Jeg har handlet hos GreenlandMX.com. Jeg har et par gange
kigget på deres
side, men har været lidt skeptisk omkring butikken, fordi den
virkede lidt suspekt. Men nu trængte GasGas'en til et nyt luftfilter og
det havde de til en god pris. Samtidig faldt jeg over en forskærm, som
jeg tænkte kunne bruges, for min er ved at være temmelig skrammet - og
da det er en sort som er malet, ser det ikke så kønt ud. Skærmen er
godt nok til en anden type beslag, men da den kun kostede 100 kr. vil
jeg se om jeg ikke kan lave et passende beslag ud af forhåndenværende
materialer.
Nuvel, GreenlandMX har selvfølgelig lave priser, så derfor har fokus
været på dem, men også skepsisen. Men jeg bestilte altså i torsdags og
fik det med UPS i dag. Intet at klage over og fin ekspeditionstid.
De
har i øvrigt hjemme i Spanien.
Luftfilteret
er skiftet og samtidig fik jeg lige rettet på låget til
luftfilterkassen. Fordi det sidder med kun en skrue, vil hjørnerne
gerne bøje op med tiden, så det ender med at de ikke lukker tæt. Der var da også
kommet en del skidt ind i kassen. Men låget er blevet varmet op fra bagsiden med
en varmepistol og bøjet over et rør, så
hjørnerne nu med garanti også slutter tæt.
Pakningen mellem låg og
kasse er en silikone-slange. Den var også ødelagt, så der har jeg sat
en anden i. Desværre havde jeg ikke en af silikone, men havde dog en i
rette diameter. Det er en iltslange fra den gang jeg blev opereret for
diskusprolaps. Den snuppede jeg nemlig med hjem. De bliver alligevel
smidt ud og jeg tænkte at jeg godt kunne finde anvendelse for den - og det kunne jeg så i dag 😆
Jeg har også fået klistret et par GasGas-klistermærker på stellet, som jeg
nævnte helt i starten, at jeg kunne tænke mig. Købt hos Aliexpress 😑
En ting mere: jeg har rettet mit styr. Det har været i jorden og ret
voldsomt, så det var blevet bøjet temmelig meget. Jeg havde ikke lagt
mærke til det da det skete, men jeg begyndte at bemærke at der var
noget der var "mærkeligt" og fandt så ud af at min venstre hånd var
næsten 2 cm længere bagude end den højre.
Sådan et styr er enormt svært at bøje! - så der skulle virkelig lægges
kræfter i og en god del varme til for at rette det op.
I øvrigt har mine styrforlængerpropper holdt
upåklageligt.
11. februar 2025
Det var høje tid, som det ses:
Apico Flexi
Jeg har glemt at notere at jeg har fået nye greb…igen! 🙄😄 Jaja, endnu en gang tosserier.
Men sådan er historien:
Egentlig ville jeg have Apicos Flexi-greb, da jeg købte de andre, men
jeg syntes alligevel de var for dyre, så derfor blev det altså de faste
greb.
For et par uger siden faldt jeg så over et par brugte Apico fodhvilere
på Kleinanzeigen - lige den model jeg havde stjålet fra den gamle
Fantic og monteret på den nye. Jeg ville jo gerne have nogle igen til
den gamle og her var de så og endda i god stand og til en fornuftig
pris. Jeg fik så yderligere forhandlet lidt af prisen og fik arrangeret
forsendelse med sælger. Under skriverierne spørger sælger så om jeg
ikke kunne være interesseret i nogle greb til en GasGas TXT 😄 - og det
var altså præcis de begærede Flexi-greb og så endda i rød og helt nye!
Sælger var meget flink og jeg fik dem til langt under halvdelen af
nyprisen.
Så nu er de altså kommet på 👍
Ultimo august 2024
Styr
Igen er der blevet lavet tossede ting her på matriklen.
