Ja, det griber om sig med den
sport! Endnu en cykel er kommet til huse! 🙄
|
FodhvilereSelvom jeg må indrømme at GasGas’en konstant trækker i mig, så er Fantic’en altså ikke glemt. I dag har endelig fået lavet noget som jeg har ville lige fra første dag (og som jeg faktisk gik i gang med, men igen opgav), nemlig at flytte og montere nogle ordentlige fodhvilere. Det har trukket lidt ud med at få det gjort, fordi det selvfølgelig var en større opgave - eller i hvert fald har det krævet megen overvejelse fra min side. I dag er alle (offroad-)fodhvilere monteret på samme standardiserede måde: i en vinklet gaffel som omslutter fodhvileren. Fantic havde den gang de lavede 240’eren deres bud på hvordan fodhvilere skulle se ud og monteres (ligesom Montesa også havde). Fodhvilere var den gang smalle og er faktisk ikke rare at stå på over længere tid og så er der selvfølgelig det sædvanlige problem med placeringen af dem. Også på Fantic’en sad de nemlig for højt efter min forestilling og det er blevet særligt tydeligt nu hvor jeg har kørt en del på min GasGas. Den vanlige procedure for de fleste classic-kørere er at flytte dem ned og så længere tilbage. Som jeg tidligere har beskrevet, så er jeg helt med på det med ned, men ikke tilbage. Rent faktisk ville jeg gerne have dem lidt frem, så de mere sidder ligesom de gør på moderne maskiner. På GasGas’en er der 42 cm fra bagaksel til fodhviler. På Fantic'en kun 38 cm. Nuvel, der er grænser for det mulige og praktiske. De er nu flyttet en enkelt cm frem. Det var nogenlunde så meget som det var praktisk muligt og så 1,5 cm ned - mere var ikke fysisk muligt. Designet har selvfølgelig også fyldt en del i tankerne, men det er meget længe siden at jeg blev enig med mig selv om at det skulle være lavet af rør, så det ligesom så ud som en naturlig del af stellet. Så for lige så meget længe siden, havde jeg købt rør til at svejse det hele op af. Planen var at lave det når jeg alligevel skulle have skilt stellet ad for at male det, men det har vist lidt lange udsigter og ved sidste træning med Fantic’en blev jeg tilstrækkelig irriteret over de smalle fodhvilere og den høje placering, at jeg nu ville gøre noget ved det. Og efterhånden havde jeg også luret at jeg kunne lave det uden at skulle skille hele cyklen ad - der var plads nok til at svejse uden om tingene. Som vanligt var der lige lidt ekstra arbejde omkring bremsepedalen, men til min glæde kunne jeg faktisk benytte de originale løsninger og dele. Nå, men det endte altså med dette look. Selve fodhvilerne er "stjålet" fra den anden Fantic. De som skulle have været på er jo endt på GasGas’en. Så må jeg finde nogle nye, når jeg en gang får gang i den anden Fantic. |
4. august 2024 |
KickstarterLille detalje at irriteres over, meget tid at bruge på, stor fornøjelse bagefter. Min kickstarter var blevet enorm løs i hængslet. Der var måske 2 cm slok oppe ved trædefladen i alle retninger. Det er bare træls at arbejde med og se på, så noget måtte der gøres. Det er bare en simpel 10 mm pind som går igennem gaflen der sidder på akslen og selve kickstarteren. Og så er den sikret med en stift gennem kickstarteren, så omdrejningspunkterne er i gaflen. Her var der selvfølgelig slør, og aksialt slør var der også mellem gaffel og kickstarter. Først skulle det skilles ad. Stiften var dog umulig at få ud, men jeg kunne få en nedstrygerklinge ned mellem gaffel og kickstarter, så pinden blev savet over foroven og forneden. Derefter blev den så boret ud fra hver side og endelig, da materialet var svækket nok, kunne jeg slå det hele ud. Hullerne i gaflen og kickstarteren blev boret op til 10,5 mm så de var runde og lige og så drejede jeg en ny pind som passede til uden slør. Jeg lavede også en skive i bronze som nu optager det aksiale spillerum mellem kickstarter og gaffel. 1 mm tyk er den. Desuden blev der svejset en 2,5 mm plade på hvor kickstarteren støder på gaflen når den er slået ud. Den stod nemlig langt over vinkelret når det var slået ud, hvilket betød at man godt kunne smutte af pedalen under sparket og derfor skulle have en teknik, hvor man ligesom sparkede indad mod motoren samtidig. Nu står den en anelse før vinkelret, hvilket gerne skulle mindske antallet af gange at kickstarteren gerne vil banke ind i skinnebenet 😫 Det hele blev i hvert fald meget lækkert og fast og det er en meget større fornøjelse at træde på den nu. |
