Min træning





For man lige kan få et indblik i hvem der skriver dette her, tænker jeg at det er på sin plads at skrive lidt om mig selv.



Jeg fører her en log - mest for min egen skyld, men hvis man er nysgerrig må man selvfølgelig gerne kigge ind

Baggrund

Før jeg skriver lidt om hvordan jeg træner vil jeg lige liste op, alle de skader, sygdomme og lidelser jeg har haft og stadig har (og det er ikke så lidt). Det giver en vis forståelse for hvorfor jeg træner og har trænet som jeg gør.

*

Led

I starten af 20'erne, fik jeg en maveinfektion som medførte inflammation i en del led, det som kaldes reaktiv artritis. Jeg fik noget binyrebarkhormon og kraftig antiinflammatorisk medicin og fik på den måde for så vidt nedkæmpet symptomerne.

På vej til Güster, sensommeren 2009


Siden da havde jeg en del problemer med forskellige led. Blandt andet kunne mit knæ drille mig ind i mellem, som det fx kan ses på billedet til højre. Selvom jeg som regel kunne abstrahere fra problemet (som det også kan ses på billedet ;o), har det alligevel ofte givet anledning til perioder med frustration og nedture over smerter og immobilitet.

Desværre er problemet ikke "bare" blevet ved denne tilstand, for den fra 8. januar 2012 blev jeg indlagt på Kolding Sygehus med voldsomme smerter i venstre fodled. Igen opstået efter en maveforgiftning og en uge med influenzalignende symptomer. Der blev denne gang stillet en mere præcis diagnose end sidst, nemlig pyrofosfatartritis, og nu var det især især fod- og håndled samt venstre albue der blev ramt. Derefter fulgte godt en måneds tid med helt ubeskrivelige smerter, der dog heldigvis aftog mere og mere. Den 7. februar blev jeg udskrevet, men var stadig sengeliggende. Efter et halvt år med tiltagende forbedring og aftagende forbrug af smertestillende medicin, stabiliserede smerterne sig til det niveau det befinder sig på nu. Jeg fik da også på daværende tidspunkt at vide af lægerne, at jeg nok skal regne med at skulle leve med dette tilstandsniveau permanent. Artritis'en har nemlig udviklet sig til decideret leddegigt.
Derudover har jeg fået osteoporose pga af for langvarig behandling med binyrebarkhormon! Formodentlig er dette dog til en vis grad reversibelt - skal dog medicineres for det i hvert fald til 2014!
Medicin får jeg selvfølgelig også for artritis'en og ikke mindst for smerterne, så jeg får sådan ca ti piller om dagen. Med ibuprofen kan jeg gøre noget der ligner hvad jeg plejer. Jeg tager det som regel om morgenen og kan så gå igennem dagen uden for voldsomme smerter. Smerter har jeg dog uanset hvor meget eller hvor lidt jeg laver, men laver jeg noget som helst der belaster leddene, kan jeg om aftenen lægge mig i seng med kraftige smerter. Jeg forsøger at undgå at tage store mængder ibuprofen, da jeg er blevet advaret imod det. Det kan nemlig give livstruende mavesår ved for voldsomt brug, så jeg forsøger at undgå at tage det om aftenen også. Lægerne har godt nok foreslået Pamol eller lignende som alternativ, men da det ikke rigtig har virkning for mig, er det i praksis intet alternativ.
2015: Jeg er begyndt at få det bedre. Kan nu for det meste klare mig uden smertestillende medicin. Jeg får stadig fast medicin mod artritis og osteoporose (Salazypyrin og Alendronat), men smerterne befinder sig på et fornuftigt niveau, og jeg kan lave det meste jeg ønsker. Selvfølgelig er der stadig visse afsavn, men alt i alt er det til at leve med.


Lunger / Slimhinder / Hud

Engang midt i tyverne fik jeg konstateret astma/allergi. Noget jeg har døjet med fra jeg var helt lille, men fik først konstateret det i en så relativ høj alder – så meget for sundhedssystemets effektivitet.
Jeg har også haft en periode med nældefeber, altså allergisk hudreaktion i form af små røde knopper overalt på kroppen. Jeg har altid haft reaktioner i forbindelse med kulde - mine ører kan fx finde på at hæve til dobbelt størrelse hvis de bliver udsat for kulde! Men jeg har så også oplevet at få røde knopper overalt når jeg sveder. Det har været lidt belastende - ikke alene fordi jeg kom til at ligne en der har en smitsom hudlidelse - men også fordi det klør. Heldigvis har der ikke været noget af det de sidste par år.

Ryg

Min ryg har altid været problematisk, og igen alt for sent har jeg fået konstateret at jeg lider af spondylolistese, som kort fortalt er en fremadskridelse af lændehvirvler. Hos mig er der så også en lille skævhed. Hvilket betyder at jeg ikke kan tåle tryk lodret gennem rygsøjlen. Squat, dødløft, military osv. er altså udelukket!
I mange år trodsede jeg problemet og kørte lystigt disse øvelser, store smerter til trods, men det betød at jeg ind i mellem måtte ligge brak op til flere måneder ad gangen pga af smerter og forkrampet muskulatur.

