Fantic’en kom mig i hænde 1.
juli 2021. Den var i sørgelig tilstand og som sådan egentlig et
særdeles dårligt udgangspunkt. Men hen over de følgende tre-fire
måneder fik
jeg lavet en helt fin cykel ud af det.
Og hvorfor nu en cykel mere, når Komtessen egentlig gør det godt? Jo, det er rart at have en anden, hvis den ene skulle svigte - og det har Komtessen jo gjort. Med så gamle cykler er man ikke garanteret at kunne få stumper fra den ene dag til den anden, og så er det frustrerende ikke at kunne køre mens man venter på dele… Det var altså det mere rationelle argument 😄 De mere følelsbetonede argumenter: Jeg har simpelthen bare gået og set mig lun på sådan en Fantic. Hver gang jeg har set en til træning eller til konkurrencer, har jeg været en smule misundelig. Den er letkørt og ser godt ud - og især sidste er jo af betydning. Det kan jo heller ikke nytte noget at at jeg ikke har en italiensk maskine, det skal jeg jo have 😁 (- og det har vist stadig lange udsigter med Morinien). Det er også fedt at have forskellige at køre på. Det er sjovt, udfordrende og god træning med lidt forskelligt at veksle imellem. Også muligheden for at kunne udlåne en maskine, hvor man samtidig selv stadig kan køre, er noget jeg sætter pris på. Det giver også mulighed for at invitere venner som ikke har en trial-maskine med til træning. Nå, men herunder er altså historien om hvordan den kom til - det er i "blog-form", så sidste indlæg først. Jeg fortsætter selvfølgelig beretningen, hvis der skulle komme mere at fortælle om den. Første indlæg, som også blev slået op på facebook |
EfterspændingFantic’en har fået første efterspændingseftersyn. Det skulle måske have været gjort lidt før, for stort set alle skruer var en smule løse. Men foranlediget af nogle meget løse baghjulsegere, fik jeg gået den helt igennem. Hjulene havde jeg i første omgang egret "lidt løst" op. Fælgene havde jo haft en del slag og egerne var blevet bøjet, rettet og sikkert også strukket, så det hele måtte gerne lige sætte sig inden jeg spændte hjulet helt rigtigt op. Der var også i mellemtiden blevet bøjet et par egere, så de skulle også rettes. Samtidig var jeg ikke helt sikker på at det var centreret rigtigt, fordi egerne syntes lidt for lange i venstre side og lidt for korte i højre. Jeg havde selvfølgelig ikke målt offset’et inden jeg skilte hjulene ad og havde altså bare egret det op, så det var i centrum af baggaflen. I mellemtiden har jeg så fået et offset-mål og det viste sig også, at fælgen sad 2 mm for langt til venstre. Dæk og slange blev altså pillet af og så fik jeg rettet det præcist op igen og "stemt" alle egerne så de har det rigtige "ding". Bagbremsen - eller pedallejring og trækstangen trængte også til lidt kærlighed efter at en gren havde været kørt op i kæden og lavet lidt ravage i det hele - Blandt andet også knækket kædeskærmen, som nu har fået smeltelim, et beslag på bagsiden og to nitter til at holde sammen på det. Ikke så kønt, men jeg leder alligevel efter et nyt, fordi det har en del andre skavanker. Som altid skal prisen dog være den rigtige. Jeg har bestilt nogle små tomgangsdyser og når de kommer skal der selvfølgelig eksperimenteres med blandingsforholdet, men lige nu går den faktisk (stadig) rigtig fint. |
11. maj 2022 |
Tænding del 2Jeg har, som jeg har nævnt under Komtessen, haft tændingsproblemer med Fantic’en. Det begyndte jo ellers godt, men stille og roligt dukkede der problemer op og til sidst ville den slet ikke starte. Jeg ved snart ikke om jeg skal nævne alt det jeg har forsøgt, for det er virkelig meget. Det kan være det kommer lidt efter lidt. Men mit udgangspunkt var, at jeg gerne ville have det originale system til at fungere. Det er egentlig stadig planen, for jeg vil sådan set gerne finde en løsning som er til gavn for alle Fantic-ejere, men jeg er gået lidt død i det: mangler simpelthen tid og ikke mindst vil jeg bare ud at køre! Der jeg er nu, er altså at jeg har købt mig til et svinghjul fra en Fantic 300 og så har jeg fået en tilhørende stator samt CDI af Hans Jørn. Systemet har et godt ry, er fra Ducati og er meget lig det der sidder på Morinierne - Rent faktisk er det samme CDI, som vi er begyndt at bruge til Morini’erne, altså også samme type som sidder på Vespa ET3, blandt mange andre. Og som nævnt sidst, har jeg fået tilpasset svinghjulet til motoren. I fredags fik jeg så samlet Fantic’en og prøvet det af. Den startede godt, trak som den skulle og gik også fint i tomgang. Men jeg var alligevel ikke tilfreds. Jeg syntes at det var en lidt for lille gnist der kom ud af det. Prøvede dog med forskellige tændrør - med meget forskellige resultater, og det endte med at jeg kørte i thansen og købte nyt tændrør. Det blev det ikke nu ikke bedre af. Problemet var at den gik ud ved tomgangskørsel, så for at holde den gående skulle jeg hele tiden give gashåndtaget små vip. Det kunne for så vidt være til at leve med, men det næste problem var, at punktet fra at den var lige ved at gå ud til at den "vågnede" kom meget abrupt, og så er det meget svært at køre jævnt og flydende. Og det føltes virkelig som om at gnisten bare udeblev. Jeg havde selvfølgelig også kigget på karburatoren, men jeg kunne simpelthen ikke finde noget der skulle tyde på at det var den. Karburatoren ser ud som ny indvendigt - det var faktisk det eneste, som var virkelig pænt på den da jeg fik den. Og alle komponenterne havde de rigtige størrelser, så den var dyset og indstillet som den skulle ifølge manualen. Nå, alt mit arbejde har gået ud på at undgå at købe et helt nyt tændingsanlæg. Dels er det enormt