GasGas'en




...det bliver værre og værre 😆 - klik her for at se hvordan


Nyt luftfilter og lidt småting


Jeg har handlet hos GreenlandMX.com. Jeg har et par gange kigget på deres side, men har været lidt skeptisk omkring butikken, fordi den virkede lidt suspekt. Men nu trængte GasGas'en til et nyt luftfilter og det havde de til en god pris. Samtidig faldt jeg over en forskærm, som jeg tænkte kunne bruges, for min er ved at være temmelig skrammet - og da det er en sort som er malet, ser det ikke så kønt ud. Skærmen er godt nok til en anden type beslag, men da den kun kostede 100 kr. vil jeg se om jeg ikke kan lave et passende beslag ud af forhåndenværende materialer.

Nuvel, GreenlandMX har selvfølgelig lave priser, så derfor har fokus været på dem, men også skepsisen. Men jeg bestilte altså i torsdags og fik det med UPS i dag. Intet at klage over og fin ekspeditionstid.
De har i øvrigt hjemme i Spanien.

Luftfilteret er skiftet og samtidig fik jeg lige rettet på låget til luftfilterkassen. Fordi det sidder med kun en skrue, vil hjørnerne gerne bøje op med tiden, så det ender med at de ikke lukker tæt. Der var da også kommet en del skidt ind i kassen. Men låget er blevet varmet op fra bagsiden med en varmepistol og bøjet over et rør, så hjørnerne nu med garanti også slutter tæt.
Pakningen mellem låg og kasse er en silikone-slange. Den var også ødelagt, så der har jeg sat en anden i. Desværre havde jeg ikke en af silikone, men havde dog en i rette diameter. Det er en iltslange fra den gang jeg blev opereret for diskusprolaps. Den snuppede jeg nemlig med hjem. De bliver alligevel smidt ud og jeg tænkte at jeg godt kunne finde anvendelse for den - og det kunne jeg så i dag 😆

Jeg har også fået klistret et par GasGas-klistermærker på stellet, som jeg nævnte helt i starten, at jeg kunne tænke mig. Købt hos Aliexpress 😑

En ting mere: jeg har rettet mit styr. Det har været i jorden og ret voldsomt, så det var blevet bøjet temmelig meget. Jeg havde ikke lagt mærke til det da det skete, men jeg begyndte at bemærke at der var noget der var "mærkeligt" og fandt så ud af at min venstre hånd var næsten 2 cm længere bagude end den højre.
Sådan et styr er enormt svært at bøje! - så der skulle virkelig lægges kræfter i og en god del varme til for at rette det op.
I øvrigt har mine styrforlængerpropper holdt upåklageligt.

11. februar 2025


Det var høje tid, som det ses:

Apico Flexi


Jeg har glemt at notere at jeg har fået nye greb…igen! 🙄😄 Jaja, endnu en gang tosserier.

Men sådan er historien:

Egentlig ville jeg have Apicos Flexi-greb, da jeg købte de andre, men jeg syntes alligevel de var for dyre, så derfor blev det altså de faste greb.
For et par uger siden faldt jeg så over et par brugte Apico fodhvilere på Kleinanzeigen - lige den model jeg havde stjålet fra den gamle Fantic og monteret på den nye. Jeg ville jo gerne have nogle igen til den gamle og her var de så og endda i god stand og til en fornuftig pris. Jeg fik så yderligere forhandlet lidt af prisen og fik arrangeret forsendelse med sælger. Under skriverierne spørger sælger så om jeg ikke kunne være interesseret i nogle greb til en GasGas TXT 😄 - og det var altså præcis de begærede Flexi-greb og så endda i rød og helt nye! Sælger var meget flink og jeg fik dem til langt under halvdelen af nyprisen.

Så nu er de altså kommet på 👍

Ultimo august 2024


Styr


Igen er der blevet lavet tossede ting her på matriklen.

Susie har købt en 250 TRS som opgradering til hendes 125’er. Den fik jeg lov at prøve en dag, hvor jeg også havde GasGas’en med. Det første der slog mig var, at hendes styr var væsentligt bredere end mit på GasGas’en. Egentlig havde jeg ikke tænkt det store over at mit skulle være smalt, for det hele var meget nyt for mig med den - og alting anderledes end de gamle cykler jeg har. Men jeg kunne med det samme mærke at Susies styr var meget bedre at køre med, så siden har jeg gået med tanken om at jeg gerne ville have et bredere styr.