27. juli 2024 |
Nyt kædekit, blandt andet...En lille opdatering… Fantic’en har fået nyt kædekit. Det var vist ikke fråds at skifte nu! Jeg tror det er min rekord for hvor slidt en kæde jeg har kørt med, nogensinde. Jeg er temmelig sikker på at det store slid til dels skyldes at forreste kædehjul har været monteret forkert. Men jeg har nu også trukket det meget længe med at skifte. Jeg har valgt at få to tænder mere på bagkædehjulet, så det nu har 44 (11 foran). Jeg har ønsket at kunne køre lige en anelse langsommere. Ikke meget, men bare en smule. Så håber jeg det kommer til at passe. Baghjulslejerne havde det heller ikke for godt, så de blev også skiftet. Nu jeg var i gang fik jeg lige strammet egere. Det var også på høje tid. Halvdelen af baghjulets egere var meget løse. Bremserne blev også renset. Ikke at det var nødvendigt. Selvom jeg ofte har kørt i vand, så var de helt rene, så det er altså en fornuftig konstruktion de har fundet på. Forbremsen har dog været lidt svag på det seneste og belægningen var da også blevet hård i overfladen. Det er næsten nyt, men er grundlæggende nok for hårdt. Det giver selvfølgelig lang levetid, men det ville nu være bedre hvis bremseevnen var større. Det kan være jeg skal få kardanservicen i Korup til at lægge ny belægning på. Det er nemlig temmelig godt, det de laver. Ind til videre har jeg dog bare slebet den hårde overflade af. Jeg har kortet af styret - og forlænget det igen! Ligesom jeg har gjort det på den anden Fantic. Det sker jo ind i mellem at styret borer sig i jorden og for at undgå at håndtagene bliver alt for ødelagt og at der bliver samlet jord op vil jeg gerne have endepropper i. I sidste uge fik jeg lavet et nyt koblingskabel. En af trådene var knækket i det gamle og det gav en frygtelig stramt træk, som så også gjorde at kablet hang. Meget svært at køre med. Det nye kabel har givet et enormt letgående træk - hvilket selvsagt var næsten lige så svært at køre med lige i starten, fordi der nærmest ingen kræfter skulle til. Men det vænnede jeg mig nu hurtigt til og det er virkelig en stor fornøjelse at køre med. På samme tidspunkt fik jeg lavet endnu en af de stelændringer jeg har haft planer om, nemlig bagstellet. Min bagskærm knækkede for temmelig lang tid siden. Den har jeg så haft "syet" med nogle kabelstrips, men jeg tror at jeg er oppe på seks gange yderligere, hvor denne syning har været sprunget og jeg så har kørt med halv bagskærm til træningerne. Det har været lidt en stående joke at det var obligatorisk at jeg skulle tabe den under træning. Nå, men løsningen jeg havde udtænkt for at undgå at den skulle knække var at lave om på monteringen, så den i stedet falder af, frem for at knække. Et af problemerne er bøjlen på bagstellet, som gør at skærmen har en "kant" at knække hen over når der, som det er typisk, kommer bræk på nede fra. Min tanke var altså at den bøjle skulle væk, så skærmen bare kan smutte op i stedet for. Og så skulle den monteres med kabelstrips, som så kan sprænge i stedet for at skærmen får skader. Jeg har så gået og tænkt lidt over hvordan det skulle se ud og havde så efterhånden fundet på en løsning. Nye skærme havde jeg købt for længe siden, så det var egentlig bare et spørgsmål om at finde tid til at lave det. Da min skærmsyning så knækkede sjette eller syvende gang, var det vist på tide at få det gjort. Bøjlen er blevet skåret af og anvendt til at lave ender på bagstellet. Tanken var i første omgang at det skulle se ud som om at røret bare "forsvandt" ind i skærmen, men da jeg havde lavet det, blev jeg opmærksom på at det så endte i en temmelig spids ende - og det synes jeg var lige farligt nok. Så enden blev skåret af, så den blev stump i stedet for. I enden af røret er der et "kammer" med en skrå væg, så jeg kan føre kabelstrip’en igennem to huller på indersiden af røret. Derved er montering helt skjult. Lidt overdrevet ingeniørkunst, men der ser nu meget fint ud at skærmen på magisk vis klistrer sig til stelrørene. Forskærmen