Susie har købt en 250 TRS som opgradering til hendes 125’er. Den fik
jeg lov at prøve en dag, hvor jeg også havde GasGas’en med. Det første
der slog mig var, at hendes styr var væsentligt bredere end mit på
GasGas’en. Egentlig havde jeg ikke tænkt det store over at mit skulle
være smalt, for det hele var meget nyt for mig med den - og alting
anderledes end de gamle cykler jeg har. Men jeg kunne med det samme
mærke at Susies styr var meget bedre at køre med, så siden har jeg gået
med tanken om at jeg gerne ville have et bredere styr.
I min daglige træningskreds går snakken ellers meget om at gøre styret
smallere for at kunne komme igennem de, ind i mellem enormt, snævre
træningssektioner vi laver. Endnu har jeg bibeholdt mine styrbredder,
for jeg har lært at zigzagge mig igennem, når det bliver rigtig snævert
mellem træerne og det er på den måde yderst sjældent at jeg må give
fortabt.
I dag skulle der så gøres noget ved det, for jeg havde fået den tossede ide simpelthen at forlænge styret.
Jeg tjekkede hvad styrlængde profferne har - Toni Bous er fx 82 cm - og
mine egne styr her på matriklen er 80-81 cm. Jeg var derfor lidt
forundret, da jeg endelig fik GasGas’ens styr målt. Det var kun 76 cm!
Da jeg fik styrgrebene af blev det klart hvorfor, for det var blevet
forkortet - og den ene ende 5 mm mere end den anden!
Nå, styrets inderdiameter er lidt over 14 mm, og da jeg gerne ville
lave nogle propper der kunne skrues i og jeg egentlig kun havde
snittapper meget større eller max 14 mm, var jeg lige ved at opgive den
ide. Men så kom jeg i tanker om at jeg da havde et reparationssæt til
tændrørsgevind og snittappen til det er M16x1,25, så det blev altså
skåret i styrenderne. Og så var det jo "bare" at dreje nogle propper
med passende gevind og i passsende længder, så styret igen kunne blive
lige langt i begge ender.
I enden af propperne er der 6 mm gevind, så jeg kan montere styrender.
Jeg har fundet nogle på Temu, til den sædvanlige ufattelig lave pris,
som så kan skrues i på den måde. Om det er en god ide vil vise sig, men
jeg håber det kan skåne styrgummiet når cyklen lander i jorden -
hvilket jo jævnligt sker.
Propperne er skruet godt fast og sikret med Loctite. Jeg har sigtet
efter Toni Bous styrlængde, så det nu måler 82 cm. Så er det spændende
om det kan holde til de uundgåelige tæv det vil få.
Man kan måske ryste på hovedet og spørge: "hvorfor køber du ikke bare
et andet styr". Men det gør jeg ikke, fordi styr i den klasse nemt
koster 7-800 kr og det her har ikke kostet meget mere end lidt tid
i værkstedet, hvor jeg oven i købet har haft det sjovt med opgaven. Og
hvis det ikke holder, kan jeg altid vende tilbage til nykøbsløsningen.
Jeg har kørt lidt i haven og jeg er ikke i tvivl om at det er rigtig
med det bredere styr! Det er meget nemmere at kontrollere de mere
fysisk krævende manøvrer!
I øvrigt har jeg for nogen tid siden vendt klamperne om. De er
asymmetriske, så styrets fæstningspunkt kan flyttes 10 mm frem eller
tilbage. Jeg har det nu fremme, hvilket betyder at jeg har fået styret
længere frem uden at ændre vinklen på selve grebene. Det var også en
behagelighed - ikke mindst når der skal lægges pres på forhjulet.
28. juli 2024
Bagdæk og støttefod
Så fik jeg endelig et ordentligt bagdæk på. Det kom på til træningen i
går og IRC'erne skuffer ikke. Er spændt på den lange test, men lige nu er
jeg meget tilfreds. Der er bare langt mere bid med de dæk.