dyrt og dels har jeg en tro på at det originale anlæg simpelthen skal kunne fungere lige så godt - ikke mindst fordi de alternative anlæg der i dag bliver tilbudt faktisk ikke byder på synderlig megen nyere teknologi. Troen begyndte dog at vakle, og desuden er det simpelthen for irriterende at Fantic’en ikke kører ordentligt og jeg ikke kan bruge den som jeg gerne vil, så jeg var lige ved at bestille et tændingsanlæg fra In Motion nu og her. Jeg trak dog lige vejret og ville i det mindste vente til at weekenden var ovre. Men altså, jeg stolede ikke nok på den til at ville bruge den til konkurrence - så selvom Komtessen har det med at skulle have skiftet tændrør hele tiden og jeg kan lave sværere ting med Fantic’en (og den i øvrigt er langt sjovere at køre på), så følte jeg mig mere sikker på at Komtessen gør hvad jeg vil have den til, og derfor endte det altså med at jeg i søndags tog Komtessen med til Øster Hornum. I går tænkte jeg at sidste udvej måske var en mindre tomgangsdyse. Jeg havde dog ikke mindre, så jeg loddede en større til og rev hullet op til ca. 0,40 - i hvert fald mindre end den originale 44 dyse - og det var ligesom det hjalp en hel del. Fantic’en blev så slæbt med til træning, og jeg havde en helt fantastisk træning - hvor jeg faktisk ikke på noget tidspunkt følte at den svigtede. Nu vil jeg så se i den næste tid, om det er vedvarende - og i hvert fald købe et udvalg af mindre dyser, så jeg kan ramme bedysningen helt præcist, for der er ingen tvivl om at det har været en del af det hele. Man skal jo nok også tage "ethanol faktoren" med i betragtning. Det har helt sikkert noget at sige og særligt i det ekstremt følsomme område omkring tomgang, hvor selv små forskelle virkelig bliver markante. |
6. april 2022På statoren sidder pickuppen og svinghjulet har altså et triggersegment indvendigt. Et smart og kompakt system. CDI'en/tændingsboksen indeholder både elektronisk styring og tændspole.Klip fra dagens træning: Video: Erik Schjerning |
SvinghjulsvægtJeg er jo vant til at lette alting i en motor, så dagens opgave virkede helt forkert oppe i mit hoved. Følgende beretning bliver sådan lidt baglæns fortalt, så bær over med at der endnu ikke er nogen forklaring på hvorfor jeg har lavet det jeg har! I næste indlæg skal den forklaring nok komme! I (klassisk) trial har man brug for at motoren ikke går i stå, når der bliver kørt ved meget lave omdrejninger. Det er traditionelt set klaret med inerti. Der er mange der har det med at forveksle eller sætte lighedstegn mellem inerti og moment, men det altså to forskellige ting. Moment opnås ved at have en effektiv forbrænding i motoren. Inerti opnås ved at have en tung rotationsmasse. Derfor er de fleste trial-motorcykler da også udstyret med et ret tungt svinghjul. Montesa’en har sågar to - et på hver side af krumtappen, hvorfor den netop er så god til at "øffe" sig gennem snævre sektioner i tomgang uden at gå i stå. Fantic’en har knap så stor en svingmasse - nutidens maskiner endnu mindre. Det skyldes at motorerne er blevet langt mere effektive - de har netop blandt andet højere moment, og med de mange elektroniske tiltag, kan man mere præcist styre hvornår og hvordan motoren skal levere kræfterne - man kan, så at sige, "fake" inerti. Derfor er man mindre afhængig af fysisk inerti og således er svinghjulene blevet mindre. Der er nemlig også den ulempe med et tungt svinghjul, at det giver inerti 😁 - altså også den anden vej. Det gør således at motoren er længere tid om at komme i omdrejninger, og siden trialsporten har udviklet sig til at indeholde nogle elementer som virkelig kræver eksplosiv kraft, kan man ikke vente på at motoren leverer - det skal være nu og her! Nå, nok om det. Fantic’en repræsenter lidt et førstadie til de moderne motorer. Den skal helst have et rimelig tungt svinghjul. Jeg har fået et nyt et af slagsen som kommer fra en Fantic 300. Det meste er nogenlunde det samme på 240 motoren og 300’eren. Men 300’erens svinghjul har en større diameter og passer ganske enkelt ikke i motorhuset på en 240. Det man så gør er, at dreje diameteren ned så det passer, og så "forlænger" man det så man kan vinde den tabte vægt tilbage. 240 svinghulet er nemlig også længere - så der er plads til det. Jeg skulle bruge noget Ø125x40 mm stål til at lave denne forlænger af, men så stor en diameter havde jeg selvfølgelig ikke på lager. En søgning på nettet efter en billig leverandør gav heller ikke de store resultater, så jeg var lettere opgivende. Det er også belastende at skulle bruge timevis på at lede efter det og så oven i vente dage på at det kommer. Nu var jeg jo i gang med projektet og så ville jeg jo gerne kunne komme videre med det samme. Jeg tog så op til Hygind Smedje for at spørge dem, men efter søgning, var det største vi fandt Ø110 - heller ikke 40 mm plade havde de, så jeg måtte gå med uforrettet sag. Hjemme gik jeg gemmerne igennem igen. Jeg havde nemlig et stykke 20 mm plade som var 135 mm bredt - og en skør ide: Save to stykker ud på båndsaven; save dem ottekantede, dreje dem runde, svejse dem sammen så jeg opnåede de 40 mm, dreje klumpen færdig så den kunne skrues på svinghjulet. Lave en konusdorn til svinghjulet, så svinghjulet sammen med den påskruede klump kunne drejes helt færdig, så alting løb helt præcist. Færdigt arbejde! Nu vil man måske tænke at det er noget værre fusk at svejse to plader sammen i kanten for at opnå en tykkere plade, men da det jo alligevel bliver skruet fast på svinghjulet og som sådan ikke skal bære noget, er det jo af mindre betydning, og med svejsningen skal det såmænd nok holde evigt. Alt gik faktisk efter planen. Det tog selvfølgelig lidt vel lang tid at lave én rund klump ud af to stykker firkantet plade, men jeg synes altid at det er sjovt at lave den slags "nødløsninger" ud af det man lige har på matriklen. At det så ikke kostede noget, er selvfølgelig bare fedt (- selvom man selvfølgelig efterhånden virkelig skal tænke strømudgifter ind i det! 🙄) Jeg fik også lavet en aftrækker til svinghjulet. Det har nemlig et større gevind end 240 svinghjulets. Det var altså dagens opgave. At gøre noget jeg normalt ville gøre lettere tungere. Hvorfor det kom til det, skal jeg som sagt nok berette om næste gang. |