var lidt lettere at have med at gøre. Det er jo samme problem foran, altså at ved bræk opad, så vil skærmen gerne knække. Den er nu bare monteret oven på beslaget - i stedet for nedenunder som originalt - og så er der et tyndt stykke skumgummi mellem skærm og beslag. Ved "vold" sprænger strips'ne og skærmen falder bare af. Ved sidste træning blev teorien så prøvet af i praksis. Jeg lavede et lettere styrt op ad en stejl skrænt. Fantic’en røg ind i et træ med bagskærmen på den mest uheldige måde - den faldt bare af. Nye strips på og jeg var klar igen 👍 Lige et sidste problem jeg har fået styr på. Fantic’en havde det med at køre baglæns! Fire gange var det i øvrigt årsag til at bagskærmen røg, fordi jeg bakkede ind i noget bag mig. Jeg var en enkelt gang sågar lige ved at køre Erik ned, fordi han var lige bag mig, da det skete 😆 Den gjorde det når jeg kørte rigtig langsomt i tomgang og når jeg så gav gas, kørte motoren den anden vej. Meget mærkelig følelse, når man har forberedt sig til at nu skal man virkelig accelerere fremad - og typisk op ad en skrænt og man så flyver baglæns og ned i stedet! 😲 Det har kostet en del blå mærker! Der var flere der foreslog at løsningen var at sætte tændingen frem, hvilket jeg så også prøvede - men uden succes. Efterhånden som jeg tænkte mere over det, gav det dog ikke mening for mig at den skulle frem, tværtimod. Min forestilling blev mere og mere at stemplet simpelthen blev skudt tilbage af den tidlige tænding, så krumtappen drejede baglæns og at tændingen således nærmere skulle stilles til senere. Som tænkt så gjort og nu kører den fantastisk. Jeg er stadig imponeret over hvad den lille motor kan præstere. |
1. februar 2024 |
Tænding, for jeg ved ikke hvor mang'ne gang 😁I dag har jeg fået varer fra Bosisio, herunder den begærede primærspole - og selvfølgelig skulle jeg straks kigge på tændingen (se evt. d. 7/10 for forhistorien). Den defekte spole blev skruet af statoren og den nye monteret og loddet. En meget simpel opgave, så hurtigt overstået - sådan da, for man finder altid på yderligere, men det kommer. Men altså, det originale tændingsanlæg blev monteret igen. Jeg var selvfølgelig meget spændt på om det bare gav en vag forbedring eller det var meget markant…Det var umiddelbart meget markant. Den sprang til live ved første spark på kickstarteren og efter en kort opvarmningsfase gik den i den fineste meget langsomme tomgang. Næsten som Montesa’en også kan. Prøvekørslen viste også at den var særdeles stabil. Jeg kunne virkelig presse den i det lave område - ingen host eller andre mærkværdigheder. Men som altid skal det prøves af ved "ægte kørsel" og over længere tid. Som tidligere nævnt, står det originale anlæg teknisk ikke tilbage i forhold til de alternativer man kan købe. Det anlæg de fleste køber koster over 2500 kr og er egentlig bare et primitivt "knallert"-magnetanlæg, dog med elektronisk styring, sådan som man finder på de små knallert-scootere. Det originale Fantic anlæg har pickup, elektronisk styring og er for så vidt egentlig teknisk bedre. Jeg ser det også med Morinierne, at folk underkender det originale og så køber et meget dyrt alternativ i den tro at det er langt bedre. Men en vildfarelse er at folk sammenligner 40 år gamle elektroniske komponenter med helt nye, og det er simpelthen ikke en fair sammenligning. Elektronik har bare en naturlig "halveringstid" - på en anden måde end mange mekaniske kompenter; et tandhjul har potentiale for at forblive i samme tilstand i hundrede år hvis det ikke bliver brugt, det har en kondensator fx ikke. Og så "slides" elektronik på samme måde som alt andet - også noget som folk generelt ikke har bevidsthed omkring. Nå, bortset fra det, den spole jeg skiftede ud, så ikke original ud, så jeg er temmelig sikker på at den er blevet skiftet på et tidspunkt. Spolen var i hvert fald ikke så pænt lavet som de originale jeg ellers har set. Den nye fra Bosisio ser ud til at være godt lavet, men det er selvsagt kun langtidstest, der kan sige om den reelt er det. Jeg har tidligere - med den anden Fantic - forsøgt at få lavet en ny primærspole. På Langeland er der en mand som kan finde ud af sådan noget og han havde i