Fantic'en




Fantic’en kom mig i hænde 1. juli 2021. Den var i sørgelig tilstand og som sådan egentlig et særdeles dårligt udgangspunkt. Men hen over de følgende tre måneder fik jeg lavet en helt fin cykel ud af det.

Og hvorfor nu en cykel mere, når Komtessen egentlig gør det fint?
Jo, det er rart at have en anden, hvis den ene skulle svigte - og det har Komtessen jo gjort. Med så gamle cykler er man ikke garanteret at kunne få stumper fra den ene dag til den anden, og så er det frustrerende ikke at kunne køre mens man venter på dele… Det var altså det mere rationelle argument 😄
De mere følelsbetonede argumenter:
Jeg har simpelthen bare gået og set mig lun på sådan en Fantic. Hver gang jeg har set en til træning eller til konkurrencer, har jeg været en smule misundelig. Den er letkørt og ser godt ud - og især sidste er jo af betydning.
Det kan jo heller ikke nytte noget at at jeg ikke har en italiensk maskine, det skal jeg jo have 😁 (- og det har vist stadig lange udsigter med Morinien).
Det er også fedt at have forskellige at køre på. Det er sjovt, udfordrende og god træning med lidt forskelligt at veksle imellem.
Også muligheden for at kunne udlåne en maskine, hvor man samtidig selv stadig kan køre, er noget jeg sætter pris på. Det giver også mulighed for at invitere venner som ikke har en trial-maskine med til træning.

Nå, men herunder er altså historien om hvordan den kom til - det er i "blog-form", så sidste indlæg først. Jeg fortsætter selvfølgelig beretningen, hvis der skulle komme mere at fortælle om den.

Første indlæg, som også blev slået op på facebook


Støtteben


Kjeld havde en taburet med til mig til træningen i tirsdags.

Jeg havde ellers forsøgt at slippe uden om selv at lave støtteben ved at lede efter et. Men når han nu var så betænksom, blev jeg nødt til at gå i gang.

Regnestykket er jo ellers sådan: man skal vel have minimum et par hundrede kroner i timen for at det giver mening. Dels så der er noget at købe havregryn og mælk for, og dels så der er til at betale strøm til værktøjsmaskiner, gas, ilt, svejsetråd, slid på værktøj og maskiner. Der går skære-/slibeskiver, file, savklinger, bor, toolbits, platter, fræsere osv. til hver gang jeg begynder på at lave noget i værkstedet. For ikke at snakke om at der kommer overfladebehandling oven i - det er heller ikke gratis. Sidstnævnte havde jeg nok ikke sluppet for under alle omstændigheder, for tanken var jo at købe et brugt og de skal alle sammen have en gang maling.
Man kan få sådan et brugt støtteben for 300 kr. Så det giver altså ikke på nogen måde mening at bruge to-tre timer på at lave et selv - hvis man ellers kigger udelukkende på pengeøkonomien i det.
MEN, hvis man kunne måle glæde og tilfredsstillelse ved at lave noget helt fra bunden på den samme pengeøkonomiske målestok, så giver det i den grad mening at lave det selv!

Jeg har ikke værktøjer til at bøje så tynde rør så skarpt, og så er sådan en gammel udtjent taburet et godt materialevalg, for der er de fornødne bøjninger på. Så vidt jeg har forstået er der da også lavet en del støtteben ud af Kjelds gamle taburetter i vores kreds.
Der skulle så drejes et tykkere rør til forstærkning indvendigt i toppen, et rør til "hængsel", en tap til fjederen og der skulle laves en lille fodplade. Altsammen efter forbillede fra det originale og ekstremt medtagede støtteben - som kun kunne give en vag ide om hvordan det en gang så ud fra nyt. Der måtte altså prøves en hel del frem og tilbage for at ramme de rigtige vinkler. Der blev skåret op og gensvejset hele tre gange for at få det til at passe ordentligt, så det smyger sig hen ad svingarmen når det er slået op og samtidig står "pænt" og sikkert udslået.
Så skal det bare have en gang galvanisering og pulverlak, men det bliver når jeg har lidt flere ting der skal have pulverlak - eller når jeg får stemplet og endelig kan komme ud at køre.