30. marts 2022 |
Lille video om hele processen: |
8. november 2021 |
Ja da...Jeg er faktisk rimelig stolt af min præstation i dag! 😁 Jeg skulle jo ordne de nævnte mangler fra i går. Fik tætnet utætheder, afkortet koblingskablet og monteret benzinfilter i benzinhanen. Ville så indstille karburator og træder på kickstarteren - og konstaterer at min midlertidige løsning ikke holder! Jeg prøver at forbedre det, men den drejer igen rundt på akslen. Hullet bliver bare større, mere skævt og der er nu overhovedet ingen stråler tilbage til at få fat i akslens modparter. Akslen har heller ikke godt af det, så det er slut med flere midlertidige løsninger!. Jeg er ved at opgive - så tæt på mål og så er det kickstarteren der skal hindre mig i at køre. En ny koster omkring en tusse, og det er jo en betragtelig udgift - og desuden skal man jo vente adskillige dage på at få den med posten fra det store udland...som igen koster. Jeg skriver så til Hans Jørn om han skulle have en liggende, selvom jeg egentlig godt ved at han ikke har - hvilket han senere bekræfter. Jeg står lidt, nærmest i trance og vender og drejer kickstarteren hundrede gange - kunne man finde en løsning? En bøsning i, fx?? Nå, men jeg skiller den ad; jeg kan lige så godt eksperimentere lidt, for den er alligevel ikke noget værd. Og efterhånden krystalliserer der sig en ide til hvordan jeg vil gribe det an: Jeg svejser materiale i det ødelagte hul og en lille "bro" over åbningen, så det ikke kan klemmes sammen, spænder beslaget op i firkloen og drejer hullet op til inderdiameteren - og så kom den store opgave, nemlig at lave stråler i hullet. Et HSS-stål blev slebet i facon og spændt op i værkstøjsholderen, og jeg kunne således med hovedslæden bruge det til at rømme strålerne. Inddelingen - der er 28 stråler - blev gjort på ret primitiv vis: Et målebånd tapet fast til firkloen og et måleurs spids som markør. Omkredsen på firkloen er 97,5 cm, så det var altså 3,482 cm for hver stråle at firkloen skulle drejes (- og tak fordi der findes en lommeregnerapp på iPhonen til at regne hvert trin ud). Selvom det måske virker som en ret "grovkornet" metode, giver det faktisk et rimeligt godt resultat og til den slags behøver det ikke være på hundredele præcist. Kickstarteren blev sluttelig sandblæst, galvaniseret og samlet. Jeg vil også pulverlakere den igen, men jeg forsøger jo altid at samle lidt flere ting når jeg skal pulverlakere - og desuden skal jeg først og fremmest ud at køre!! Jeg fik selvfølgelig også kørt lidt igen - igen i mørket, for der gik alligevel en halv dag med lave den kickstarter. Igen skal man nok ikke begynde at regne arbejdsløn ud, omend jeg nu tror den har været nogenlunde fornuftig trods alt. Den største løn er dog, som jeg indledningsvis skriver, tilfredsstillelsen ved egen præstation. Jeg fik selvfølgelig også indstillet karburatoren. Fantic'en kører fedt - jeg glæder mig så meget til at træne rigtigt med den! Om alt går vel skulle det gerne være hos Niels Ole på lørdag. Og bedre sted kunne jeg ikke ønske at prøve den af! |
4. november 2021 |
Yes!Så oprandt dagen endelig! Det stærkt begærede stempel fik jeg langt om længe i dag. Alt for lang historie hvordan og hvorledes, så den gemmer jeg måske til en anden gang. Men her til aften fik jeg altså tid til at skrue det sidste afgørende for at kunne starte Fantic'en for første gang. Og så startede den endda i første (rigtige) tråd! Selvom det var mørk nat, blev der selvfølgelig kørt et par runder i haven. Fedt! Karburatoren skal selvsagt justeres. Tænding ligeså. Benzinhanen og karburatoren er en anelse utætte og koblingskablets indertråd skal afkortes lidt, så der er et par småting der skal ordnes. Der er dog også et lidt mere alvorligt problem: kickstarteren er ikke for god. Strålerne i monteringsbeslaget er stort set væk, så den kan ikke rigtig gribe om akslen. Jeg havde håbet at hvis jeg bare spændte den hårdt nok, at den så ville få greb om akslen, men nej! Hvis man kigger tilbage i historikken, kan man se at den jo af den grund havde været svejset på. Jeg har nu lavet en midlertidig løsning, men jeg bliver nok nødt til at bide i det sure æble og købe en anden. Men altså, de første startforsøg endte i at kickstarteren bare drejede rundt på akslen, men da jeg så fik den monteret nogenlunde fast, startede den - og til min store glæde, i første tråd! - Jeg har nemlig været meget spændt på om tændingen var i orden. Det er jo noget man ofte må kæmpe med på sådan nogle gamle maskiner. Men fedt at den virker! For en uges tid siden fik jeg galvaniseret og pulverlakeret støttebenet samt støttebeslag til lyddæmperen. Lydæmperen har jeg også været igang med at varme og bukke lidt på, så den måtte også friskes op med lidt pulverlak. Støttebeslaget og en reduktionsbøsning jeg drejede i aluminium var nødvendig for at få den uoriginale lyddæmper til at passe til det hele. Og Fantic'en siger fornuftigt med den. Jeg har også fået lavet nogle tanklogoer. Jeg havde egentlig spurgt mig frem til om der var nogen der havde det originale logo som billedfil, men der var ikke den store respons på mine forespørgsler, så det endte med at jeg (igen) brugte enorm lang tid på at lave det selv på computeren. Det er ikke helt perfekt, men godt nok til mig. Jeg har så printet det ud, lamineret det og klistret det fast med dobbeltklæbende tape. Jeg vil stadig gerne have de rigtige logoer, men de er simpelthen for dyre til min pengepung. |
