Stenhøj DS2
Liften blev købt
i 2012 - egentlig længe inden den skulle på plads i værkstedet, og den
lå næsten i halvandet år i vores carport(e) inden den kom op. Men
prisen var rigtig på købstidspunktet, og det var præcis den model jeg
havde ledt efter.
Egenskaberne jeg
faldt for ved denne model var for det første den
asymmetriske
opbygning; søjlernes placering er fremskudt mod forenden af bilen i
modsætning til mange andre som har søjlerne centralt i forhold til
bilen. Dette
er
lavet for at man kan åbne førerdøren mens bilen er på liften og det
giver også en samlet smallere bredde på liften, fordi søjlerne og
armenes fastgørelsespunkter er drejet 45 grader. Dette er
selvsagt en
fordel, men i forhold til indretningen i mit værksted er det særlig
fordelagtigt, for det gør at den venstre søjle faktisk er
fuldstændig af vejen - havde det været en centerplaceret søjle, ville
jeg have haft problemer med få en ordentlig løsning på loftstrappe og
-dør. Og så er den højre, som jo står en slags midt i rummet, faktisk
også meget lidt i vejen. Den ville i hvert fald have været langt mere i
vejen, hvis det havde været en centerplaceret søjle.
For det andet faldt valget på denne model, fordi den har en bundramme
som er svejset sammen til ét stykke (afløseren fra Stenhøj, som hedder
Mascot, har en bundramme som er skruet sammen). Det gør den godt nok
tung
som et ondt år - den er faktisk tungere end søjlen med motor, men fordi
jeg gerne ville have den støbt ned i gulvet, var den særdeles velegnet
til det formål. Og ned i gulvet skulle den selvfølgelig for at slippe
for at have den at falde over, støde på, køre hen over, feje uden om
osv. Det kan næsten ikke beskrives hvor glad jeg er for at jeg har
gjort det, fremfor bare at have den stående direkte på gulvet!
Den tredje årsag til valget ligger deri, at armene relativt nemt kan
afmonteres. De er godt nok også tunge som bare fanden, men det har jeg
lavet en løsning på, som det kan ses i videoerne nederst. Grunden til
at jeg gerne
vil kunne pille dem af, når de ikke er i brug, er selvfølgelig fordi de
fylder ud i rummet, og når pladsen er begrænset tæller hver millimeter.
Højre søjle
Som det ses på
billederne længere nede skal man bakke ind for at få bilen på liften.
Dette primært
for at
det passer med at forenden (som selvsagt
er laveste del af en bil) så løftes op der hvor skråvæggen/loftet
begrænser højden. Sekundært passer det desuden som fod i hose mht
til placering af liften i forhold til pladsudnyttelse.
Den præcise placering af liften var noget af en udfordring, fordi det
skulle afgøres inden jeg kunne lave noget som helst andet i værkstedet;
det skulle jo afgøres ved støbningen af gulvet! Der var adskillige
hensyn at tage: Venstre søjle måtte helst ikke komme i vejen for
lamperne i
væggen og den skulle i hvert fald passe i forhold til loftsdøren og
trappen derop,
samtidig med at det skulle passe med, at bilen kunne komme langt nok
ind til at den ikke stødte på loftet fortil - eller for så vidt for
langt i forhold til den kommende drejebænk bagtil. Samtidig skulle
liften
vinkles i rummet, for at udnytte pladsen bedst muligt; dels fordi der
ellers ville blive for smalt i venstre side, så døren til
viktualierummet ikke kunne åbnes, eller bare i det hele taget fordi der
så ville være for lidt plads at arbejde på der, og dels fordi højre
søjle så ville komme for tæt på arbejdsbordet. Jeg har stået, jeg tror
nærmest timevis, og ageret højre søjle med mine arme som liftens arme,
for at få et indtryk af hvordan
det hele ville ende ud. Og jeg må sige at det har lønnet sig. Det er
drejer sig om max et par cm jeg ville have gjort anderledes, hvis jeg
kunne have sat liften op som det sidste.
Endnu
en udfordring og den deraf følgende løsning ses på billedet til højre.