Når jeg så kan komme ud at køre, så kan jeg hver eneste gang jeg slår støttebenet ned, glæde mig over at jeg selv har lavet det og samtidig sende Kjeld en taknemmelig tanke.
Prisen for det?! - Ja, dét kan ikke købes for penge!

7. oktober 2021



Skæringsdagen


Nu er vi jo nået til min deadline. Desværre har jeg ikke nået at få Fantic’en helt færdig. Men ikke fordi jeg ikke selv er færdig - det kunne jeg sådan set have været for en måned siden, men fordi jeg stadig venter på at få det bestilte stempel, som er det afgørende for at jeg kan få samlet motoren helt og monteret udstødning.
To ting mangler jeg dog endnu: badges til tanken og støtteben. Jeg håber at jeg kan finde begge dele originale til en fornuftig pris. Ellers må jeg være kreativ og fremstille selv. De er selvfølgelig ikke essentielle for funktionen, så det gør ikke noget at det varer lidt.

Nåmen, her den meget lange remse over hvad der er lavet:

Sandblæst + galvaniseret:
Egernipler, for- og baghjulsaksler, svingarmsaksel, kædestrammere, styrlejemøtrik, større skiver og møtrikker med specialgevind, returfejder til koblingsarm, returfjeder til bremsearm

Sandblæst + galvaniseret + pulverlakeret (galvaniseringen er påført fordi malingen med sikkerhed vil blive slidt af og så er der lidt ekstra rustbeskyttelse:
Kickstarter, bremsepedal, støttebensfjeder

Sandblæst + pulverlakeret:
Forgaffel: samtlige "udvendige" dele; støddæmpere: alle aludele; kopper til støvringe til svingarmsaksel, motorbeslag, motorskjold, forskærmsbeslag, lydpotte, hjulnav

Sandblæst + galvaniseret + varmefast maling: udstødningsfjedre

Sandblæst + galvaniseret + Hammerite: Beskyttelsesspiraler til gas- og koblingskabler

Det nyindkøbte styr var eloxeret i antracit, så for at det skulle passe med resten, er det blevet pulverlakeret. Jeg kunne selvfølgelig have købt et der allerede var sort, men dette var meget billigt. Det originale styr der sad på var i øvrigt ikke til at redde.

Sandblæst + vådlakeret:
Stel og bagsvinger - egentlig foretrækker jeg at få tingene pulverlakeret, men jeg har ikke kunne finde nogen, der kan gøre det til en fornuftig pris. Har dog fundet en som kan gøre det i vådlakering, så det er altså kompromiset. Jeg kan ikke sandblæse og pulverlakere så store dele, ellers havde jeg selv gjort det - og lakeringen kostede ikke så meget ekstra. Det er det eneste malerarbejde jeg ikke selv har lavet. Jeg havde dog bedt om at få det lavet i halvblank, og da jeg fik det hjem, kunne jeg godt se at det ikke duede i forhold til det andet, så det endte med at jeg gav det en mat klarlak. Jeg var alligevel i gang med at male Komtessens tank, så det blev gjort i samme forbindelse.

Sadlen er blevet rettet op (var meget ude af facon) og beslagene er blevet afrustet og malet – med pensel med Hammerite. Hvis jeg laver betrækket afgørende om, bliver grundplade og beslag nok pulverlakeret.

Ekspansionspotten er blevet malet med varmefast maling, som er blevet hærdet i ovn.

Forgaffelbenene var revnet ved klemmebroerne. Laust var så venlig at svejse dem for mig. De ene ben havde også fået et slag, så det havde en bule indad som klemte på røret. Jeg lavede et værktøj ud af det gamle inderrør ved at dreje det skarpt i enden, og rundede så kanten på 3/4 af omkredsen. Således havde jeg et spåntagende værktøj der kunne skære bulen væk inde i røret.
Yderligere fremstillede specialværktøjer:
Nippelnøgle, fixtur til adskillelse af krumtap, adaptere til  styrlejemonteringsværktøj (som oprindeligt er lavet til Morinierne) og gevindtap til at skære slangeventilgevind med.