3. november 2021 |
StøttebenKjeld havde en taburet med til mig til træningen i tirsdags. Jeg havde ellers forsøgt at slippe uden om selv at lave støtteben ved at lede efter et. Men når han nu var så betænksom, blev jeg nødt til at gå i gang. Regnestykket er jo ellers sådan: man skal vel have minimum et par hundrede kroner i timen for at det giver mening. Dels så der er noget at købe havregryn og mælk for, og dels så der er til at betale strøm til værktøjsmaskiner, gas, ilt, svejsetråd, slid på værktøj og maskiner. Der går skære-/slibeskiver, file, savklinger, bor, toolbits, platter, fræsere osv. til hver gang jeg begynder på at lave noget i værkstedet. For ikke at snakke om at der kommer overfladebehandling oven i - det er heller ikke gratis. Sidstnævnte havde jeg nok ikke sluppet for under alle omstændigheder, for tanken var jo at købe et brugt og de skal alle sammen have en gang maling. Man kan få sådan et brugt støtteben for 300 kr. Så det giver altså ikke på nogen måde mening at bruge to-tre timer på at lave et selv - hvis man ellers kigger udelukkende på pengeøkonomien i det. MEN, hvis man kunne måle glæde og tilfredsstillelse ved at lave noget helt fra bunden på den samme pengeøkonomiske målestok, så giver det i den grad mening at lave det selv! Jeg har ikke værktøjer til at bøje så tynde rør så skarpt, og så er sådan en gammel udtjent taburet et godt materialevalg, for der er de fornødne bøjninger på. Så vidt jeg har forstået er der da også lavet en del støtteben ud af Kjelds gamle taburetter i vores kreds. Der skulle så drejes et tykkere rør til forstærkning indvendigt i toppen, et rør til "hængsel", en tap til fjederen og der skulle laves en lille fodplade. Altsammen efter forbillede fra det originale og ekstremt medtagede støtteben - som kun kunne give en vag ide om hvordan det en gang så ud fra nyt. Der måtte altså prøves en hel del frem og tilbage for at ramme de rigtige vinkler. Der blev skåret op og gensvejset hele tre gange for at få det til at passe ordentligt, så det smyger sig hen ad svingarmen når det er slået op og samtidig står "pænt" og sikkert udslået. Så skal det bare have en gang galvanisering og pulverlak, men det bliver når jeg har lidt flere ting der skal have pulverlak - eller når jeg får stemplet og endelig kan komme ud at køre. Når jeg så kan komme ud at køre, så kan jeg hver eneste gang jeg slår støttebenet ned, glæde mig over at jeg selv har lavet det og samtidig sende Kjeld en taknemmelig tanke. Prisen for det?! - Ja, dét kan ikke købes for penge! |
7. oktober 2021 |
SkæringsdagenNu er vi jo nået til min deadline. Desværre har jeg ikke nået at få Fantic’en helt færdig. Men ikke fordi jeg ikke selv er færdig - det kunne jeg sådan set have været for en måned siden, men fordi jeg stadig venter på at få det bestilte stempel, som er det afgørende for at jeg kan få samlet motoren helt og monteret udstødning. To ting mangler jeg dog endnu: badges til tanken og støtteben. Jeg håber at jeg kan finde begge dele originale til en fornuftig pris. Ellers må jeg være kreativ og fremstille selv. De er selvfølgelig ikke essentielle for funktionen, så det gør ikke noget at det varer lidt. Nåmen, her den meget lange remse over hvad der er lavet: Sandblæst + galvaniseret: Egernipler, for- og baghjulsaksler, svingarmsaksel, kædestrammere, styrlejemøtrik, større skiver og møtrikker med specialgevind, returfejder til koblingsarm, returfjeder til bremsearm Sandblæst + galvaniseret + pulverlakeret (galvaniseringen er påført fordi malingen med sikkerhed vil blive slidt af og så er der lidt ekstra rustbeskyttelse: Kickstarter, bremsepedal, støttebensfjeder Sandblæst + pulverlakeret: Forgaffel: samtlige "udvendige" dele; støddæmpere: alle aludele; kopper til støvringe til svingarmsaksel, motorbeslag, motorskjold, forskærmsbeslag, lydpotte, hjulnav Sandblæst + galvaniseret + varmefast maling: udstødningsfjedre Sandblæst + galvaniseret + Hammerite: Beskyttelsesspiraler til gas- og koblingskabler Det nyindkøbte styr var eloxeret i antracit, så for at det skulle passe med resten, er det blevet pulverlakeret. Jeg kunne selvfølgelig have købt et der allerede var sort, men dette var meget billigt. Det originale styr der sad på var i øvrigt ikke til at redde. Sandblæst + vådlakeret: Stel og bagsvinger - egentlig foretrækker jeg at få tingene pulverlakeret, men jeg har ikke kunne finde nogen, der kan gøre det til en fornuftig pris. Har dog fundet en som kan gøre det i vådlakering, så det er altså kompromiset. Jeg kan ikke sandblæse og pulverlakere så store dele, ellers havde jeg selv gjort det - og lakeringen kostede ikke så meget ekstra. Det er det eneste malerarbejde jeg ikke selv har lavet. Jeg havde dog bedt om at få det lavet i halvblank, og da jeg fik det hjem, kunne jeg godt se at det ikke duede i forhold til det andet, så det endte med at jeg gav det en mat klarlak. Jeg var alligevel i gang med at male Komtessens tank, så det blev gjort i samme forbindelse. Sadlen er blevet rettet op (var meget ude af facon) og beslagene er blevet afrustet og malet – med