I min daglige træningskreds går snakken ellers meget om at gøre styret smallere for at kunne komme igennem de, ind i mellem enormt, snævre træningssektioner vi laver. Endnu har jeg bibeholdt mine styrbredder, for jeg har lært at zigzagge mig igennem, når det bliver rigtig snævert mellem træerne og det er på den måde yderst sjældent at jeg må give fortabt.

I dag skulle der så gøres noget ved det, for jeg havde fået den tossede ide simpelthen at forlænge styret.
Jeg tjekkede hvad styrlængde profferne har - Toni Bous er fx 82 cm - og mine egne styr her på matriklen er 80-81 cm. Jeg var derfor lidt forundret, da jeg endelig fik GasGas’ens styr målt. Det var kun 76 cm! Da jeg fik styrgrebene af blev det klart hvorfor, for det var blevet forkortet - og den ene ende 5 mm mere end den anden!

Nå, styrets inderdiameter er lidt over 14 mm, og da jeg gerne ville lave nogle propper der kunne skrues i og jeg egentlig kun havde snittapper meget større eller max 14 mm, var jeg lige ved at opgive den ide. Men så kom jeg i tanker om at jeg da havde et reparationssæt til tændrørsgevind og snittappen til det er M16x1,25, så det blev altså skåret i styrenderne. Og så var det jo "bare" at dreje nogle propper med passende gevind og i passsende længder, så styret igen kunne blive lige langt i begge ender.
I enden af propperne er der 6 mm gevind, så jeg kan montere styrender. Jeg har fundet nogle på Temu, til den sædvanlige ufattelig lave pris, som så kan skrues i på den måde. Om det er en god ide vil vise sig, men jeg håber det kan skåne styrgummiet når cyklen lander i jorden - hvilket jo jævnligt sker.

Propperne er skruet godt fast og sikret med Loctite. Jeg har sigtet efter Toni Bous styrlængde, så det nu måler 82 cm. Så er det spændende om det kan holde til de uundgåelige tæv det vil få.
Man kan måske ryste på hovedet og spørge: "hvorfor køber du ikke bare et andet styr". Men det gør jeg ikke, fordi styr i den klasse nemt koster 7-800 kr og det her har ikke kostet meget mere end lidt tid i værkstedet, hvor jeg oven i købet har haft det sjovt med opgaven. Og hvis det ikke holder, kan jeg altid vende tilbage til nykøbsløsningen.

Jeg har kørt lidt i haven og jeg er ikke i tvivl om at det er rigtig med det bredere styr! Det er meget nemmere at kontrollere de mere fysisk krævende manøvrer!

I øvrigt har jeg for nogen tid siden vendt klamperne om. De er asymmetriske, så styrets fæstningspunkt kan flyttes 10 mm frem eller tilbage. Jeg har det nu fremme, hvilket betyder at jeg har fået styret længere frem uden at ændre vinklen på selve grebene. Det var også en behagelighed - ikke mindst når der skal lægges pres på forhjulet.

28. juli 2024


Bagdæk og støttefod


Så fik jeg endelig et ordentligt bagdæk på. Det kom på til træningen i går og IRC'erne skuffer ikke. Er spændt på den lange test, men lige nu er jeg meget tilfreds. Der er bare langt mere bid med de dæk.

Jeg har også fået lavet en fodplade til støttebenet. Det originale er meget tyndt og vil gerne bore sig i jorden så snart der er lidt blød jord. Så nu har jeg lavet en fodplade i rustfri stål - selvfølgelig i et design der følger de trekantede linjer og stadig med hensyn til at det ikke skal have skarpe kanter - og at det kan gå fri af bremseskiven, når det er slået op.

3. juli 2024


Lidt tosserier og lidt fornuftigt


Jeg er stadig stor fan! Det er virkelig en dejlig maskine, den GasGas!

Nu har jeg endelig kunne lave noget på den 😆

Først og fremmest har jeg fået skiftet fordæk, det havde jeg nemlig på lager. Jeg venter endnu på et nyt bagdæk, men det er allerede kommet til Claus, som har stået for en fællesbestilling, så så såre han kommer med dem, bliver det altså også skiftet. De dæk som den forrige ejer havde sat på, er i sandhed ikke særlig gode. Ved den mindste fugt på gummiet, er der intet greb. Bare det at køre igennem en vandpyt og så over en rod umiddelbart bagefter, også selvom denne er tør, gør at bagdækket ikke kan få fat. Og næsten uanset hvor meget luft jeg tog ud af fordækket, ville det pløje så snart der var en smule løst føre, fordi de simpelthen er for stive i karkassen.
De nye er "selvfølgelig" fra IRC. De fleste der kører sådan noget moderne noget, kører ellers Michelin. Vi classic-folk er dog enormt begejstrede for IRC, så jeg ville gerne se om de ikke også kunne fungere på en moderne maskine. Foreløbig bliver min kørsel nok alligevel meget "classic-agtig", men uanset, så har jeg en forestilling om at de kan gøre det ligeså godt som Michelin. Jeg har prøvet at køre med Michelin og de imponerede ikke overbevisende i forhold til. Som jeg har kunne læse mig frem til er IRC’erne en smule blødere i karkassen, hvilket betyder at man kan køre med en smule højere dæktryk - hvilket jeg kun ser som en fordel. Men lad os nu se, det kan være jeg bliver klogere. - Nåja, endnu et argument for IRC’erne er (som vanligt) prisen. De er lige 15-20% billigere 😄