Jeg har også fået lavet en fodplade til støttebenet. Det originale er
meget tyndt og vil gerne bore sig i jorden så snart der er lidt blød
jord. Så nu har jeg lavet en fodplade i rustfri stål - selvfølgelig i et design der
følger de trekantede linjer og stadig med hensyn til at det ikke skal
have skarpe kanter - og at det kan gå fri af bremseskiven, når det er
slået op.
3. juli 2024
Lidt tosserier og lidt fornuftigt
Jeg er stadig stor fan! Det er virkelig en dejlig maskine, den GasGas!
Nu har jeg endelig kunne lave noget på den 😆
Først
og fremmest har jeg fået skiftet fordæk, det havde jeg nemlig på lager.
Jeg venter endnu på et nyt bagdæk, men det er allerede kommet til
Claus, som har stået for en fællesbestilling, så så såre han kommer med
dem, bliver det altså også skiftet. De dæk som den forrige ejer havde
sat på, er i sandhed
ikke særlig gode. Ved den mindste fugt på gummiet, er der intet greb.
Bare det at køre igennem en vandpyt og så over en rod umiddelbart
bagefter, også selvom denne er tør, gør at bagdækket ikke kan få fat.
Og næsten uanset hvor meget luft jeg tog ud af fordækket, ville
det pløje så snart der var en smule løst føre, fordi de simpelthen er
for stive i karkassen.
De nye er "selvfølgelig" fra IRC. De fleste der kører sådan noget
moderne
noget, kører ellers Michelin. Vi classic-folk er dog enormt begejstrede
for IRC, så jeg ville gerne se om de ikke også kunne fungere på en
moderne maskine. Foreløbig bliver min kørsel nok alligevel meget
"classic-agtig", men uanset, så har jeg en forestilling om at de kan
gøre det ligeså godt som Michelin. Jeg har prøvet at køre med Michelin
og de imponerede ikke overbevisende i forhold til. Som jeg har kunne
læse mig frem til er IRC’erne en smule blødere i karkassen, hvilket
betyder at man kan køre med en smule højere dæktryk - hvilket jeg kun
ser som en fordel. Men lad os nu se, det kan være jeg bliver klogere. -
Nåja, endnu et argument for IRC’erne er (som vanligt) prisen. De er
lige 15-20% billigere 😄
Jeg har også haft karburatoren af, så der har været rigtig
mekanikerarbejde 😄
- Ham jeg købte den af havde lavet en modifikation
af karburatoren - han havde drejet et lille rørstykke som sad i
luftindsugningskanalen til chokeren. Det havde han gjort fordi har ikke
brød sig om den høje motorgang som chokeren typisk giver, og
modifikationen havde da også umiddelbart den rette effekt, for den gav
kun en anelse forhøjet tomgang.
Men for det
første må han ikke have kendt til tricket med at løfte og dreje
chokerarmen, så man kun får halv choker, for med det trick slipper man
netop for de høje omdrejninger. Det er det samme jeg gør på Morinierne,
netop også fordi jeg ikke kan lide forestillingen om at en kold motor
straks bliver smidt op på 5000 omdrejninger. For det andet så var
problemet for mig, at den simpelthen fik for lidt choker og derfor var
svær at starte - og jeg forestillede mig at det kun ville blive værre
til vinter.
Rørstykket blev altså boret ud og cyklen prøvestartet - og det var slet
ikke så slemt med de høje omdrejninger som jeg oplever med Morinierne,
selv med fuld choker, så for mig at se var det en overflødig
modifikation han havde lavet. Men uanset er det sympatisk, for det
viser lidt om hvor godt han har forsøgt at passe på den.
