Lidt om reglerne:
I trial kører man efter et pointsystem, og målet er at opnå så få point
som muligt. Der er generelt også en tidsbegræsning for
gennemførsel af sektionerne, og den laveste tid for gennemkørsel kan
desuden være afgørende ved pointlighed.
Det skal lige nævnes at der også findes variationer af trialløb, hvor
tid er af størst betydning - eventuelt kombineret med indlagte
pointsektioner.
Et løb består af flere sektioner, som hver giver et antal point. Ofte
køres sektionerne igennem flere gange i rækkefølge. Pointene for hver
sektion tælles sammen og den der har færrest point har selvsagt vundet.
I
de fleste konkurrencer kan man deltage i forskellige klasser - af
forskellige sværhedsgrader. Det gør at næsten alle niveauer kan
deltage i samme konkurrence, hvilket selvfølgelig er med til at gøre
det til en "rummelig" og socialt fordrende sport.
I praksis er
sektionerne inddelt med forhindringer, som man skal eller ikke skal
forcere alt efter niveau. Dette er markeret med "porte" af forskellig
farve, som man skal igennem i forhold til den klasse man deltager i.
Sektionens rute er afgrænset af bånd som man også skal holde sig
indenfor.
Ud
over særlige regler, der hovedsageligt har med "usportslig opførsel" at
gøre og som kan give flere point, er der primært
"fejlkørsel" som giver 5 point og så gives der 1 point for hver gang
man har
jordberøring - laver man flere end tre berøringer i en sektion, giver det dog
stadig kun 3 point.
En berøring er en fod i jorden eller en kropsberøring med terrænet,
hvoraf man drager fordel - fx hvis man læner op ad et træ. Hvis
man bare "snitter" giver det ikke point.
Laver
man fejlkørsel i en sektion er ens gennemkørsel i praksis færdig og man
skal typisk forlade sektionen hurtigst muligt. Fejlkørsel dømmes blandt
andet hvis man: kører uden for den klasse (de porte) man
er tilmeldt; har begge fødder på jorden på en side af eller bagved
motorcyklen, kører (længere) baglæns, krydser eget spor med begge hjul,
vælter porte, bryder
bånd etc.
Det fulde reglement kan findes under Links
Klassisk vs moderne trial
Forskellen mellem moderne og klassisk trial er hovedsageligt
forhindringernes størrelse.
I moderne trial stræbes der mod stadig
større forhindringer, og man vil se masser af hop og "akrobatik" med
motorcyklen for at kunne forcere disse. Det er også derfor at lav vægt
er så afgørende, ligesåvel som stor motorkraft og gode bremser er det.
Mange løb foregår på "menneskeskabte" baner, sågar også indendørs, hvor
man
fx godt kunne køre over biler, betonrør og andre kunstige forhindringer.
Klassisk trial foregår næsten altid i naturligt terræn. Typisk med mere
snoede sektioner. Og der tilstræbes en mere flydene stil - fx er
stilstand ikke accepteret på samme måde som i moderne trial. Sektionere
køres decideret igennem, hvor man i moderne trial nærmest hopper fra
den ene
forhindring til den næste.