pensel med Hammerite. Hvis jeg laver betrækket afgørende om, bliver grundplade og beslag nok pulverlakeret. Ekspansionspotten er blevet malet med varmefast maling, som er blevet hærdet i ovn. Forgaffelbenene var revnet ved klemmebroerne. Laust var så venlig at svejse dem for mig. De ene ben havde også fået et slag, så det havde en bule indad som klemte på røret. Jeg lavede et værktøj ud af det gamle inderrør ved at dreje det skarpt i enden, og rundede så kanten på 3/4 af omkredsen. Således havde jeg et spåntagende værktøj der kunne skære bulen væk inde i røret. Yderligere fremstillede specialværktøjer: Nippelnøgle, fixtur til adskillelse af krumtap, adaptere til styrlejemonteringsværktøj (som oprindeligt er lavet til Morinierne) og gevindtap til at skære slangeventilgevind med. Alle (genanvendte) plastik- og gummidele er blevet renset for rust og malerklatter og har ligget i blød i silikone (kan stærkt anbefale Biltemas på spray). Kædeskærmen havde fået et knæk og en bule. Den har jeg rettet op vha. varme og jeg har svejset en revne med en loddekolbe. Ikke så kønt, men fint nok. Underste kædeskærm har jeg lavet af et stykke plastik, skåret ud af en firkantet murerbalje. Skærmene er dem jeg købte til Morinien, for der vil jeg alligevel have noget andet. Det projekt er selvfølgelig ikke opgivet, men har taget en anden drejning end den oprindelige - og godt for det, for jeg har alligevel lært rigtig meget i det forgange år, som gør at jeg er blevet klogere på hvordan den skal se ud. Og da det blev mig klart at den "matsorte vej" var den jeg ville gå med Fantic’en, var de skærme jo perfekte til den. Støddæmperne er dem som sad på Komtessen, da jeg fik den. Det er Marzocchi AG. Jeg er lidt spændt på om de er brugbare til trialkørsel. Ellers må jeg købe nogle andre, men nu er de totalrenoverede og har som sådan i det mindste en vis værdi. Adskillelsen var lidt af et problem. Låget til "piggy bag’en" på den ene dæmper var groet fast og jeg måtte bore det i stykker for at få det løs. Jeg skulle så dreje et nyt låg - hvorfor det blev nødvendigt at lave den tidligere nævnte specialgevindtap til ventilen der sidder i. Det er jo ikke lige en størrelse nogen som helst ligger inde med. I øvrigt har der været en masse andre drejeopgaver: nipler, afstandsrør, shims, fingermøtrikker, skiver, etc; og ikke mindst har alle skruer fået drejet hovedet pænt. En ide jeg kom på til Tornerose og nu åbenbart mener jeg skal gøre ved alle mine motorcykler. Det ser da også godt ud, men sikke et arbejde 🙄 Svingarmen har jeg drejet kunststofbøsninger til i stedet for lejer. Dels var akslen ikke god nok til nålelejer (som egentlig er det originale) og dels ville jeg bare gerne afprøve det med kunststofbøsninger. Jeg har endnu ikke lavet det på nogen motorcykel, men jeg er faktisk, i hvert fald i teorien, lidt fan af konceptet. Jeg har dog købt nålelejer, så jeg kan lave det om, hvis erfaringen skulle vise sig at det reelt er bedre. Bremser: jeg købte nye bakker til foran og ville så bruge de bedste af dem der sad på Fantic’en bagtil. Men jeg havde drejet en hel del af den bagerste tromle, da den var meget ramt af rust. Så jeg endte med at få Fyns Kardanservice til at lægge ny belægning på bakkerne. Derved kunne jeg få dem i præcis mål til tromlen. Det vil jeg faktisk anbefale til hver en tid. Det er ikke så dyrt. Motoren har jeg egentlig kun nævnt cylinder og stempel omkring, men der skulle jo ny plejlstang og lejer til også. Det endte med at jeg købte "det midterste" af en motor af Hans Jørn - desværre uden cylinder og stempel. De andre manglende dele havde jeg fra den anden motor. Det hele ser samlet set meget fint ud, så jeg har ikke gjort andet end at rense og sætte sammen. Højre motordæksel havde en del slag, buler og ikke mindst et hul, fordi der har været monteret en for lang skrue til kickstarteren. Egentlig burde man svejse, men det er meget tyndt, så jeg har repareret/spartlet med JB Weld. Dette og det venstre dæksel er blevet vådlakeret. Karburatoren er blevet glasblæst udvendigt. Indvendig var den fin og skulle bare renses. Tanken: den så jo mildest talt ikke særlig godt ud. Men jeg synes selv at den er rigtig fin nu og passer perfekt til det samlede billede (mangler bare lige de logoer). Jeg begyndte med at skrabe det "døde" lag af med et knivblad. Derefter blev den slebet med stadig finere korn og så til sidst poleret med poleremaskine. Det bliver jo aldrig blankt, men som sagt: det er det look jeg gerne vil have. Logoet på sidedækslerne kom til ved at lade mig inspirere af de originale - som nævnt tog det en del tid foran computeren for at få tallene til at hælde den rigtige vej (højre og venstre skal jo hælde hver sin vej) og blive større fremad. Tricolore blev meget tidligt en ide som jeg gerne ville omsætte, fordi jeg synes det ville friske det ellers "monochrome" look op. De andre ting har jeg vist skrevet om i tidligere opslag. Hvis jeg kommer i tanker om mere, fører jeg det selvfølgelig på. Men som det nok ses var det en tilbundsgående renovering, hvor ALTING skulle gennemgås. Jeg kan virkelig ikke komme i tanker om noget der ikke skulle gøres noget ved. 😄 Nogle ting valgte jeg at købe nye i stedet for at renovere de gamle. Det skyldtes til dels økonomien målt i forhold til funktion - exv. var det ikke ret meget dyrere at købe et helt nyt gasgreb, fremfor bare dækslet der manglede på det der sad på den - og andre ting ville jeg bare gerne have nye/andre af ved nærmere eftertanke - fx. de fikse koblings- og bremsegreb fra Twenty. Apropos: det er er sådan set to koblingsgreb. De laver ikke et bremsegreb til kabel, kun til hydraulik, så det er bare et koblingsgreb der er vendt på hovedet. Slutpris har jeg ikke rigtig regnet præcis ud endnu, men det er langt over de 10K - jeg nærmer mig de 15K. Det var selvfølgelig ikke meningen, men jeg har som nævnt alligevel valgt nogle lidt dyrere løsninger end jeg oprindeligt ville, og det løber altsammen op. Men skidt, nu er der kommet en "ny" motorcykel ud af det, og så er prisen sådan set ok - Og selvom jeg ikke rigtig har haft tid eller overskud til så stort et projekt, så har det alligevel været sjovt, og der er altså bare noget særligt over at have lavet sin egen motorcykel helt fra bunden. Nu håber jeg så bare den lever op til forventningerne når jeg endelig en gang får den ud at køre - men mon ikke. |
