Fan-tas-tic



 

Nå, jeg er "kommet til" at købe en Fantic 240 (FM450)

Et projekt af den slags jeg ellers altid advarer imod, fordi det slet ikke kan betale sig. Så man skal altså gøre som jeg siger og ikke som jeg selv gør 😂

- Men altså, jeg prøver alligevel at se om det kan lade sig gøre at få en fornuftig cykel ud af det på mit vanlige minimalbudget. Jeg forsøger at genbruge så meget som muligt, så det bliver altså ikke en showroom-renovering. Jeg forventer alligevel også at den skal en del i jorden, så det er næsten spildt 😆

Som det ses af billederne herunder (herover er "liget" jeg har købt vs. original nytilstand), skal der mere end en smule kærlighed til og jeg har såmænd allerede givet den nogle smæk for at få den til at makke ret.

Jeg har selvfølgelig spurgt om hjælp alle de steder jeg kan, og på vanlig maner er der allerede kommet masser af støtte, forslag, oplysninger og sågar dele fra mine gode trial-venner. Jeg må igen og igen forbavses og glædes over hvor dejlige mennesker det er.


Endnu en teaser for at holde interessen ved lige:


Jeg har, som nævnt andetsteds, lavet en ret stor bestilling hos inmotion i England. Da jeg jo er på ferie lige nu, har jeg endnu en gang udnyttet en af mine tyske Morinivenner. Jeg får sendt hele sendingen til ham og han modtager og fortolder således varerne. Jeg skal så hente dem når vi vender næsen hjemad igen på lørdag. Hele manøvren skulle gerne munde ud i at jeg sparer forskellen mellem dansk og tysk moms - hvilket jo er 6%
I bestillingen er blandt andet Apico fodhvilere, nye gaffelrør; stempelring, lejer og krydspind; der er styr, slanger, dæk - ja, næsten alt hvad der mangler fra min liste.

Jeg har haft en ambition om at holde hele projektet under 10K, meeeen det kommer vist til at knibe at holde det. Men det er jeg efterhånden kommet overens med, fordi jeg så får en cykel med rigtig mange helt nye dele. Resultatet skulle altså blive en trialmaskine i rigtig god funktionel stand. Som nævnt bliver det ikke en showroom-renovering, så det bliver med ar, buler og skrammer, men det kan jeg nu egentlig godt lide - det er "ægte historie".

Status er at den har været komplet adskilt - altså som nævnt virkelig komplet ned til mindste stump. Jeg er så småt begyndt at male og pulverlakere dele - sådan efterhånden som jeg når frem. Jeg har for noget tid siden købt mig et billigt Kina-pulverlakeringsanlæg og i kombination med min sandblæsekabine og industriovn, kan jeg lave fornuftige resultater. Jeg har efterhånden også fået så meget træning i det, at jeg har udarbejdet en procedure - og det er netop at tage små portioner ad gangen. Alt andet er for svært at styre og desuden er det enormt drænende at sandblæse, som tager temmelig lang tid med det amatørudstyr jeg har. Et andet problem er også at få det bagt - og der har jeg kun en vis plads i den ovn jeg har.

Som det fremgår af billederne har jeg også skilt hjulene ad. Det gik med kun en knækket eger og 20 ødelagte nipler. Det kom sig af at jeg dels gerne vil have lakeret navene, dels er det væsentlig nemmere at få fælgene gjort i stand, dels ville jeg gerne overhovedet kunne spænde egerniplerne i fald hjulet skal rettes op og ikke mindst var jeg nødt til at dreje/slibe bremsetromlerne, fordi de (også) var i særlig dårlig stand.
Jeg havde stillet fælge "i blød" i dieselolie og med varme og snilde lykkedes det mig at få afmonteret så mange egere som muligt, og de sidste fastgrode nipler kunne jeg så skære af med en vinkelsliber.

Men altså, det går støt og roligt fremad. Jeg har sat en deadline for mig selv, hvor jeg gerne vil have den færdig forinden - nemlig d. 2. oktober. Der har jeg nemlig kørt trial i præcis et år. Men nu må vi se…ting har det med at tage længere tid end forventet.

18. juli 2021




Lidt har også ret



Der sker fremskridt - omend langsomt. Det er virkelig alt, der skal gennemgås. Ikke en eneste del kan bare bruges igen uden at skulle ordnes på en eller anden måde. Jeg har heller ikke nogensinde skulle skille noget ad, hvor der var så meget der var rustet, irret eller groet fast!

Har er lidt af de ting jeg har lavet:

Jeg har fået svejset og rettet stellet. Der var lidt revner, buler, et bøjet bagstel og ikke mindst ville jeg have andre beslag til fodhvilere, fordi jeg jo gerne vil have en anden type på. Herved kunne jeg også flytte dem en anelse længere bagud og nedad - kun et par cm, men lidt har også ret.

Jeg fik også svejset møtrikker på bagsvingeren. Den forrige ejer havde boret dem op - skævt, så det blev jeg nødt til at lave ordentligt igen.

Forgaffelbroen er meget sær. Styrbeslagene sad bagtil på broen, hvilket gør at det næsten er umuligt at få et styr til at komme langt nok frem og samtidig have de rigtige vinkler. Jeg har derfor valgt at lave det om, så beslagene sidder hvor de hører hjemme. En lidt større fræse og fileopgave!
Fik desværre ikke taget et "førbillede", men hvis man kigger nøje efter bag ved lygtehuset, kan man se udgangspunktet.

10. juli 2021


 

På den igen


Det er efterhånden blevet til nogle restaureringer af motorcykler her på matriklen, og selvom jeg ved hvor stort et arbejde det er, kan jeg åbenbart ikke lade være med at kaste mig ud i den slags tilsyneladende endeløse projekter.

Idag lykkedes det endelig at få skilt motoren ad. Fantic'en har stået ude i laaang tid (se bare lygtehuset - det var engang rødt), har taget vand ind fra karburatorsiden og gennem tændrørshullet, så motoren sad godt og grundigt fast. Stemplet i cylinderen og alle lejer, bortset fra venstre hovedleje, var rustet/irret sammen. Gearkasse, kobling osv er fint.
Af de fastgroede dele er det heldigvis lykkedes mig at redde cylinderen (Nikasil er bare fantastisk). Stemplet er på vippen, men jeg prøver at se som det kan reddes. Plejlstangen er afgjort erklæret død.
Med motoren adskilt, kan jeg endelig gøre status og udover motordele er der nogle andre ting som skal udskiftes/mangler.


Følgende er manglerne:
Plejlstang med lejer og søle
Muligvis stempel (- eventuelt kun stempelring og krydspind)
Forgaffelrør - evt kun et - kan muligvis redde det ene af dem
Sidedæksler
Gashåndtagslåg - Domino
Bremsegreb - evt kun styrbeslaget - Domino
Lille motordæksel over kædehjul
Tanklogoer
Støtteben
Karburatorgummi (mest det fra luftfilteret)
Et lavt trialstyr
Evt. støddæmpere. Jeg prøver dog at renovere dem der er på, men de er meget ringe!!
Jeg regner med at investere i Apicos fodhvilere (dem med pinolskruerne).

5. juli 2021