I øvrigt har jeg også måtte skrue en del ned for blandeskruen, for
blandingen var tydeligvis for fed - om den var det for at kompensere
for denne "afmagring" af chokeren ved jeg ikke 🤷
Et par rustfrie skruer fik også lige den vanlige omgang på drejebænken
- nu jeg alligevel havde bagdelen af 😉
Støttebenet slog på bagenden af svingarmen, når det blev slået op. Og
det skyldtes, som det nok ses på billedet, at stopskruen kun støttede
med en begrænset flade af skruehovedet og så havde arbejdet sig en
smule ind i støttebenet. Jeg har så drejet et rørstykke hvor skruen
nedfældes i, som dermed gør fladen større og jeg har forsøgt at ramme
designet fra det originale afstandsstykke 😉
Jeg overvejer endnu om der skal en lille trædefod på støttebenet, men
er ikke enig med mig selv om hvordan det skal laves. Men nu er der da i
det mindste plads til den, nu hvor støttebenet står rigtigt når det er
opslået.
Jeg måtte også lave en længere stopskrue til bremsepedalen, for den sad
alt for højt til min smag og kunne ikke justeres langt nok ned med den
originale skrue.
Der er kommet nye greb på den. Jeg ville gerne have nogle korte greb og
så havde jeg selvfølgelig fået den ide at de skulle være røde. Det
begrænser udvalget og ikke mindst sælgerne. Jeg kunne kun finde nogen i
England, så efter lidt overvejelser omkring Brexit-problematikken blev
de bestilt. Der er dog sket en del på den front, så forhandlerne kan nu
gennem en ny ordning sørge for at moms bliver betalt på forhånd.
Således slipper man for det irriterende og uforskammet høje gebyr som
speditionsfirmaerne ellers har opkrævet for ekspeditionen. Så nu er det
altså typisk kun den danske moms (minus den engelske moms) der skal
betales.
Men de er altså kommet og fine ser de ud! Havde egentlig håbet de var
lidt kortere, men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen.
Og så har jeg længe haft røde fodhvilere i min Temu-indkøbskurv
😆 Flere gange har jeg været tæt på at betale den kurv, men den
anden dag stod jeg og kiggede længe på GasGas'en og blev enig med mig
selv om at de da nok skulle være sorte i stedet, for det ville ligesom
passe bedre med alt det andet sorte der er i det område! - Og så kom
jeg i tanker om at jeg da tilfældigvis havde et sæt af de meget fine
fra Apico på loftet, som egentlig var tiltænkt den "nye" Fantic, når
jeg en gang får lavet stelændringer på den og den skal males. Men de
kunne jo lige så godt komme til gavn med det samme, så de er også
kommet på! Og de er virkelig rare at stå på.
Endnu en lille tosset detalje jeg har lavet, er at sy nyt betræk til
styrpuden. Jeg havde et stykke rødt nylonstof, som lige passede i
farven. Så nu er der forsvundet endnu et "larmende klistermærke" på
cyklen. Allerhelst ville jeg køre uden denne pude, for det er så fin en
forgaffelbro, men jeg har set hvad der kan ske hvis man banker fjæset
ned i det rå metal 😬
14. juni 2024
For halv choker løfter og drejer man chokerarmen ud af med to
fingre. Kræver lige lidt fingerteknik, men er såre simpelt
Halv choker vs. fuld choker
Skruer afdrejet - og på billedet ses i øvrigt tydeligt at
plastikken stammer fra 2010 😉
Lidt mere info - og første modifikation
Jeg har forsket lidt i årgangene for de GasGas’ere, for der var noget
jeg ikke kunne få til at stemme. Sælger havde sagt at det var en
2011’er, men sådan så de ikke ud i ’11. Plastic, hjul og udstødning
passede
sammen med en 2010 model, så jeg tænkte at det måske bare var en ’10’er
der først var kommet til salg i ’11 og så sidenhen var blevet bygget om
med dele efter egne ønsker. men så tjekkede jeg stel- og motornummer og
de siger at den er produceret i 2012!!
Nu er forvirringen stor, så alle mulige teorier har jeg været igennem
hvorfor den er sådan en sjov mellemting af flere årgange. Jeg har fået
papirer på den, så nu overvejer jeg at skrive til første ejer og spørge
om han kender historien 😆
Men uanset, motor og stel er afgjort fra 2012, så altså endnu nyere end
jeg troede.
