om max et par cm jeg ville have gjort anderledes, hvis jeg kunne have sat liften op som det sidste.

Endnu en udfordring og den deraf følgende løsning ses på billedet til højre. Motoren som trækker spindlerne hænger øverst på den ene søjle. Man kan så vælge om den skal sidde i højre eller venstre side. Jeg ville absolut have den i venstre, og det af flere grunde. Primært ville jeg ikke have motoren og ikke mindst de to el-tavler til at "stikke ud i rummet" hvis den skulle stå i højre side. Det kan måske virke som en ubetydelig detalje, men dels ville det have generet mit øje, dels ville den potentielt kunne være i vejen når jeg skulle håndtere lange emner rundt om søjlen og dels ikke mindst være i vejen når jeg skulle op i hjørneskabet hen over bordet. Her træder jeg nemlig (vha af min elefantfod) op på bordet for at nå de øverste hylder. Sekundært var det nemmere at føre ledninger til den, da jeg i forvejen har den 3-fasede til at gå i væggen ved venstre søjle.
Problemet med det var så følgende: Søjlen står klinet op ad væggen og er som sagt dels er drejet i forhold rummet og dels i forhold til liften selv, hvilket gjorde at motoren ikke kunne være der for væggen. Løsningen blev så at "bygge den ind i væggen". Noget som også var med i beregningerne da gulvet blev støbt. Og gulvets højde er faktisk i høj grad afstemt med, at jeg lige akkurat kunne få motoren hen over lampen i væggen (som i øvrigt er loftets gulvhøjde, hvilken også bød en nedre grænse):

Da jeg fik liften var den ene spindelmøtrik slidt op. Der fulgte dog en ny med, så det var egentlig "bare" at skifte den. Desværre kom jeg til at ødelægge det nederste nåleleje til spindelen i den forbindelse, så det måtte jeg også have fat i. Prisen var nu til at overkomme, men alligevel irriterende at lave sådanne fejl.
Det elektriske var (som vanligt) fejlbehæftet, og sikkerhedsstoppene havde den tidligere ejer afmonteret, så det skulle jeg hen at genskabe. I øvrigt gik der et relæ et halv års tid efter liften blev taget i brug. Det var dog hurtig skiftet, og kostede mig kun en halvtredser!
Bortset fra det, så lavede jeg en lille ændring af opbygningen. Boksen med de to kontakter til at styre op- og nedkørsel af liften er normalt fastmonteret på liftens søjle, men jeg ville gerne have en slags "fjernbetjening", så jeg ikke absolut skulle stå ved siden af venstre søjle for at betjene den. Jeg ledte efter flere løsninger som, jo også som vanligt, ikke måtte koste noget. Mit bedste bud var en forlængerledning, men jeg ville ikke have noget der skulle være alt for meget i vejen, så en spiralledning var en oplagt løsning. Desværre er sådan noget meget dyrt i metermål, så det endte med - efter endnu en gang lang tids søgning - at jeg købte den længste trailerforlængerledning jeg kunne finde (de er nemlig ikke så dyre), pillede stikkene af og monterede den mellem relæerne og boksen med kontakterne. Så nu kan man faktisk stå hele vejen rundt om en bil på liften og styre op og nedkørsel. Boksen skal jeg have lavet en neoprenmuffe til, så den bedre kan tåle at blive tabt, men ind til videre virker den rimelig holdbar.


Liften har flere funktioner ud over at skulle løfte en bil i ny og næ.
Den vigtigste er at fungere som motorcykellift. Til det har jeg ud af et stykke dørkplade (som jeg har fået af min svigerfar), lavet en rampe som lægges oven på liftens arme. På undersiden har jeg lavet forstærkninger og støtteflader der passer til liftarmene dels af et firkantrør og dels af træ. Materialerne er valgt ud fra principperne: hvad har jeg og hvad er lettest? Sidstnævnte fordi pladen skal kunne flyttes rimeligt nemt. Og den har sin faste plads til højre for drejebænken under skabene. Jeg har lavet den så den kan sættes fast i begge sider af liften, men den kommer nu stort set altid på den højre side.
En anden vigtig funktion liften har, er at fungere som "understel" for min radialsav. Denne har fået hjul så den kan køres frem og tilbage fra sin faste plads under arbejdsbordet og til liften. Saven kan selvfølgelig også sættes i begge sider, i fald pladsen (eller rettere mangel på samme) skulle påkræve det.
Liften fungerer selvfølgelig også som løfter i bred forstand, men specifikt skal jeg have lavet en rampe som kan lægges over armene i begge sider, så man kan løfte og derfra skubbe eller rulle ting op på loftet. Det er bl.a. planen på længere sigt at vi skal have et pillefyr og at pillerne skal opbevares på loftet, men også andre tunge ting der skal på loftet skal kunne transporteres vha af liften.
Ind til oliefyret bliver udskiftet, fungerer liften også som "aftømningsrampe" for fyringsolie - som det også ses i videoen nederst.

Liftens premiere




MC-lift



Oliepåfyldning (og radialsaven)