2. oktober 2021UndervejsDags dato: næsten færdig |
Mere fremstillet og pulverlakeretJeg har fået lavet kabler - både til at trække i og til at trække strøm igennem. Jeg havde egentlig fået halvvejs lovning på bremse- og koblingskabel fra Hans Jørn, men jeg fandt alligevel noget i gemmerne jeg kunne lave fornuftige kabler ud af, og siden jeg havde besluttet at få ryddet op i kassen med kabler, passede det fint. Strøm er jo en simpel sag på sådan en trialcykel: tre ledninger til tændspolen og to fra kill-switch'en, så er den klaret. Lidt nemmere end de fuglereder jeg ellers er vant til fra Morinierne. Bremsepedal er også fremstillet - efter forbillede af en original. Den som sad på ses på tredje billede. På den er der blevet svejset større trædeflade og den har været bøjet en hel del - endnu en grund til at jeg tror den er blevet brugt til cross mere end trial. Jeg har forsøgt at lave små forbedringer af pedalen. Den får fx et ledhoved i stedet for at trækstangen bare går gennem hullet. Lejringen har jeg også forsøgt at gøre bedre: bronzeleje + messingskive i begge sider med kraver til at holde fedt inde og vand ude. Placeringen er den samme. Det kunne lige gå, selvom jeg har sænket fodhvilerne en smule. Jeg har så lavet bøjning på selve armen, så den ligesom kommer nede fra og op til trædefladen - altså for at selve armen ikke kommer i vejen. Den originale arm er et stykke fladtrykt (ovalt) rør - en simpel og genial løsning som byder på lethed og styrke. Det har jeg kopieret. Jeg havde i overvejelserne at lave trædefladen foldbar, så den kan give sig hvis (= når) man vælter, men gik bort fra det igen, da jeg på Komtessen egentlig ikke har haft problemer i den retning. Desuden er det jo i praksis kun halvdelen af fladen man kan få til at vippe bagud. Nu må vi se: holder den så holder den, ellers må jeg lave en anden model. Men nu ligner den en original - noget jeg som regel forsøger at tilstræbe, selvom jeg så i sidste ende næsten altid får lavet en motorcykel der langt fra er original. Jeg kan åbenbart ikke lade være med at lave "custom" 🙄 Det er ved at være det sidste der er blevet pulverlakeret. Der kommer lige et par enkelte dele endnu: støtteben, når jeg finder eller får lavet et, plus et par smådele som jeg heller ikke har fået endnu. Lakering er altid fedt. Når jeg tænker på hvor ussel udstødningen så ud forinden, så er det et lille mirakel at se den nu. Det er desværre ikke en original - ikke en gang en passende uoriginal, så den passer ikke helt i beslagene, men jeg håber jeg kan få det til at fungere ordentligt. Den har kørt med den, så mon ikke. Jeg forsøger jo stadig at holde budgettet nede, ellers havde jeg nok købt en ny. Jeg måtte dog give en halvtredser til dæmperuld til den, for der var intet i den. Sidedækslerne er også blevet pulverlakeret og har fået farve, men de er ikke helt færdige - de skal lige have en gang klarlak, så de er ikke klar til fremvisning 😆 - jeg smider dog lige et par billeder på, som måske kan afsløre lidt om designet jeg har valgt. Som det ses har jeg været i gang med at lave stencils til et logo. Utrolig så megen tid der går med det. Designet på computeren tog længst tid, udskæringen med skalpel næstlængst tid og lakeringen ganske kort tid. Alt i alt gik der næsten en halv dag med bare det! I sidste uge fik jeg samlet (det meste af) motoren. Mangler selvfølgelig stemplet, så det varer jo lidt endnu før jeg kan prøvestarte den. Men jeg er meget begejstret for konstruktionen. Bortset fra et par enkelte ting som kunne have været bedre, er den meget fint designet. Rent faktisk er Fantic'en ved at være færdig. Det er ganske lidt der mangler og derfor er det lidt frustrerende at skulle vente på det stempel. Umiddelbart ser det ikke en gang ud til at det kommer inden oktober, så selvom jeg selv vist uden problemer kan have den klar inden min "skæringsdag" d. 2. oktober, så kan det være at netop stemplet gør, at jeg ikke når det. Næste indlæg her skulle så gerne være når den er helt færdig - så skal der nok komme masser af billeder og en laaaaang liste over alt hvad der er lavet 😆 |
23. august 2021 |