Alle (genanvendte) plastik- og gummidele er blevet renset for rust og malerklatter og har ligget i blød i silikone (kan stærkt anbefale Biltemas på spray).
Kædeskærmen havde fået et knæk og en bule. Den har jeg rettet op vha. varme og jeg har svejset en revne med en loddekolbe. Ikke så kønt, men fint nok. Underste kædeskærm har jeg lavet af et stykke plastik, skåret ud af en firkantet murerbalje.

Skærmene er dem jeg købte til Morinien, for der vil jeg alligevel have noget andet. Det projekt er selvfølgelig ikke opgivet, men har taget en anden drejning end den oprindelige - og godt for det, for jeg har alligevel lært rigtig meget i det forgange år, som gør at jeg er blevet klogere på hvordan den skal se ud. Og da det blev mig klart at den "matsorte vej" var den jeg ville gå med Fantic’en, var de skærme jo perfekte til den.

Støddæmperne er dem som sad på Komtessen, da jeg fik den. Det er Marzocchi AG. Jeg er lidt spændt på om de er brugbare til trialkørsel. Ellers må jeg købe nogle andre, men nu er de totalrenoverede og har som sådan i det mindste en vis værdi.
Adskillelsen var lidt af et problem. Låget til "piggy bag’en" på den ene dæmper var groet fast og jeg måtte bore det i stykker for at få det løs. Jeg skulle så dreje et nyt låg - hvorfor det blev nødvendigt at lave den tidligere nævnte specialgevindtap til ventilen der sidder i. Det er jo ikke lige en størrelse nogen som helst ligger inde med.
I øvrigt har der været en masse andre drejeopgaver: nipler, afstandsrør, shims, fingermøtrikker, skiver, etc; og ikke mindst har alle skruer fået drejet hovedet pænt. En ide jeg kom på til Tornerose og nu åbenbart mener jeg skal gøre ved alle mine motorcykler. Det ser da også godt ud, men sikke et arbejde 🙄

Svingarmen har jeg drejet kunststofbøsninger til i stedet for lejer. Dels var akslen ikke god nok til nålelejer (som egentlig er det originale) og dels ville jeg bare gerne afprøve det med kunststofbøsninger. Jeg har endnu ikke lavet det på nogen motorcykel, men jeg er faktisk, i hvert fald i teorien, lidt fan af konceptet. Jeg har dog købt nålelejer, så jeg kan lave det om, hvis erfaringen skulle vise sig at det reelt er bedre.

Bremser: jeg købte nye bakker til foran og ville så bruge de bedste af dem der sad på Fantic’en bagtil. Men jeg havde drejet en hel del af den bagerste tromle, da den var meget ramt af rust. Så jeg endte med at få Fyns Kardanservice til at lægge ny belægning på bakkerne. Derved kunne jeg få dem i præcis mål til tromlen. Det vil jeg faktisk anbefale til hver en tid. Det er ikke så dyrt.

Motoren har jeg egentlig kun nævnt cylinder og stempel omkring, men der skulle jo ny plejlstang og lejer til også. Det endte med at jeg købte "det midterste" af en motor af Hans Jørn - desværre uden cylinder og stempel. De andre manglende dele havde jeg fra den anden motor. Det hele ser samlet set meget fint ud, så jeg har ikke gjort andet end at rense og sætte sammen.

Højre motordæksel havde en del slag, buler og ikke mindst et hul, fordi der har været monteret en for lang skrue til kickstarteren. Egentlig burde man svejse, men det er meget tyndt, så jeg har repareret/spartlet med JB Weld. Dette og det venstre dæksel er blevet vådlakeret.

Karburatoren er blevet glasblæst udvendigt. Indvendig var den fin og skulle bare renses.