Motoren som trækker spindlerne hænger øverst på den ene søjle. Man kan
så vælge om den skal sidde i højre eller venstre side. Jeg ville
absolut have den i venstre, og det af flere grunde. Primært ville jeg
ikke have motoren og ikke mindst de to el-tavler til at "stikke ud i
rummet" hvis den skulle stå i højre side. Det kan måske virke som en
ubetydelig detalje, men dels ville det have generet mit øje, dels ville
den potentielt kunne være i vejen når jeg skulle håndtere lange emner
rundt om søjlen og dels ikke mindst være i vejen når jeg skulle op i
hjørneskabet hen over bordet. Her træder jeg nemlig (vha af min
elefantfod) op på bordet for at nå de øverste hylder. Sekundært var det
nemmere at føre ledninger til den, da jeg i forvejen har den 3-fasede
til at gå i væggen ved venstre søjle.
Problemet med det var så følgende: Søjlen står klinet op ad væggen og
er som sagt dels er drejet i forhold rummet og dels i forhold til
liften selv, hvilket gjorde at motoren ikke kunne være der for væggen.
Løsningen blev så at "bygge den ind i væggen". Noget som også var med i
beregningerne da gulvet blev støbt. Og gulvets højde er faktisk i høj
grad afstemt med, at jeg lige akkurat kunne få motoren hen over lampen
i væggen (som i øvrigt er loftets gulvhøjde, hvilken også bød en nedre
grænse):
Da jeg fik
liften var den ene spindelmøtrik slidt op. Der fulgte dog
en ny med, så det var egentlig "bare" at skifte den. Desværre kom jeg
til at ødelægge det nederste nåleleje til spindelen i den forbindelse,
så det måtte jeg også have fat i. Prisen var nu til at overkomme, men
alligevel irriterende at lave sådanne fejl.
Det elektriske var (som vanligt) fejlbehæftet, og
sikkerhedsstoppene
havde den tidligere ejer afmonteret, så det skulle jeg hen at genskabe.
I
øvrigt gik der et relæ et halv års tid efter liften blev taget i brug.
Det var dog hurtig skiftet, og kostede mig kun en halvtredser!
Bortset fra det, så lavede jeg en lille ændring af opbygningen. Boksen
med de to kontakter til at styre op- og nedkørsel af liften er normalt
fastmonteret på liftens søjle, men jeg ville gerne have en slags
"fjernbetjening", så jeg ikke absolut skulle stå ved siden af venstre
søjle for at betjene den. Jeg ledte efter flere løsninger som, jo også
som vanligt, ikke måtte koste noget. Mit bedste bud var en
forlængerledning, men jeg ville ikke have noget der skulle være alt for
meget i vejen, så en spiralledning var en oplagt løsning. Desværre
er
sådan noget meget dyrt i metermål, så det endte med - efter endnu en
gang lang tids søgning - at jeg købte den
længste trailerforlængerledning jeg kunne finde (de er nemlig ikke så
dyre),
pillede stikkene af og monterede den mellem relæerne og boksen med
kontakterne. Så nu kan man faktisk stå hele vejen rundt om en bil på
liften og styre op og nedkørsel. Boksen skal jeg have lavet en
neoprenmuffe til, så den
bedre kan tåle at blive tabt, men ind til videre virker den rimelig
holdbar.
Liften har flere funktioner ud over at skulle løfte en bil i ny og
næ.
Den vigtigste er at fungere som motorcykellift. Til det har jeg ud af
et stykke dørkplade (som jeg har fået af min svigerfar), lavet en rampe
som lægges oven på liftens arme. På undersiden har jeg lavet
forstærkninger og støtteflader der passer til liftarmene dels af et
firkantrør og dels af træ. Materialerne er
valgt ud fra principperne: hvad har jeg og hvad er lettest? Sidstnævnte
fordi pladen skal kunne flyttes rimeligt nemt. Og den har sin
faste plads til højre for drejebænken under skabene. Jeg har lavet den
så den kan sættes fast i begge sider af liften, men den kommer nu stort
set altid på den højre side.
En anden vigtig funktion liften har, er at fungere som "understel" for
min radialsav. Denne har fået hjul så den kan køres frem og tilbage fra
sin faste plads under arbejdsbordet og til liften. Saven kan
selvfølgelig også sættes i begge sider, i fald pladsen (eller rettere
mangel på samme) skulle påkræve det.
Liften fungerer selvfølgelig også som løfter i bred forstand, men
specifikt skal jeg have lavet en rampe som kan lægges over armene i
begge sider, så man kan løfte og derfra skubbe eller rulle ting op på
loftet. Det er bl.a. planen på længere sigt at vi skal have et pillefyr
og at pillerne skal opbevares på loftet, men også andre tunge ting der
skal på loftet skal kunne transporteres vha af liften.
Ind til oliefyret bliver udskiftet, fungerer liften også som
"aftømningsrampe" for fyringsolie - som det også ses i videoen nederst.
|
|