første omgang viklet en spole ud fra hvad han kunne dissekere sig frem til på en original spole, hvilket var meget svært. Desværre var det et mislykket forsøg, men jeg vil nok prøve at få ham til at kigge på den spole jeg lige har afmonteret, fordi den vist er nemmere at gennemskue. En teori har nemlig været at den reelt består af to spoler uden på hinanden. Og hvorfor få den omviklet på Langland, når man bare kan få en helt ny fra Italien? Selvfølgelig fordi det er billigere og ikke mindst lokalt. Hos Bosisio koster spolen knap 700 kr., på Langeland det halve og så holder man liv i et uddøende håndværk. Føljetonen fortsætter muligvis en gang i fremtiden 😄 Tændrøret så i øvrigt rigtig fint ud, så jeg tror at dysestørrelserne er ramt rigtigt nu. Nu jeg havde åbnet ind til kædesiden, opdagede jeg at det forreste kædehjul var vendt forkert - eller det var min formodning. Der var stort slid på ydersiden af det og det kan kun komme hvis kæden ikke løber lige. Jeg fik det altså vendt, så kraven vender udad og så så det hele mere rigtigt ud. Ja, jeg skiftede faktisk både det forreste og bagerste kædehjul med nogle der var knap så slidt - alt sammen fundet i den kasse jeg havde fået med ved købet af Fantic’en. Egentlig skulle hele kædekittet skiftes, for det trænger alvorligt, men jeg kører med det indtil det absolut ikke kan mere - eller jeg begynder på de lidt større ting jeg har planlagt. Jeg fik også rettet støttebenet lidt. Det havde fået nogle slag og det var lidt svært at slå ned med de uønskede ekstra buk det havde fået, men nu er det fint. Jeg opdagede så i samme forbindelse at svingarmen også har fået et ordentligt slag, så røret har fået en hulning. Når jeg begynder på de såkaldte større ting, vil jeg forsøge at rette det ud. |
8. november 2023- ny vs. gammel spole:Forkert side uadad:
|
Støddæmperforhøjere - og karburering...igen
|
3. november 2023 |
Forenden (og tænding)Jeg har endelig fået monteret de indkøbte Twenty Flex-greb. Når der nu er gået så lang tid, så er det fordi jeg ville have i hvert fald tre dage i træk, som jeg kunne sætte af til projektet. Og det er den første uge siden købet af grebene, at jeg reelt har kunne afse hele tre dage. Jeg har simpelthen ikke haft tid før nu. Og hvorfor nu tre dage? Jo, jeg ville nemlig samtidig ordne alt omkring forgaflen, nu jeg var i gang. Forgaflen er således blevet adskilt og alt er blevet sandblæst og pulverlakeret. Styret fik også en gang pulverlak, så det matcher. Sandblæsning alene er utrolig tidskrævende, så en dag gik med sandblæsning, næste dag med pulverlakering og tredje dag med samling og kabelændringer. Egentlig ville jeg have lavet nye kabler, men jeg synes de var lidt for gode til bare at skifte ud, så der blev "kun" lave nye endemuffer og nipler. Uanset er det et forbavsende tidskrævende arbejde at lave kabler også selvom det "kun" var disse ændringer. Der var også lidt drejeopgaver - som vanligt skruehovederne og så diverse bøsninger, skiver, propper og nipler. Man kan måske ane ud af farvevalget, hvor det bærer hen. Målet er at den skal være rimelig lig den anden i udseende! Nå, der har også været tændingsproblemer for nogle uger siden - som overskriften siger! Det synes snart at være standard på de gamle cykler jeg får fingrene i. Jeg har snart ikke haft en eneste i hænderne uden at det var et problem. Fantic'en her led samme problem som den anden, nemlig en defekt primærspole. Den foreløbige løsning var bare at tage anlægget fra den anden, men jeg vil nu prøve at reparere det på længere sigt. De fleste vælger bare at købe et nyt anlæg, men det er jeg simpelthen for nærig til - for det første. Ikke mindst fordi jeg synes de er uforholdsmæssigt dyre til Fantic'en, når man sammenligner med hvad der ellers findes på markedet til andre mærker. For det andet strider det lidt mod mine forestillinger ikke at reparere det originale og nu har jeg opdaget at man faktisk kan få denne spole - hvilket ikke var muligt sidst jeg rodede med det. For det tredje er de anlæg man kan købe mere primitive end det originale. Ikke at der generelt er noget galt i det, det kan endda nogle gange være en fordel, men jeg tror simpelthen ikke at de er bedre end et nyt eller komplet renoveret originalt anlæg. Nå, men det kommer der nok meget mere om... |