Tanken: den så jo mildest talt ikke særlig godt ud. Men jeg synes selv at den er rigtig fin nu og passer perfekt til det samlede billede (mangler bare lige de logoer).
Jeg begyndte med at skrabe det "døde" lag af med et knivblad. Derefter blev den slebet med stadig finere korn og så til sidst poleret med poleremaskine. Det bliver jo aldrig blankt, men som sagt: det er det look jeg gerne vil have.
Logoet på sidedækslerne kom til ved at lade mig inspirere af de originale - som nævnt tog det en del tid foran computeren for at få tallene til at hælde den rigtige vej (højre og venstre skal jo hælde hver sin vej) og blive større fremad. Tricolore blev meget tidligt en ide som jeg gerne ville omsætte, fordi jeg synes det ville friske det ellers "monochrome" look op.


De andre ting har jeg vist skrevet om i tidligere opslag. Hvis jeg kommer i tanker om mere, fører jeg det selvfølgelig på.

Men som det nok ses var det en tilbundsgående renovering, hvor ALTING skulle gennemgås. Jeg kan virkelig ikke komme i tanker om noget der ikke skulle gøres noget ved. 😄
Nogle ting valgte jeg at købe nye i stedet for at renovere de gamle. Det skyldtes til dels økonomien målt i forhold til funktion - exv. var det ikke ret meget dyrere at købe et helt nyt gasgreb, fremfor bare dækslet der manglede på det der sad på den - og andre ting ville jeg bare gerne have nye/andre af ved nærmere eftertanke - fx. de fikse koblings- og bremsegreb fra Twenty. Apropos: det er er sådan set to koblingsgreb. De laver ikke et bremsegreb til kabel, kun til hydraulik, så det er bare et koblingsgreb der er vendt på hovedet.

Slutpris har jeg ikke rigtig regnet præcis ud endnu, men det er langt over de 10K - jeg nærmer mig de 15K. Det var selvfølgelig ikke meningen, men jeg har som nævnt alligevel valgt nogle lidt dyrere løsninger end jeg oprindeligt ville, og det løber altsammen op. Men skidt, nu er der kommet en "ny" motorcykel ud af det, og så er prisen sådan set ok - Og selvom jeg ikke rigtig har haft tid eller overskud til så stort et projekt, så har det alligevel været sjovt, og der er altså bare noget særligt over at have lavet sin egen motorcykel helt fra bunden.
Nu håber jeg så bare den lever op til forventningerne når jeg endelig en gang får den ud at køre - men mon ikke.

2. oktober 2021


Undervejs
Dags dato: næsten færdig

Mere fremstillet og pulverlakeret


Jeg har fået lavet kabler - både til at trække i og til at trække strøm igennem.
Jeg havde egentlig fået halvvejs lovning på bremse- og koblingskabel fra Hans Jørn, men jeg fandt alligevel noget i gemmerne jeg kunne lave fornuftige kabler ud af, og siden jeg havde besluttet at få ryddet op i kassen med kabler, passede det fint.
Strøm er jo en simpel sag på sådan en trialcykel: tre ledninger til tændspolen og to fra kill-switch'en, så er den klaret. Lidt nemmere end de fuglereder jeg ellers er vant til fra Morinierne.

Bremsepedal er også fremstillet - efter forbillede af en original. Den som sad på ses på tredje billede. På den er der blevet svejset større trædeflade og den har været bøjet en hel del  - endnu en grund til at jeg tror den er blevet brugt til cross mere end trial.
Jeg har forsøgt at lave små forbedringer af pedalen. Den får fx et ledhoved i stedet for at trækstangen bare går gennem hullet. Lejringen har jeg også forsøgt at gøre bedre: bronzeleje + messingskive i begge sider med kraver til at holde fedt inde og vand ude. Placeringen er den samme. Det kunne lige gå, selvom jeg har sænket fodhvilerne en smule. Jeg har så lavet bøjning på selve armen, så den ligesom kommer nede fra og op til trædefladen - altså for at selve armen ikke kommer i vejen. Den originale arm er et stykke fladtrykt (ovalt) rør - en simpel og genial løsning som byder på lethed og styrke. Det har jeg kopieret.
Jeg havde i overvejelserne at lave trædefladen foldbar, så den kan give sig hvis (= når) man vælter, men gik bort fra det igen, da jeg på Komtessen egentlig ikke har haft problemer i den retning. Desuden er det jo i praksis kun halvdelen af fladen man kan få til at vippe bagud. Nu må vi se: holder den så holder den, ellers må jeg lave en anden model. Men nu ligner den en original - noget jeg som regel forsøger at tilstræbe, selvom jeg så i sidste ende næsten altid får lavet en motorcykel der langt fra er original. Jeg kan åbenbart ikke lade være med at lave "custom" 🙄

