For de som ikke selv har den slags
problemer, kan
det være svært at forstå hvad det vil sige at skulle leve med en
psykisk lidelse. Jeg vil i det følgende prøve at lave nogle simple
beskrivelser, som måske kan hjælpe til at få en fornemmelse for, hvad
det
vil sige at leve et liv der i højere eller lavere grad domineres af
psykiske problemer.
Musik som metafor
Musik er vel nok vores primære og vigtigste kunstform til at beskrive
livet med. Det er også igennem musik, at jeg har kunne finde den
største
hjælp til og forståelse for mine problemer. Derfor falder
det mig
naturligt at bruge musik som eksempel til at prøve at forklare hvordan
min lidelse udspiller sig.
Jeg
har således ofte beskrevet
min lidelse som en tone der ligger nedenunder alt andet der foregår i
mit liv, en tone som jeg bare ikke har kunne slippe for. Uanset om mit
humør er positivt eller negativt, er der altid denne, en underliggende
tone
af tungsind.
I en del musik findes der netop en underliggende
tone. I vesteuropæisk
musikkultur kendes dette særligt fra kirkemusik. Denne tone kaldes
"orgelpunkt". Eksempelvis beskriver
Den Store Danske det således: "
orgelpunkt, bastone,
som bliver liggende i kortere eller
længere tid, mens alle øvrige stemmer bevæger sig videre.
Orgelpunkttonen er som regel enten musikkens grundtone eller overkvint.
Princippet forbindes især med musik for orgel, hvor det er nærliggende
at lade pedalet, der oftest bruges til det dybe leje, spille lange,
liggende toner."
Hvis man således betragter livet som et stykke musik, så er
mit liv netop et, hvor der er indkomponeret et orgelpunkt af tungsindig
karakter.
Akkorderne, eller stemmerne, skaber tilsammen den
øjeblikkelige sindsstemning: Musikken kan bevæge sig i dur eller mol,
der kan være flere eller færre stemmer, enkelte stemmer kan være mere
eller mindre fremhævet; der kan være pauser, mere eller mindre
markering af rytme osv. Altså sådan som de fleste mennesker oplever
deres liv, men for mit vedkomne er der altså fortfarende dette
orgelpunkt af tungsind som løber nedenunder den samlede komposition.
Har musikken mange eller kraftige elementer af anden karakter, vil
orgelpunktet ikke træde så tydeligt frem, men bevæger de overliggende
stemmer sig mod noget stille eller sågar noget tungsindigt, vil
orgelpunktet selvfølgelig blive mere tydeligt eller ligefrem forstærket.
Som jeg skrev indledningsvis har jeg ikke kunne slippe af med denne
tone. På en eller anden måde ligger det uden for min rækkevidde at
ændre på det. Hvad enten det skyldes kemiske eller elektriske
reaktioner i min hjerne, gener, miljø eller det er andre faktorer - det
lader sig øjensynligt ikke ændre!
Det har såmænd ikke skortet på forsøg på at ændre det, men det der i
seneste instans har givet mig størst forløsning og frihed, har sådan
set været, at erkende at jeg bare må leve med dette "orgelpunkt".
Jeg kan prøve at beskrive brudstykker af denne komposition, mit liv, og
hvilken påvirkning "orgelpunktet" har.
At flytte fokus og understrege noget andet
En af de ting som jeg ofte har forsøgt, har været at fylde mit liv med
mange stemmer eller store udvidede akkorder. Jo flere stemmer i et
stykke
musik, jo mindre opmærksomhed skænker man et orgelpunkt.
Problemet er
bare at mange stemmer kræver en enorm opmærksomhed for at harmoni skal
kunne bevares. Det kan være særdeles anstrengende og i sidste ende er
det umuligt at opretholde så højt dynamisk niveau.
Det er det samme som
gør sig gældende, hvis man bare skruer op for volumen for at overdøve
noget andet man ikke vil høre - i det lange løb bliver man simpelthen
for træt til at kunne udholde det.
Yderligere er det sådan at høj
dynamik eller volumen som regel altid afløses af stilhed - eller som i
mit tilfælde en tilbagevenden til orgelpunktet som eneste lydkilde, som
så vil virke så meget mere markant.
Altså, forsøger jeg at fylde mit liv med alle mulige (positive)
elementer i et forsøg på at overdøve tungsindet, kan det såmænd godt
lade sig gøre. Det er bare særdeles krævende og anstrengende, og ikke
mindst, når energien til dette uværgeligt ophører, vil tungsindet
fremstå så meget
mere tydeligt.
Dels fordi kontrasten fra det positive til det triste, vil fremstå så
meget mere tydeligt og dels fordi gen-erindringen om det underliggende
tungsind, efter det har været uden for opmærksomhed for en stund, vil
ramme som en hammer, hvilket, næsten naturligvis, ofte har ført til en
depressiv periode for mig.
Undlade at vippe båden
Nå, hvad er så alternativet. Jo, det modsatte er jo at give musikken så
lidt dynamik som muligt, at begrænse melodien til kun at indeholde en
tone; at gøre den mono-ton.
Jeg har derfor også mangen en gang forsøgt at begrænse hvad der sker i
mit liv; forsøgt at lave faste rammer med forudsigelige gentagelser. I
det hele taget sikre mig at der ikke ikke skete de store udsving, så
jeg ikke skulle risikere at blive ramt af en depression efterfølgende
opløftende øjeblikke.