Skulder

Min højre skulder bliver også ved med at volde mig problemer. Jeg har generelt meget nemt ved at få betændele i leddene, som nævnt, og skulderen bliver altså ved med at være et stort problem. Jeg har efterhånden nogle gange igennem årene fået binyrebarkhormon indsprøjtet i skulderleddet, og det er yderst effektivt. Desværre er lægerne ikke så meget for at give det, så processen for at få det gjort er yderst besværlig, og derfor har jeg ofte på forhånd opgivet og har så måtte rende rundt med en direkte handicappet skulder. Det er muligt at problemerne er forværret af at jeg har svært ved at træne skuldermusklerne og i det daglige har undgået bevægelser der kunne styrke skuldermuskulaturen, fordi de fleste bevægelser betyder en (lodret) belastning af ryggen, som den jo ikke kan med.

Osv...

Ind i mellem har der så været et par brækkede ben og arme (man er vel en knægt ;o) Hvilket leder mig til en af de seneste skader:
For nogle år siden brækkede jeg benet. Dette brud ville simpelthen ikke hele (jeg er jo også ved at komme op i årene). Snakken gik på operation, men så endelig efter godt og vel et år!!! var det endelig groet sammen. Desværre er det ligesom fodleddet også har taget skade og ikke er "kommet rigtig på plads". Det går der således også nemt betændelse i, og sådan noget som løb eller ligefrem almindelige gåture kan nemt fremkalde problemer.


Psyken, en væsentlig faktor

En ting mere jeg nok skal nævne i min ”lidelseshistorie”, som har særdeles stor effekt på min træning, eller rettere, hvorfor jeg ind i mellem ikke har trænet. Det er at jeg lider af dystymi, som er en art depressiv lidelse, som desværre er kronisk.
Det ligner lidt, men er ikke så slemt som maniodepressivitet. Jeg oplever ikke maniske perioder, og de depressive perioder er (ikke længere) så voldsomme som for maniodepressive.
Men under alle omstændigheder betyder det at jeg har perioder, hvor jeg har meget svært ved at ”svinge mig op” til noget som helst. Se evt mere her

Nå, nok om alle mine problemer.



Træningsbaggrund

Min træningshistorie ser i grove træk sådan ud:
I skoletiden var jeg god til alle kraftsportsgrene – jeg har jo astma, så alle aerobe sportsgrene havde jeg svært ved at udføre før jeg fik medicin for det.
Svømning blev noget jeg elskede (godt for astmatikere, selvsagt). Når jeg pjækkede fra skole, brugte jeg tiden med at svømme!
Da jeg var omkring 16 begyndte jeg at træne bodybuilding første gang.
Siden har jeg været omkring løb, cykling, squash (uh, fed sport), lidt fodbold og volleyball (eneste holdsport jeg har brudt mig om), men har nu altid synes at bodybuilding var det sjoveste.

Disse steder har jeg trænet

Thorsgades Bodybuilding Club, hvor jeg startede.
OBBC – af mange omgange. Nok Danmarks bedste center!
Odense Squash og Motionscenter
Squash & Fitness, Odense – også af flere omgange
Odense Universitetshospitals træningssal (dengang min kammerat arbejde der – trænede på hans medlemskort )
Fyens Helsesport
Hjemme
Fitness Middelfart
og nu Fitness World, hvor jeg nyder at have muligheden for at træne forskellige steder. Jeg træner mest i Assens og Middelfart, men Fredericia og Odense er også velbesøgte af mig.

Min træning i grove træk

Jeg har i en del år kørt et 3-split program som var opdelt i: bryst+triceps, ryg+biceps, ben+skulder. Men har egentlig fundet ud af at det er en lidt skør opdeling, fordi det giver et skævt fokus på visse muskelgrupper. I stedet er jeg så gået over til en opdeling, der hedder trække, presse og ben. Det er meget mere logisk, og betyder også at man ikke render ind i dage hvor man så får maratontræning - en gang kørte jeg fx ryg og ben, hvilket jo er helt vanvittigt at have de største muskelgrupper samme dag. Det kan man næsten ikke samle nok energi til.

Mit program er sammensat af følgende øvelser for tiden. Jeg kan lige igen understrege, at når det ikke indeholder alle de fantastiske kongeøvelser, er det fordi min ryg ikke kan med squat, dødløft og military - som nævnt netop de øvelser hvor ryggen er belastet med lodret tryk. Så mit program er altså ikke nødvendigvis et eksempel at følge!:

Presse:


Bænkpres
Incline Bænkpres
Cable Crossovers
Dips
Corner Bb Shoulder Press
Front Raises
Laterals maskine
Pushdowns
(Crunches)

Trække:

Chins
Pulldowns
Siddende Roning
One Arm Db Row
Rear Delts ("by Technogym" ;)
Cable Rear Delts
Shrugs

Bicepsøvelser køres kun lejlighedsvis (=sjældent)
- Incline Db Curls
- Maskin Preacher Curls
- Hammercurls med tov
- Cable Pose Style

Rotator Cuff

Ben:

Straddle Hip Belt Squat
Tyren
Siddende Benpres høj fodstilling
Leg Extension
Leg Curls
Læg: i den maskine der er fri

Disse øvelser har jeg kørt, når jeg har trænet (rigtig) meget - ikke alle hver gang, men til tider alligevel!
For tiden træner jeg ikke synderlig meget - træner mest af alt for at tingene ikke skal blive værre (altså at jeg bliver endnu mere fed ;o), og så består træningen af fullbody - ideelt set hver anden dag:

Straddle Hip Belt Squat
Pullups (eller Pulldowns)
Bænkpres
Skiftevis Corner Bb Shoulder Press / Rear Delts ("by Technogym" ;)



Aktuelt

forsøger jeg at komme i gang igen...
Sørens Hjemmeside