Det er ved at være det sidste der er blevet pulverlakeret. Der kommer lige et par enkelte dele endnu: støtteben, når jeg finder eller får lavet et, plus et par smådele som jeg heller ikke har fået endnu.
Lakering er altid fedt. Når jeg tænker på hvor ussel udstødningen så ud forinden, så er det et lille mirakel at se den nu. Det er desværre ikke en original - ikke en gang en passende uoriginal, så den passer ikke helt i beslagene, men jeg håber jeg kan få det til at fungere ordentligt. Den har kørt med den, så mon ikke. Jeg forsøger jo stadig at holde budgettet nede, ellers havde jeg nok købt en ny. Jeg måtte dog give en halvtredser til dæmperuld til den, for der var intet i den.
Sidedækslerne er også blevet pulverlakeret og har fået farve, men de er ikke helt færdige - de skal lige have en gang klarlak, så de er ikke klar til fremvisning 😆 - jeg smider dog lige et par billeder på, som måske kan afsløre lidt om designet jeg har valgt. Som det ses har jeg været i gang med at lave stencils til et logo. Utrolig så megen tid der går med det. Designet på computeren tog længst tid, udskæringen med skalpel næstlængst tid og lakeringen ganske kort tid. Alt i alt gik der næsten en halv dag med bare det!

I sidste uge fik jeg samlet (det meste af) motoren. Mangler selvfølgelig stemplet, så det varer jo lidt endnu før jeg kan prøvestarte den. Men jeg er meget begejstret for konstruktionen. Bortset fra et par enkelte ting som kunne have været bedre, er den meget fint designet.


Rent faktisk er Fantic'en ved at være færdig. Det er ganske lidt der mangler og derfor er det lidt frustrerende at skulle vente på det stempel. Umiddelbart ser det ikke en gang ud til at det kommer inden oktober, så selvom jeg selv vist uden problemer kan have den klar inden min "skæringsdag" d. 2. oktober, så kan det være at netop stemplet gør, at jeg ikke når det.
Næste indlæg her skulle så gerne være når den er helt færdig - så skal der nok komme masser af billeder og en laaaaang liste over alt hvad der er lavet 😆

23. august 2021


Dæksler


I dag har jeg været pladesmed - eller i det mindste forsøgt at lade som om jeg er sådan en.
Som det ses på første billede, var det et sørgeligt sidedæksel der sad på den - og der var kun det ene.
Jeg havde tidligere lidt planer om at låne nogle gode originale og så lave kopier i glasfiber. Men på et eller andet tidspunkt fik jeg lyst til at prøve at lave dem i aluminium. Igen kom Laust mig til hjælp ved at forære mig en god stor strimmel 2 mm aluminium. Ideen til hvordan det skulle laves havde jeg allerede udtænkt, så det var egentlig bare at gå i gang.
Jeg har for længe siden købt mig en meget billig og udslidt sikkemaskine og den har da været i brug en del gange. Den er ikke supergod og jeg har egentlig nul erfaring med den slags, men jeg kan da lave lidt småting. Som sådan kunne jeg bare have lavet et fladt buet stykke plade, men det stiver jo helt enormt af med den slags kantbuk.
Der var også lige lidt drejeopgaver: de små "dutter" som skal have indgreb i gummiophænget på stellet. De er lavet i sort POM.
Der mangler selvfølgelig slutfinish - de er stadig ret ujævne, og så skal de jo lakeres, men det kommer når jeg har lidt flere ting der skal have farve.