Men den går heller ikke. Hvis jeg nu ikke havde
den underliggende tungsindighed, kunne det måske være en god måde at
skabe et liv i zen med stabilitet og forudsigelighed. Men for mig er
der nødt til at være en smule modvægt; lidt dynamik og lidt
uforudsigelighed til at opveje den allestedsnærværende og konstante
underliggende tristesse - som sådan set er en monotoni i sig selv.
Et slags synonym for monotoni er jo også kedsomhed. Selv 'kedsomhed'
rummer en dobbelthed. Det bruges vel mest når man er lidt frustreret
over ikke at kunne finde på noget at lave, eller man synes det man
laver er uinteressant, men selve ordet kommer jo direkte af at være
trist; at være ked af det.
Så at lægge noget kedeligt oven på noget trist er selvsagt ikke vejen
for mig. Jeg er simpelthen nødt til finde en balance mellem dynamik og
monotoni. Noget der ind i mellem kan volde ganske alvorlige problemer,
fordi det er en knivsæg at vandre på.
Med (alle) midler at fjerne problemet
Et enerverende orgelpunkt kan selvfølgelig også dæmpes ved at itage
ørepropper der dæmper den frekvens det ligger på. Således vil man kunne
nyde resten af harmonierne uforstyrret af det.
Men vil man nu også
kunne det? Det skal jo i så fald være nogle højavancerede ørepropper
der
kun lige præcis vil fjerne orgelpunktet fra lydbilledet. I praksis vil
man ofte få fjernet en masse andre fine elementer fra musikken og ikke
mindst
er
orgelpunktet jo en stemme i kompositionen som resten af
stemmerne er i samspil med.
Noget af det jeg har været igennem, har netop været at forsøge at dæmpe
smerten der har været forbundet med det underliggende tungsind. Af
selvforsøg har jeg prøvet mindre kontrollerede ting og
gennem psykiatrien har jeg været gennem forsøg med mere kontrollerede
dæmpningsforsøg.
I en længere periode forsøgte jeg at holde smerten væk med alkohol.
Gennem alkohol kunne jeg på enkel vis sætte tankevirksomheden i stå og
samtidig få glædesfølelse. Der er vel de fleste bekendt hvordan det
foregår. De fleste er vel også bekendt med de negative følger den slags
også kan have - lige fra efterfølgende fysisk ubehag til depressiv
følelse som følge af manglende nystimulering (som jo kan lede til
afhængighed).
En anden ting jeg også har forsøgt, er selvpåført fysisk smerte. Det at
få yderliggjort den psykiske smerte til en fysisk havde to virkninger.
Dels kunne det ligesom overdøve den psykiske smerte. Alle ved, at når
det gør meget ondt et sted, mærkes andre ubehag ikke. Og dels blev de
indre smerter jeg havde dermed håndgribelige. Det er meget nemmere at
forholde sig til et åbent blødende sår end noget ubestemmeligt man ikke
ved hvor kommer fra inde i ens hoved.
Ingen af disse løsninger er dog langtidsholdbare, for kroppen har en
evne til at vænne sig til den slags stimuli, og der skal således
stærkere og stærkere midler til, som i sidste ende kan være fatale.
I psykiatrien har jeg som sagt også været igennem mere kontrollerede
forsøg på at dæmpe "orgeltonen". Jeg har således prøvet forskellige
antidepressiver. Desværre lader det ikke til at de er "højavancerede"
nok, for alt det jeg har prøvet, har medført nogle bivirkninger som jeg
ikke har brudt mig om. Godt nok kunne jeg opleve en tilstand hvor jeg
så at sige var mere eller mindre ligeglad med mit tungsind, men til
gengæld blev jeg så også mere eller mindre ligeglad med andre mere
positive ting i livet. Og så var det trods alt at foretrække, at leve
med smerte og så stadig kunne sanse de mere positive ting i livet.
En slags harmoni
Som sagt har det været afgørende for at jeg kan leve et liv i
nogenlunde harmoni med mig selv, at erkende at denne underliggende tone
af tungsind er en del af mig og den måde mit liv er komponeret på.
Jeg
ville selvfølgelig til enhver tid ønske, at den ikke var i mit liv og
havde sådan en dominerende fremtoning, men da det ligger uden for min
(og
tilsyneladende også for videnskabens) formåen at ændre det, kan jeg kun
prøve at få det bedste ud af det.
"I'm
the deputy mayor of the
world!" - humor er et godt redskab til at overleve
med
Jeg kunne i min beskrivelse have valgt metaforen 'støj' i stedet for
'orgeltone'. På mange måder kunne det være et endnu bedre ord at bruge
om mine problemer - altså noget uønsket der forstyrrer den gode
harmoni.
Hvis det havde været muligt at fjerne "støjen", ville det nok
også have været mere præcist, men som jeg har prøvet at illustrere, må
jeg (i hvert fald ind til videre) leve med problemet, og så er
det selvfølgelig mere tjeneligt at bruge en metaforik der arbejder med
og ikke
imod harmoni.
Jeg har brugt nok energi i mit liv på at slås mod mine
problemer - og så længe der for mig ikke eksisterer en vidunderkur, er
det nok sundere at se mit problem som noget jeg skal leve i samspil med
og ikke skal bruge ressourcer på at kæmpe imod.