DækslerI dag har jeg været pladesmed - eller i det mindste forsøgt at lade som om jeg er sådan en. Som det ses på første billede, var det et sørgeligt sidedæksel der sad på den - og der var kun det ene. Jeg havde tidligere lidt planer om at låne nogle gode originale og så lave kopier i glasfiber. Men på et eller andet tidspunkt fik jeg lyst til at prøve at lave dem i aluminium. Igen kom Laust mig til hjælp ved at forære mig en god stor strimmel 2 mm aluminium. Ideen til hvordan det skulle laves havde jeg allerede udtænkt, så det var egentlig bare at gå i gang. Jeg har for længe siden købt mig en meget billig og udslidt sikkemaskine og den har da været i brug en del gange. Den er ikke supergod og jeg har egentlig nul erfaring med den slags, men jeg kan da lave lidt småting. Som sådan kunne jeg bare have lavet et fladt buet stykke plade, men det stiver jo helt enormt af med den slags kantbuk. Der var også lige lidt drejeopgaver: de små "dutter" som skal have indgreb i gummiophænget på stellet. De er lavet i sort POM. Der mangler selvfølgelig slutfinish - de er stadig ret ujævne, og så skal de jo lakeres, men det kommer når jeg har lidt flere ting der skal have farve. Det samme gælder det lille dæksel foran kædehjulet på nederste billede. Det manglede også, og jeg havde sådan set planlagt at jeg også skulle lave det. Idag spurgte jeg så alligevel i 'Cost Optimised Fantic Restorations'-gruppen på Facebook om det var muligt at købe det nogen steder, for det er i virkeligheden bare et stykke plastik som koster 5 kr i fremstilling, men et originalt er vist ikke til at opdrive. Til gengæld var der en der meget hurtigt skrev, at han lavede nogle i alu. Og de var sågar ret billige - men, men, men, endnu en gang var Brexit i vejen. I stedet for 100 kr. + 50 kr. i forsendelse, skulle jeg jo regne med at skulle betale tættere på 350, når først Postnord havde været inde over med deres horrible gebyrer. Altså…jeg besluttede at lave det selv. Og det var faktisk også en sjov opgave. |
15. august 2021 |
På hjul igenEn lille teaservideo. Hjulene er blevet samlet igen og jeg kan igen trille den ud af arbejdsværelset. I forgårs var jeg ude hos Laust for at låne hans vandpoleringsanlæg, så jeg kunne få blæst fælgene over, og i går lykkedes det mig så at få hjulene samlet. De var lidt svære at rette op, fordi de jo har fået en del slag med den hårde behandling den har været udsat for, men det lykkedes da nogenlunde. Jeg tror at den har været brugt mere til cross end trial, så selvom jeg jo havde rettet de værste slag op, er der stadig en del mindre endnu. Egentlig var tanken jo at jeg ville blæse dem over og så polere dem semi-blanke igen. Men jeg blev så begejstret for overfladen at jeg simpelthen har valgt at lade det blive sådan. Det passer nemlig rigtig godt til det generelle look jeg gerne vil have på Fantic'en...Og hvordan det skal være, det vil jeg ikke afsløre helt endnu 😁 |
13. august 2021 |
Fantic’en har fået nogle flere tævJeg håber det bliver de sidste - altså inden jeg selv kommer til at vælte rundt med den i sektionerne 😆 I dag fik jeg hentet acetylen til ilt- og gasanlægget og har så varmet og banket fælgene nogenlunde runde igen. Forfælgen havde fået en del buler. Egentlig ikke noget man ikke ville kunne leve med, men jeg syntes alligevel at de skulle rettes - så godt jeg nu kan. Jeg har fået lov at komme ud til Laust for at låne hans vandpoleringsanlæg, så de lige kan blive frisket op. Jeg har selv prøvet at sandblæse, slibe og polere på dem, og det bliver egentlig meget godt, men der er lige en del slibearbejde efter sandblæsningen og det håber jeg kan gøres mindre ved at vandpolere indledningsvis. Det er lige lidt mere skånsomt end sandblæsning. Igen, det er ikke meningen at de skal stå som nye - jeg vil bare gerne have det værste ir væk og poleret så meget at de ikke bliver angrebet igen lige med det samme. Jeg glæder mig meget til opgaven med at samle hjulene igen. Det er et sjovt puslespil med et (forhåbentligt) fedt slutresultat. Jeg har lavet en del cykelhjul i min tid, så en smule erfaring har jeg, men jeg er som altid alligevel spændt på om evnerne rækker. Jeg har også givet cylinderen tæv. Skørtet der rager ned i krumtaphuset var blevet bøjet indad under de forskellige forsøg på at skille motoren ad - hvilket selvsagt betød at stemplet kom til at klemme. Der blev målt ud på drejebænken, varmet med varmepistolen og banket forsigtigt vha en træpind. Jeg har i øvrigt besluttet at købe et nyt stempel. Jeg har målt det hele ud og selvom jeg mente at jeg godt kunne redde stemplet, så er det blevet en del mindre i diameter. Når det hele er nyt skal det have 3,5/100 mm spillerum. Jeg har nærmere 8,5 og slidgrænsen skulle være 7. Jeg har også fået bestillingen fra England. Det var som vanligt lidt af en gyser. Jeg syntes at jeg havde bestilt i god tid, men pakken skulle selvfølgelig først dukke op dagen før jeg skulle hente den. Men fedt at få stumperne, og besparelsen var betydelig. I den næste uges tid får jeg dog ikke lavet noget på projektet - og får heller ikke kørt trial. Jeg kan så at sige ikke køre motorcykel fordi jeg skal køre motorcykel 😁 - Jeg skal til Morinitræf i Sydtyskland, men så snart jeg er hjemme igen, fortsætter jeg arbejdet. Jeg er meget spændt på at få den ud at køre. Jeg har efterhånden renoveret en del motorcykler, men jeg tror ikke jeg har været så utålmodig for at få en ud at køre som denne. |
2. august 2021 |