Bortset fra det så skal jeg lige have noteret min første egne
modifikation.
Egentlig har jeg gået sådan lidt hvileløst rundt om den med værktøj i
hånden - er jo så vant
til at skulle skrue i tingene, så det er helt mærkeligt ikke
nødvendigvis at skulle det. Men jeg har da fjernet ledningsnettet til
lyset, for det kommer nok ikke i brug alligevel og det er jo bare
ekstra vægt 😉 - Kæden er også blevet strammet og grebene justeret
en smule - men som nævnt har jeg også lavet en "rigtig" modifikation.
Jeg har nemlig drejet en fingerskrue til tanken, så den kan afmonteres
uden værktøj. Ja, når der nu ikke rigtigt er noget at komme efter, må
man jo finde på et eller andet 😆
Næste "modifikation" bliver nok at få skiftet dæk, for selvom de er
nye, er de ikke særlig gode. Men der skal først spares op til det.
Ja, og så er der det med nogle korte greb og måske nogle lidt lækrere
fodhvilere...man kan jo blive ved...
Nåja, jeg skal da lige nævne at jeg har haft den med til min første
træning i tirsdags. Her kørte vi sektionerne fra Æggekagetrial og det
gik faktisk over al forventning. Selvom der er meget anderledes at køre
på sådan en moderne maskine i forhold til Fantic'en, så gik det
forbavsende godt. Og så er den bare så lækker at høre, køre og se på,
den GasGas - jeg er allerede stor fan!
Gutterne var også tydeligt imponerede af både den og købet 😉
23. maj 2024
Herover
henholdsvis 2010, 2011 og 2012. Sidste billede er seneste model fra '24
- Stellet er den største ændring. Motor er uændret
N'et på stellet og 2-tallet på motoren fortæller at de er fra
2012:
Første modifikation 😆 :
En GasGas 280 TXT - hvorfor nu det?
Jeg har slet ikke fået skrevet om min flirt med det moderne.
På
forsiden af denne del af min hjemmeside står der: "Det er
"selvfølgelig" klassisk trial jeg har kastet kærligheden på - og mig
selv ud i (i hvert fald i første omgang 😉)!" Dette parentetiske "i
første omgang" har så at sige opfyldt sin profeti, for jeg har nu fået
mig en moderne maskine.
Ja, egentlig har jeg haft en relativ moderne i nogen tid, for jeg købte
en 92’er GasGas
for to år siden til meget få penge. Meningen var at den skulle
sættes i stand - eller i hvert fald gøres kørende. Jeg fik
indledningsvis lavet lidt småting, men gik i stå på en defekt
koblingsmaster og som så ofte før løb tiden fra mig.
Men det begyndte at irritere mig at jeg ikke fik gjort noget ved den -
og i foråret kom Temu så til min "redning". For her kunne jeg få en
master til kun 97,35. Den blev købt og monteret, og så kunne jeg for
alvor komme ud at køre på den.
Den var så med til et par træninger, men
allerede efter første gang, blev det mig klart at det ikke lige var det
jeg ønskede. Den var simpelthen ikke "moderne nok" - plus at jeg syntes
den var alt for tung i fronten. Noget Kjeld i øvrigt bekræftede, for
han har også tidligere haft sådan en.
Den blev altså sat til salg på Facebook - Der kom 19 henvendelser i
løbet af den første uge! Et par stykker var seriøse og prisen jeg havde
sat, kunne jeg så faktisk få for den. 2. pinsedag kom
der en fra Mariager og hentede den.
Man skal jo ikke skyde skindet før bjørnen er købt - eller hvordan det
nu er… Jeg er dog lidt for utålmodig til at følge den slags råd, så jeg
havde faktisk allerede kigget efter noget andet, inden det kom så langt
at der var seriøse henvendelser.