Det samme gælder det lille dæksel foran kædehjulet på nederste billede.
Det manglede også, og jeg havde sådan set planlagt at jeg også skulle lave det. Idag spurgte jeg så alligevel i 'Cost Optimised Fantic Restorations'-gruppen på Facebook om det var muligt at købe det nogen steder, for det er i virkeligheden bare et stykke plastik som koster 5 kr i fremstilling, men et originalt er vist ikke til at opdrive.
Til gengæld var der en der meget hurtigt skrev, at han lavede nogle i alu. Og de var sågar ret billige - men, men, men, endnu en gang var Brexit i vejen. I stedet for 100 kr. + 50 kr. i forsendelse, skulle jeg jo regne med at skulle betale tættere på 350, når først Postnord havde været inde over med deres horrible gebyrer. Altså…jeg besluttede at lave det selv. Og det var faktisk også en sjov opgave.

15. august 2021


På hjul igen


En lille teaservideo. Hjulene er blevet samlet igen og jeg kan igen trille den ud af arbejdsværelset.
I forgårs var jeg ude hos Laust for at låne hans vandpoleringsanlæg, så jeg kunne få blæst fælgene over, og i går lykkedes det mig så at få hjulene samlet. De var lidt svære at rette op, fordi de jo har fået en del slag med den hårde behandling den har været udsat for, men det lykkedes da nogenlunde. Jeg tror at den har været brugt mere til cross end trial, så selvom jeg jo havde rettet de værste slag op, er der stadig en del mindre endnu.
Egentlig var tanken jo at jeg ville blæse dem over og så polere dem semi-blanke igen. Men jeg blev så begejstret for overfladen at jeg simpelthen har valgt at lade det blive sådan. Det passer nemlig rigtig godt til det generelle look jeg gerne vil have på Fantic'en...Og hvordan det skal være, det vil jeg ikke afsløre helt endnu 😁

13. august 2021


Fantic’en har fået nogle flere tæv


Jeg håber det bliver de sidste - altså inden jeg selv kommer til at vælte rundt med den i sektionerne 😆
I dag fik jeg hentet acetylen til ilt- og gasanlægget og har så varmet og banket fælgene nogenlunde runde igen. Forfælgen havde fået en del buler. Egentlig ikke noget man ikke ville kunne leve med, men jeg syntes alligevel at de skulle rettes - så godt jeg nu kan.
Jeg har fået lov at komme ud til Laust for at låne hans vandpoleringsanlæg, så de lige kan blive frisket op. Jeg har selv prøvet at sandblæse, slibe og polere på dem, og det bliver egentlig meget godt, men der er lige en del slibearbejde efter sandblæsningen og det håber jeg kan gøres mindre ved at vandpolere indledningsvis. Det er lige lidt mere skånsomt end sandblæsning. Igen, det er ikke meningen at de skal stå som nye - jeg vil bare gerne have det værste ir væk og poleret så meget at de ikke bliver angrebet igen lige med det samme.
Jeg glæder mig meget til opgaven med at samle hjulene igen. Det er et sjovt puslespil med et (forhåbentligt) fedt slutresultat. Jeg har lavet en del cykelhjul i min tid, så en smule erfaring har jeg, men jeg er som altid alligevel spændt på om evnerne rækker.

Jeg har også givet cylinderen tæv. Skørtet der rager ned i krumtaphuset var blevet bøjet indad under de forskellige forsøg på at skille motoren ad - hvilket selvsagt betød at stemplet kom til at klemme. Der blev målt ud på drejebænken, varmet med varmepistolen og banket forsigtigt vha en træpind.
Jeg har i øvrigt besluttet at købe et nyt stempel. Jeg har målt det hele ud og selvom jeg mente at jeg godt kunne redde stemplet, så er det blevet en del mindre i diameter. Når det hele er nyt skal det have 3,5/100 mm spillerum. Jeg har nærmere 8,5 og slidgrænsen skulle være 7.