Jeg har også haft karburatoren af, så der har været rigtig mekanikerarbejde 😄
- Ham jeg købte den af havde lavet en modifikation af karburatoren - han havde drejet et lille rørstykke som sad i luftindsugningskanalen til chokeren. Det havde han gjort fordi har ikke brød sig om den høje motorgang som chokeren typisk giver, og modifikationen havde da også umiddelbart den rette effekt, for den gav kun en anelse forhøjet tomgang.
Men for det første må han ikke have kendt til tricket med at løfte og dreje chokerarmen, så man kun får halv choker, for med det trick slipper man netop for de høje omdrejninger. Det er det samme jeg gør på Morinierne, netop også fordi jeg ikke kan lide forestillingen om at en kold motor straks bliver smidt op på 5000 omdrejninger. For det andet så var problemet for mig, at den simpelthen fik for lidt choker og derfor var svær at starte - og jeg forestillede mig at det kun ville blive værre til vinter.
Rørstykket blev altså boret ud og cyklen prøvestartet - og det var slet ikke så slemt med de høje omdrejninger som jeg oplever med Morinierne, selv med fuld choker, så for mig at se var det en overflødig modifikation han havde lavet. Men uanset er det sympatisk, for det viser lidt om hvor godt han har forsøgt at passe på den.
I øvrigt har jeg også måtte skrue en del ned for blandeskruen, for blandingen var tydeligvis for fed - om den var det for at kompensere for denne "afmagring" af chokeren ved jeg ikke 🤷

Et par rustfrie skruer fik også lige den vanlige omgang på drejebænken - nu jeg alligevel havde bagdelen af 😉

Støttebenet slog på bagenden af svingarmen, når det blev slået op. Og det skyldtes, som det nok ses på billedet, at stopskruen kun støttede med en begrænset flade af skruehovedet og så havde arbejdet sig en smule ind i støttebenet. Jeg har så drejet et rørstykke hvor skruen nedfældes i, som dermed gør fladen større og jeg har forsøgt at ramme designet fra det originale afstandsstykke 😉
Jeg overvejer endnu om der skal en lille trædefod på støttebenet, men er ikke enig med mig selv om hvordan det skal laves. Men nu er der da i det mindste plads til den, nu hvor støttebenet står rigtigt når det er opslået.

Jeg måtte også lave en længere stopskrue til bremsepedalen, for den sad alt for højt til min smag og kunne ikke justeres langt nok ned med den originale skrue.

Der er kommet nye greb på den. Jeg ville gerne have nogle korte greb og så havde jeg selvfølgelig fået den ide at de skulle være røde. Det begrænser udvalget og ikke mindst sælgerne. Jeg kunne kun finde nogen i England, så efter lidt overvejelser omkring Brexit-problematikken blev de bestilt. Der er dog sket en del på den front, så forhandlerne kan nu gennem en ny ordning sørge for at moms bliver betalt på forhånd. Således slipper man for det irriterende og uforskammet høje gebyr som speditionsfirmaerne ellers har opkrævet for ekspeditionen. Så nu er det altså typisk kun den danske moms (minus den engelske moms) der skal betales.
Men de er altså kommet og fine ser de ud! Havde egentlig håbet de var lidt kortere, men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen.

Og så har jeg længe haft røde fodhvilere i min Temu-indkøbskurv 😆  Flere gange har jeg været tæt på at betale den kurv, men den anden dag stod jeg og kiggede længe på GasGas'en og blev enig med mig selv om at de da nok skulle være sorte i stedet, for det ville ligesom passe bedre med alt det andet sorte der er i det område! - Og så kom jeg i tanker om at jeg da tilfældigvis havde et sæt af de meget fine fra Apico på loftet, som egentlig var tiltænkt den "nye" Fantic, når jeg en gang får lavet stelændringer på den og den skal males. Men de kunne jo lige så godt komme til gavn med det samme, så de er også kommet på! Og de er virkelig rare at stå på.