Jeg havde sågar prøvet en GasGas TXT
300 fra ‘5 som stod til salg i Ørbæk. Den var blevet behandlet lidt
dårligt, så lidt træt ud og skulle have nye dæk og kædekit, men motoren
var nyrenoveret og den gik da også utrolig godt og jeg kunne lide den
måde den kørte på, så det var altså sådan noget i den stil jeg søgte.
Men jeg skulle lige tænke over det - ikke mindst fordi jeg i eBay
Kleinanzeigen havde fået øje på en 280’er fra ’11 som stod i
Nordtyskland. Ud fra billederne så den utrolig velholdt ud, så den blev
ved med at lure i baghovedet. Prisen var også fornuftig - en del
over hvad jeg ville ofre, men selv hvis den ikke kunne leve op til
billederne, var det lidt af et scoop.
Salget af min egen GasGas var næsten sikret, følte jeg, så jeg begyndte
at skrive til ham tyskeren: kunne prisen forhandles? - og jeg afgav et
temmelig lavt bud. Men nej, han var ikke til at stikke i. Pinsedag
skrev jeg så at jeg havde så og så mange Euro og Cent i kontanter - det
var knap 150
Euro under udbudsprisen - og om han ville komme mig i møde, for så
ville jeg komme senere på dagen. Og minsandten om han ikke sagde ja.
Jeg skruede passager- og bagsædet ud af Punto’en, så der var plads til
en trialcykel og satte så kurs mod Itzehoe. Jeg ville helst køre uden
trailer for det tager jo lige en halv gang så lang tid at køre med den.
Normalt har jeg ikke noget imod at køre langsomt, men tiden var på alle
måder knap. I det hele taget var det lidt skørt at handle sådan lige
inden jeg skulle på Morinitour og hvor jeg har så meget andet at se
til, men igen, hvis billederne talte sandt, var det et supergodt
køb som ikke sådan lige dukker op igen.
To en halv time senere var jeg hos Thomas, som han hed, og fik så syn
for sagn. Og den var virkelig ufattelig velholdt. Jeg tror det er
verdens mest velholdte GasGas fra ’11 😆, så der var ingen tvivl, den
skulle med hjem! Bagskærmen og forhjulet blev pillet af, så den kunne
stå pænt ved siden af mig på hjemvejen.
Vi fik så en god snak - han havde kørt trial i tyve år og kunne
fortælle lidt af hvert. Han var en meget sympatisk mand og han må
umiddelbart have kunne lide mig, for han forærede mig en lille mc-lift
(ses på sidste billede).
Sådan en har jeg længe ønsket mig, så virkelig fedt!
Dagen efter fik jeg så solgt den gamle. Når jeg tænker på hvor meget
jeg fik for den i forhold til hvor lidt jeg egentlig gav for den nye,
er det lige før jeg får dårlig samvittighed, men man har vel lov at
være heldig - og som alle andre følge markedskræfternes spil 😉
Den lille nye blev så gennemgået. Ikke at der var meget at komme efter.
Gaskablet blev strammet lidt. Grebene flyttet lidt indad - der vil jeg
måske gerne have nogle korte på et tidspunkt - og så pillede jeg alle
klistermærkerne af. Der sad nemlig noget nær tredive klistermærker og
den slags er jeg ikke fan af, så nu står den lidt mere elegant. Tænker
dog alligevel at jeg skal finde nogle rigtige GasGas mærker at sætte på
tanken.
Men altså, nu skal jeg til at køre moderne også! Jeg ved ikke hvor
langt jeg vil drive det med det, men det kunne i hvert fald være sjovt
at lære nogle af de teknikker man kan opøve med sådan en sag. Det er
nemlig tydeligt at se at de der kører moderne kan noget som man ikke
rigtig kan lære på en gammel maskine - og noget af dette kan faktisk
overføres til de klassiske maskiner. Men det er ligesom den måde det
kan læres på og ikke omvendt.
20. maj 2024
Den noget fortunge GasGas Contact. Kørte fint, men alligevel
ikke det jeg ønskede