Jeg har også fået bestillingen fra England. Det var som vanligt lidt af en gyser. Jeg syntes at jeg havde bestilt i god tid, men pakken skulle selvfølgelig først dukke op dagen før jeg skulle hente den. Men fedt at få stumperne, og besparelsen var betydelig.

I den næste uges tid får jeg dog ikke lavet noget på projektet - og får heller ikke kørt trial. Jeg kan så at sige ikke køre motorcykel fordi jeg skal køre motorcykel 😁 - Jeg skal til Morinitræf i Sydtyskland, men så snart jeg er hjemme igen, fortsætter jeg arbejdet. Jeg er meget spændt på at få den ud at køre. Jeg har efterhånden renoveret en del motorcykler, men jeg tror ikke jeg har været så utålmodig for at få en ud at køre som denne.

2. august 2021




Endnu en teaser for at holde interessen ved lige:


Jeg har, som nævnt andetsteds, lavet en ret stor bestilling hos inmotion i England. Da jeg jo er på ferie lige nu, har jeg endnu en gang udnyttet en af mine tyske Morinivenner. Jeg får sendt hele sendingen til ham og han modtager og fortolder således varerne. Jeg skal så hente dem når vi vender næsen hjemad igen på lørdag. Hele manøvren skulle gerne munde ud i at jeg sparer forskellen mellem dansk og tysk moms - hvilket jo er 6%
I bestillingen er blandt andet Apico fodhvilere, nye gaffelrør; stempelring, lejer og krydspind; der er styr, slanger, dæk - ja, næsten alt hvad der mangler fra min liste.

Jeg har haft en ambition om at holde hele projektet under 10K, meeeen det kommer vist til at knibe at holde det. Men det er jeg efterhånden kommet overens med, fordi jeg så får en cykel med rigtig mange helt nye dele. Resultatet skulle altså blive en trialmaskine i rigtig god funktionel stand. Som nævnt bliver det ikke en showroom-renovering, så det bliver med ar, buler og skrammer, men det kan jeg nu egentlig godt lide - det er "ægte historie".

Status er at den har været komplet adskilt - altså som nævnt virkelig komplet ned til mindste stump. Jeg er så småt begyndt at male og pulverlakere dele - sådan efterhånden som jeg når frem. Jeg har for noget tid siden købt mig et billigt Kina-pulverlakeringsanlæg og i kombination med min sandblæsekabine og industriovn, kan jeg lave fornuftige resultater. Jeg har efterhånden også fået så meget træning i det, at jeg har udarbejdet en procedure - og det er netop at tage små portioner ad gangen. Alt andet er for svært at styre og desuden er det enormt drænende at sandblæse, som tager temmelig lang tid med det amatørudstyr jeg har. Et andet problem er også at få det bagt - og der har jeg kun en vis plads i den ovn jeg har.

Som det fremgår af billederne har jeg også skilt hjulene ad. Det gik med kun en knækket eger og 20 ødelagte nipler. Det kom sig af at jeg dels gerne vil have lakeret navene, dels er det væsentlig nemmere at få fælgene gjort i stand, dels ville jeg gerne overhovedet kunne spænde egerniplerne i fald hjulet skal rettes op og ikke mindst var jeg nødt til at dreje/slibe bremsetromlerne, fordi de (også) var i særlig dårlig stand.
Jeg havde stillet fælgene "i blød" i dieselolie og med varme og snilde lykkedes det mig at få afmonteret så mange egere som muligt, og de sidste fastgrode nipler kunne jeg så skære af med en vinkelsliber.

Men altså, det går støt og roligt fremad. Jeg har sat en deadline for mig selv, hvor jeg gerne vil have den færdig forinden - nemlig d. 2. oktober. Der har jeg nemlig kørt trial i præcis et år. Men nu må vi se…ting har det med at tage længere tid end forventet.