Endnu en lille tosset detalje jeg har lavet, er at sy nyt betræk til styrpuden. Jeg havde et stykke rødt nylonstof, som lige passede i farven. Så nu er der forsvundet endnu et "larmende klistermærke" på cyklen. Allerhelst ville jeg køre uden denne pude, for det er så fin en forgaffelbro, men jeg har set hvad der kan ske hvis man banker fjæset ned i det rå metal 😬

14. juni 2024



For halv choker løfter og drejer man chokerarmen ud af med to fingre. Kræver lige lidt fingerteknik, men er såre simpelt
Halv choker vs. fuld choker 
Skruer afdrejet - og på billedet ses i øvrigt tydeligt at plastikken stammer fra 2010 😉


Lidt mere info - og første modifikation


Jeg har forsket lidt i årgangene for de GasGas’ere, for der var noget jeg ikke kunne få til at stemme. Sælger havde sagt at det var en 2011’er, men sådan så de ikke ud i ’11. Plastic, hjul og udstødning passede sammen med en 2010 model, så jeg tænkte at det måske bare var en ’10’er der først var kommet til salg i ’11 og så sidenhen var blevet bygget om med dele efter egne ønsker. men så tjekkede jeg stel- og motornummer og de siger at den er produceret i 2012!!
Nu er forvirringen stor, så alle mulige teorier har jeg været igennem hvorfor den er sådan en sjov mellemting af flere årgange. Jeg har fået papirer på den, så nu overvejer jeg at skrive til første ejer og spørge om han kender historien 😆
Men uanset, motor og stel er afgjort fra 2012, så altså endnu nyere end jeg troede.

Bortset fra det så skal jeg lige have noteret min første egne modifikation.
Egentlig har jeg gået sådan lidt hvileløst rundt om den med værktøj i hånden - er jo så vant til at skulle skrue i tingene, så det er helt mærkeligt ikke nødvendigvis at skulle det. Men jeg har da fjernet ledningsnettet til lyset, for det kommer nok ikke i brug alligevel og det er jo bare ekstra vægt 😉 - Kæden er også blevet strammet og grebene justeret en smule - men som nævnt har jeg også lavet en "rigtig" modifikation. Jeg har nemlig drejet en fingerskrue til tanken, så den kan afmonteres uden værktøj. Ja, når der nu ikke rigtigt er noget at komme efter, må man jo finde på et eller andet 😆

Næste "modifikation" bliver nok at få skiftet dæk, for selvom de er nye, er de ikke særlig gode. Men der skal først spares op til det.
Ja, og så er der det med nogle korte greb og måske nogle lidt lækrere fodhvilere...man kan jo blive ved...

Nåja, jeg skal da lige nævne at jeg har haft den med til min første træning i tirsdags. Her kørte vi sektionerne fra Æggekagetrial og det gik faktisk over al forventning. Selvom der er meget anderledes at køre på sådan en moderne maskine i forhold til Fantic'en, så gik det forbavsende godt. Og så er den bare så lækker at høre, køre og se på, den GasGas - jeg er allerede stor fan!
Gutterne var også tydeligt imponerede af både den og købet 😉

23. maj 2024



Herover henholdsvis 2010, 2011 og 2012. Sidste billede er seneste model fra '24 - Stellet er den største ændring. Motor er uændret

N'et på stellet og 2-tallet på motoren fortæller at de er fra 2012:

Første modifikation 😆 :

En GasGas 280 TXT - hvorfor nu det?


Jeg har slet ikke fået skrevet om min flirt med det moderne.
På forsiden af denne del af min hjemmeside står der: "Det er "selvfølgelig" klassisk trial jeg har kastet kærligheden på - og mig selv ud i (i hvert fald i første omgang 😉)!" Dette parentetiske "i første omgang" har så at sige opfyldt sin profeti, for jeg har nu fået mig en moderne maskine.
Ja, egentlig har jeg haft en relativ moderne i nogen tid, for jeg købte en 92’er GasGas for to år siden til meget få penge. Meningen var at den skulle sættes i stand - eller i hvert fald gøres kørende. Jeg fik indledningsvis lavet lidt småting, men gik i stå på en defekt koblingsmaster og som så ofte før løb tiden fra mig.
Men det begyndte at irritere mig at jeg ikke fik gjort noget ved den - og i foråret kom Temu så til min "redning". For her kunne jeg få en master til kun 97,35. Den blev købt og monteret, og så kunne jeg for alvor komme ud at køre på den.
Den var så med til et par træninger, men allerede efter første gang, blev det mig klart at det ikke lige var det jeg ønskede. Den var simpelthen ikke "moderne nok" - plus at jeg syntes den var alt for tung i fronten. Noget Kjeld i øvrigt bekræftede, for han har også tidligere haft sådan en.
Den blev altså sat til salg på Facebook - Der kom 19 henvendelser i løbet af den første uge! Et par stykker var seriøse og prisen jeg havde sat, kunne jeg så faktisk få for den. 2. pinsedag kom der en fra Mariager og hentede den.