Endnu en teaser for at holde interessen ved lige:Jeg har, som nævnt andetsteds, lavet en ret stor bestilling hos inmotion i England. Da jeg jo er på ferie lige nu, har jeg endnu en gang udnyttet en af mine tyske Morinivenner. Jeg får sendt hele sendingen til ham og han modtager og fortolder således varerne. Jeg skal så hente dem når vi vender næsen hjemad igen på lørdag. Hele manøvren skulle gerne munde ud i at jeg sparer forskellen mellem dansk og tysk moms - hvilket jo er 6% I bestillingen er blandt andet Apico fodhvilere, nye gaffelrør; stempelring, lejer og krydspind; der er styr, slanger, dæk - ja, næsten alt hvad der mangler fra min liste. Jeg har haft en ambition om at holde hele projektet under 10K, meeeen det kommer vist til at knibe at holde det. Men det er jeg efterhånden kommet overens med, fordi jeg så får en cykel med rigtig mange helt nye dele. Resultatet skulle altså blive en trialmaskine i rigtig god funktionel stand. Som nævnt bliver det ikke en showroom-renovering, så det bliver med ar, buler og skrammer, men det kan jeg nu egentlig godt lide - det er "ægte historie". Status er at den har været komplet adskilt - altså som nævnt virkelig komplet ned til mindste stump. Jeg er så småt begyndt at male og pulverlakere dele - sådan efterhånden som jeg når frem. Jeg har for noget tid siden købt mig et billigt Kina-pulverlakeringsanlæg og i kombination med min sandblæsekabine og industriovn, kan jeg lave fornuftige resultater. Jeg har efterhånden også fået så meget træning i det, at jeg har udarbejdet en procedure - og det er netop at tage små portioner ad gangen. Alt andet er for svært at styre og desuden er det enormt drænende at sandblæse, som tager temmelig lang tid med det amatørudstyr jeg har. Et andet problem er også at få det bagt - og der har jeg kun en vis plads i den ovn jeg har. Som det fremgår af billederne har jeg også skilt hjulene ad. Det gik med kun en knækket eger og 20 ødelagte nipler. Det kom sig af at jeg dels gerne vil have lakeret navene, dels er det væsentlig nemmere at få fælgene gjort i stand, dels ville jeg gerne overhovedet kunne spænde egerniplerne i fald hjulet skal rettes op og ikke mindst var jeg nødt til at dreje/slibe bremsetromlerne, fordi de (også) var i særlig dårlig stand. Jeg havde stillet fælgene "i blød" i dieselolie og med varme og snilde lykkedes det mig at få afmonteret så mange egere som muligt, og de sidste fastgrode nipler kunne jeg så skære af med en vinkelsliber. Men altså, det går støt og roligt fremad. Jeg har sat en deadline for mig selv, hvor jeg gerne vil have den færdig forinden - nemlig d. 2. oktober. Der har jeg nemlig kørt trial i præcis et år. Men nu må vi se…ting har det med at tage længere tid end forventet. |
18. juli 2021 |
Lidt har også retDer sker fremskridt - omend langsomt. Det er virkelig alt, der skal gennemgås. Ikke en eneste del kan bare bruges igen uden at skulle ordnes på en eller anden måde. Jeg har heller ikke nogensinde skulle skille noget ad, hvor der var så meget der var rustet, irret eller groet fast! Har er lidt af de ting jeg har lavet: Jeg har fået svejset og rettet stellet. Der var lidt revner, buler, et bøjet bagstel og ikke mindst ville jeg have andre beslag til fodhvilere, fordi jeg jo gerne vil have en anden type på. Herved kunne jeg også flytte dem en anelse længere bagud og nedad - kun et par cm, men lidt har også ret. Jeg fik også svejset møtrikker på bagsvingeren. Den forrige ejer havde boret dem op - skævt, så det blev jeg nødt til at lave ordentligt igen. Forgaffelbroen er meget sær. Styrbeslagene sad bagtil på broen, hvilket gør at det næsten er umuligt at få et styr til at komme langt nok frem og samtidig have de rigtige vinkler. Jeg har derfor valgt at lave det om, så beslagene sidder hvor de hører hjemme. En lidt større fræse og fileopgave! Sidste billede er et "førbillede" af en Fantic 300, som har samme bro. |
10. juli 2021 |
På den igenDet er efterhånden blevet til nogle restaureringer af motorcykler her på matriklen, og selvom jeg ved hvor stort et arbejde det er, kan jeg åbenbart ikke lade være med at kaste mig ud i den slags tilsyneladende endeløse projekter. Idag lykkedes det endelig at få skilt motoren ad. Fantic'en har stået ude i laaang tid (se bare lygtehuset - det var engang rødt), har taget vand ind fra karburatorsiden og gennem tændrørshullet, så motoren sad godt og grundigt fast. Stemplet i cylinderen og alle lejer, bortset fra venstre hovedleje, var rustet/irret sammen. Gearkasse, kobling osv er fint. Af de fastgroede dele er det heldigvis lykkedes mig at redde cylinderen (Nikasil er bare fantastisk). Stemplet er på vippen, men jeg prøver at se som det kan reddes. Plejlstangen er afgjort erklæret død. Med motoren adskilt, kan jeg endelig gøre status og udover motordele er der nogle andre ting som skal udskiftes/mangler. Følgende er manglerne: Plejlstang med lejer og søle Muligvis stempel (- eventuelt kun stempelring og krydspind) Forgaffelrør - evt kun et - kan muligvis redde det ene af dem Sidedæksler Gashåndtagslåg - Domino Bremsegreb - evt kun styrbeslaget - Domino Lille motordæksel over kædehjul Tanklogoer Støtteben Karburatorgummi (mest det fra luftfilteret) Et lavt trialstyr Evt. støddæmpere. Jeg prøver dog at renovere dem der er på, men de er meget ringe!! Jeg regner med at investere i Apicos fodhvilere (dem med pinolskruerne). |
5. juli 2021 |
Fan-tas-ticNå, jeg er "kommet til" at købe en Fantic 240 (FM450) Et projekt af den slags jeg ellers altid advarer imod, fordi det slet ikke kan betale sig. Så man skal altså gøre som jeg siger og ikke som jeg selv gør 😂 - Men altså, jeg prøver alligevel at se om det kan lade sig gøre at få en fornuftig cykel ud af det på mit vanlige minimalbudget. Jeg forsøger at genbruge så meget som muligt, så det bliver altså ikke en showroom-renovering. Jeg forventer alligevel også at den skal en del i jorden, så det er næsten spildt 😆 Som det ses af billederne til højre (øverst er "liget" jeg har købt vs. original nytilstand), skal der mere end en smule kærlighed til og jeg har såmænd allerede givet den nogle smæk for at få den til at makke ret. Jeg har selvfølgelig spurgt om hjælp alle de steder jeg kan, og på vanlig maner er der allerede kommet masser af støtte, forslag, oplysninger og sågar dele fra mine gode trial-venner. Jeg må igen og igen forbavses og glædes over hvor dejlige mennesker det er. |