7. oktober 2023 |
KarbureringUnder sidste træning begyndte min nye Fantic at drille. Havde svært ved at finde ro i tomgang, var ikke særlig responsiv på hurtig gasgivning og det hjalp meget lidt, uanset hvad jeg skruede på. En anden mærkværdig ting var også at den druknede med bare to sekunders choke. Noget Gil havde gjort opmærksom på da jeg købte den, så proceduren var de to sekunder med choke og så starte uden. Alt andet fungerede ikke. Generelt gik den også for fedt og tændrøret var tydeligt sodet til. I dag har jeg så haft kigget nærmere på karburatoren. Fik den pillet af og adskilt: Første mærkværdighed var en o-ring under tomgangsdysen. Dernæst - der var ingen chokedyse i!! Ikke så sært at den druknede med choke! Tredje ting: det var en 4-takts karburator! - Og sådan en fungerer ikke særlig godt med en 2-takter. Nå, heldigvis havde jeg fået en kasse med dele med, da jeg købte den og derimellem var også den originale karburator. Hvorfor den er blevet udskiftet, er mig en gåde, for den er rigtig fin - uden synderligt slid. Først prøvede jeg med en lidt mager indstilling: mindre tomgangs- og hoveddyse, fordi det ofte ses at de går lidt for fedt med original opsætning. Men det blev dog hurtigt klart at det trods alt var for magert, så de originale dysestørrelser kom i. De blev selvfølgelig udmålt, så det var helt præcist. Som jeg mange gange har nævnt før, kan man altså ikke helt regne med hvad der står på dem - ikke en gang originale Dellorto-dyser. Prøvekørslen i haven viste at det vist var helt perfekt, hvad Fantic havde fundet frem til den gang! Men nu skal det prøves af under en rigtig træning og jeg håber så at der ikke skal alt for mange justeringer til inden Jørgen Nielsen Trial, som jeg skal deltage i på søndag! Jeg fik også lige tjekket tændingsindstillingen og om den eventuelt skulle suge falsk luft ved krumtapsimmerringen, men her var alt i skønneste orden. Et par ting om ergonomien har jeg også fundet ud af: Jeg vil gerne have længere støddæmpere. Den er mig simpelthen for lav bagtil. Og så skal jeg have lidt mere forspænding i forgaflen og nok også en tyndere olie. Men det bliver efter JN-Trial. Jeg har i øvrigt også købt de fine Twenty Flex greb. De kommer på når jeg har lidt ro - nok samtidig med at jeg kigger på forgaflen. Der vil jeg så også lave nye kabler, så der skal helst god tid til. |
23. august 2023 |
Nyt styrI går satte jeg nyt styr på. Jeg havde ellers forestillet mig at jeg skulle prøve at køre lidt længere tid med det der sad på, for ligesom at få en fornemmelse af om det gav noget bedre til kørslen med et der var en anelse højere end jeg er vant til. I lørdags bød træningen så på skrænter og det var det helt rigtige i forhold til netop at få en fornemelse af styret. Og fornemmelsen var at det simpelthen var for tæt på kroppen på de stejle stigninger. Jeg har relativt lange arme (i forhold til kroppen), så for mig passer det altså godt med et lavt styr. Styret havde jeg også liggende og det er det samme som sidder på den anden Fantic. Et andet positivt element: en rød nuance mindre at se på! 😆 I den næste tid vil jeg så være særligt opmærksom på fodhvilerne. Umiddelbart synes jeg at det føles fint med placeringen, men min forestilling er at det vil være bedre at få dem lidt frem. De fleste taler ellers altid for at flytte dem tilbage, men jeg er efterhånden begyndt at mene at det er en antikveret ide, som alle bare gentager i det uendelige uden at have gjort sig reelle tanker om hvorfor - andet end at adoptere devisen: "for at få vægten på baghjulet". Jeg tror dette stammer fra en tid, hvor trial(sektioner) og materiellet (især dækkene) så meget anderledes ud end i dag. Jeg har selv fulgt denne ide og på både Komtessen og Fantic'en har jeg flyttet fodhvilerne tilbage - og ned. Ned skal de så langt som muligt (altså i niveau med bundpladen), det er der for mig ingen tvivl om, men det giver efterhånden mere og mere mening for mig at have dem lidt længere fremme end hvad der ligesom blev standard for et halvt århundrede siden. |
8. august 2023 |
Fantic - den anden
|
4. august 2023 |