Man skal jo ikke skyde skindet før bjørnen er købt - eller hvordan det nu er… Jeg er dog lidt for utålmodig til at følge den slags råd, så jeg havde faktisk allerede kigget efter noget andet, inden det kom så langt at der var seriøse henvendelser.
Jeg havde sågar prøvet en GasGas TXT 300 fra ‘5 som stod til salg i Ørbæk. Den var blevet behandlet lidt dårligt, så lidt træt ud og skulle have nye dæk og kædekit, men motoren var nyrenoveret og den gik da også utrolig godt og jeg kunne lide den måde den kørte på, så det var altså sådan noget i den stil jeg søgte.
Men jeg skulle lige tænke over det - ikke mindst fordi jeg i eBay Kleinanzeigen havde fået øje på en 280’er fra ’11 som stod i Nordtyskland. Ud fra billederne så den utrolig velholdt ud, så den blev ved med at lure i baghovedet. Prisen var også fornuftig - en del over hvad jeg ville ofre, men selv hvis den ikke kunne leve op til billederne, var det lidt af et scoop.
Salget af min egen GasGas var næsten sikret, følte jeg, så jeg begyndte at skrive til ham tyskeren: kunne prisen forhandles? - og jeg afgav et temmelig lavt bud. Men nej, han var ikke til at stikke i. Pinsedag skrev jeg så at jeg havde så og så mange Euro og Cent i kontanter - det var knap 150 Euro under udbudsprisen - og om han ville komme mig i møde, for så ville jeg komme senere på dagen. Og minsandten om han ikke sagde ja.
Jeg skruede passager- og bagsædet ud af Punto’en, så der var plads til en trialcykel og satte så kurs mod Itzehoe. Jeg ville helst køre uden trailer for det tager jo lige en halv gang så lang tid at køre med den. Normalt har jeg ikke noget imod at køre langsomt, men tiden var på alle måder knap. I det hele taget var det lidt skørt at handle sådan lige inden jeg skulle på Morinitour og hvor jeg har så meget andet at se til, men igen, hvis billederne talte sandt, var det et supergodt køb som ikke sådan lige dukker op igen.

To en halv time senere var jeg hos Thomas, som han hed, og fik så syn for sagn. Og den var virkelig ufattelig velholdt. Jeg tror det er verdens mest velholdte GasGas fra ’11 😆, så der var ingen tvivl, den skulle med hjem! Bagskærmen og forhjulet blev pillet af, så den kunne stå pænt ved siden af mig på hjemvejen.
Vi fik så en god snak - han havde kørt trial i tyve år og kunne fortælle lidt af hvert. Han var en meget sympatisk mand og han må umiddelbart have kunne lide mig, for han forærede mig en lille mc-lift (ses på sidste billede). Sådan en har jeg længe ønsket mig, så virkelig fedt!

Dagen efter fik jeg så solgt den gamle. Når jeg tænker på hvor meget jeg fik for den i forhold til hvor lidt jeg egentlig gav for den nye, er det lige før jeg får dårlig samvittighed, men man har vel lov at være heldig - og som alle andre følge markedskræfternes spil 😉

Den lille nye blev så gennemgået. Ikke at der var meget at komme efter. Gaskablet blev strammet lidt. Grebene flyttet lidt indad - der vil jeg måske gerne have nogle korte på et tidspunkt - og så pillede jeg alle klistermærkerne af. Der sad nemlig noget nær tredive klistermærker og den slags er jeg ikke fan af, så nu står den lidt mere elegant. Tænker dog alligevel at jeg skal finde nogle rigtige GasGas mærker at sætte på tanken.

Men altså, nu skal jeg til at køre moderne også! Jeg ved ikke hvor langt jeg vil drive det med det, men det kunne i hvert fald være sjovt at lære nogle af de teknikker man kan opøve med sådan en sag. Det er nemlig tydeligt at se at de der kører moderne kan noget som man ikke rigtig kan lære på en gammel maskine - og noget af dette kan faktisk overføres til de klassiske maskiner. Men det er ligesom den måde det kan læres på og ikke omvendt.

20. maj 2024


Den noget fortunge GasGas Contact. Kørte fint, men alligevel ikke det jeg ønskede
Et af sælgers billeder