18. juli 2021



Lidt har også ret



Der sker fremskridt - omend langsomt. Det er virkelig alt, der skal gennemgås. Ikke en eneste del kan bare bruges igen uden at skulle ordnes på en eller anden måde. Jeg har heller ikke nogensinde skulle skille noget ad, hvor der var så meget der var rustet, irret eller groet fast!

Har er lidt af de ting jeg har lavet:

Jeg har fået svejset og rettet stellet. Der var lidt revner, buler, et bøjet bagstel og ikke mindst ville jeg have andre beslag til fodhvilere, fordi jeg jo gerne vil have en anden type på. Herved kunne jeg også flytte dem en anelse længere bagud og nedad - kun et par cm, men lidt har også ret.

Jeg fik også svejset møtrikker på bagsvingeren. Den forrige ejer havde boret dem op - skævt, så det blev jeg nødt til at lave ordentligt igen.

Forgaffelbroen er meget sær. Styrbeslagene sad bagtil på broen, hvilket gør at det næsten er umuligt at få et styr til at komme langt nok frem og samtidig have de rigtige vinkler. Jeg har derfor valgt at lave det om, så beslagene sidder hvor de hører hjemme. En lidt større fræse og fileopgave!
Sidste billede er et "førbillede" af en Fantic 300, som har samme bro.

10. juli 2021


 

På den igen


Det er efterhånden blevet til nogle restaureringer af motorcykler her på matriklen, og selvom jeg ved hvor stort et arbejde det er, kan jeg åbenbart ikke lade være med at kaste mig ud i den slags tilsyneladende endeløse projekter.

Idag lykkedes det endelig at få skilt motoren ad. Fantic'en har stået ude i laaang tid (se bare lygtehuset - det var engang rødt), har taget vand ind fra karburatorsiden og gennem tændrørshullet, så motoren sad godt og grundigt fast. Stemplet i cylinderen og alle lejer, bortset fra venstre hovedleje, var rustet/irret sammen. Gearkasse, kobling osv er fint.
Af de fastgroede dele er det heldigvis lykkedes mig at redde cylinderen (Nikasil er bare fantastisk). Stemplet er på vippen, men jeg prøver at se som det kan reddes. Plejlstangen er afgjort erklæret død.
Med motoren adskilt, kan jeg endelig gøre status og udover motordele er der nogle andre ting som skal udskiftes/mangler.


Følgende er manglerne:
Plejlstang med lejer og søle
Muligvis stempel (- eventuelt kun stempelring og krydspind)
Forgaffelrør - evt kun et - kan muligvis redde det ene af dem
Sidedæksler
Gashåndtagslåg - Domino
Bremsegreb - evt kun styrbeslaget - Domino
Lille motordæksel over kædehjul
Tanklogoer
Støtteben
Karburatorgummi (mest det fra luftfilteret)
Et lavt trialstyr
Evt. støddæmpere. Jeg prøver dog at renovere dem der er på, men de er meget ringe!!
Jeg regner med at investere i Apicos fodhvilere (dem med pinolskruerne).

5. juli 2021



Fan-tas-tic


Nå, jeg er "kommet til" at købe en Fantic 240 (FM450)

Et projekt af den slags jeg ellers altid advarer imod, fordi det slet ikke kan betale sig. Så man skal altså gøre som jeg siger og ikke som jeg selv gør 😂

- Men altså, jeg prøver alligevel at se om det kan lade sig gøre at få en fornuftig cykel ud af det på mit vanlige minimalbudget. Jeg forsøger at genbruge så meget som muligt, så det bliver altså ikke en showroom-renovering. Jeg forventer alligevel også at den skal en del i jorden, så det er næsten spildt 😆

Som det ses af billederne til højre (øverst er "liget" jeg har købt vs. original nytilstand), skal der mere end en smule kærlighed til og jeg har såmænd allerede givet den nogle smæk for at få den til at makke ret.

Jeg har selvfølgelig spurgt om hjælp alle de steder jeg kan, og på vanlig maner er der allerede kommet masser af støtte, forslag, oplysninger og sågar dele fra mine gode trial-venner. Jeg må igen og igen forbavses og glædes over hvor dejlige mennesker det er.