Blicher om hunde
Blicher
var som bekendt stor jagtelsker og har skrevet mangen en beretning fra
jagter. Han var også særdeles glad for den gamle danske hønsehund, som
jeg har kommet med et eksempel på.
Han skrev
følgende, som er et uddrag af "Jagthunden. §1.
Almindelige betragtninger over denne Dyreslægt." og er taget
fra Blichers
Diana:
Hunden er det huusligste af
alle Husdyr: det, som fremfor alle synes at være skabt til Menneskets
Tjeneste. De andre kjende vel Huset, og antage det som et Hjem; men
Hunden elsker det og forsvarer det. De andre vise sig som Leiere; men
Hunden som Medeier. Hine ere derfor tilfredse med et lidet Rum i Samme;
denne er huusavant i det hele. Katten er den eneste, som virkeligt
elsker Huset, ja i en langt høiere Grad, end Hunden; men for sin egen
Skyld. – Hunden derimod for sin Herre. Hesten, Koen, Faaret o.fl. ere
villige til at skifte baade Hjem og Herre; Hunden forlader kun den
Første med den Sidste. Katten viser sig snarere som Eier, end
som Leier; den erkender ingen Herre; i dens tammeste Tilstand har den
alle Beboere lige kjære, og gjør næppe nogen Forskjæl paa dem og
Fremmede. Den bruger Huset som Eiendom, benytter uden Forbeholdenhed
alle dets Beqvemmeligheder, og anser alle Fødemidler som sine Egne.
Alle Beboerne kunne uddøe, flytte – den bliver. Man vil endogsaa
paastaae, at Ilden ei engang er istand til at fordrive den.
Ganske anderledes er det med Hunden, hvis oprigtige Hengivenhed, ædle
Uegennyttighed, og urokkelige Troskab med Rette har forhværvet den
Titel af Menneskets Ven. Og dette caracteristiske Venskab for
Mennesket bevarer den under alle forhold, gjennem alle dens
Afartninger: som Vægter ved Hjemmet, som Hyrde i Marken, som Hest for
Slæden; men allermest som Jæger.
Man
behøver ikke at spørge: hvilket dyr er først tæmmet? – det er Hunden.
Den har aldrig været heel vild: har aldrig i nogen høi Grad havt den
Frygt for Mennesket, som gjør alle andre Dyr til dets Slaver, eller
Bytte. Dens medfødte Tilbøielighed har ført den sin Ven i møde, og
lettet en Opdragelse, en Underviisning, i hvilken dens Lærelyst lod den
gjøre hurtige og sikkre Fremskridt. Hvor beundringsværdigt er dog denne
Tilbøielighed! [Den kræver Menneskets inderligste Taknemmelighed mod
Skaberen, der gav saa uundværlig Medhjælper til Herredømmet over alle
levende Skabninger.] Det er ikke for dristigt en Paastand: at uden
Hunden vilde Mennesket, i nogle Jordstrøg seent, i andre aldrig have
arbeidet sig ud af den raa Naturstand; ja i visse Egne vilde det ei
engang været istand ret længe at friste sin Tilværelse, i andre ikke
kommet videre end til Nomadelivet – det første Trin paa Culturens
Stige. Hvorledes vilde det seet ud for Polarlandets Beboere, for
Eskimoerne, Grønlænderne, Kamskadalerne, dersom ikke Hunden var bleven
dem skjænket, til at føre dem hastigt over de uhyre Sneemarker?
Hvorledes skulde de have fristet Livet i de lange Vintre? Skulde de
stedse have havt Magt og Held til, i den korte Sommertid at jage og
fiske sig til Næringsmidler for de tre Fjerdedele af Aaret? Den dybe
Snee havde forbudet dem enhver længere Udflugt fra Hytten, ethvert
Samqvem med Andre. Men nu, med Hunden til Hest, fare de let og rask
over Sneehavet, til heldig Jagt, til muntert Besøg; nu er Vinteren –
den lange, haarde Vinter – deres gladeste Tid. Som den kostelige Kameel
er for Araberen "Sandørkenens Skib," saa er Hunden Sneørkenens
i det barske Norden.
Beundringsværdig – vi kunne ei gjentage det for tidt – er denne Hundens
ret magnetiske Tilbøjelighed for Mennesket; den ligner – der skulde dog
vel ingen af det elskværdige Kjøn læse disse Blade? – den ligner
Qvindens: som hun, søger den en Ven, en Beskytter, en – ja, en Herre.
Haarhed, selv Mishandling binder den end fastere til den udkaarne
Hersker. Som Mandens Haandgribeligheder hos halvvilde Folkselag ansees
af Hustruen for gyldige Ægteskabsbeviser, for utvetydige
Kjærlighedsmærker: saaledes optager ogsaa Hunden sin Herres Tugtelse
med ydmyg Underkastelse, og slikker den Haand, som revser den. Katten
viser Kløerne igjen, Hesten sine Hover; men Hunden skjuler de hvasse
Tænder, og gemmer sit Mod og sin Styrke for den strænge, men alligevel
elskede, Herres Fjender.
Hunden elsker Mennesket over alle Ting, høiere end sig selv. Naar
Herren kalder, forlader den Mad og Drikke, og – Elskov. For at behage
ham lærer den de vanskeligste, Man kan næsten sige – de unaturligste
Kunster. Den glæder sig ved opnaaet Færdighed, fordi den veed det
glæder dens Lærer. Den gaaer paa Tvende, for at ligne ham; den angriber
sin egen Slægt, for at forsvare ham; hans Kjærtegn er den høieste
Belønning; hans Mishag er den utaalelig, og Hug smerter ei alene dens
Legeme, men og dens – ja hvorfor ikke? – dens Sjæl. Thi Hvad mangler
den vel uden maaskee Selvbevidstheden, der er Menneskesjælens Fortrin,
og, som det kan falde sig, Kilden til den høieste Lykke, eller til den
dybeste Elendighed? Og endda, foruden dette, havde Hunden blot
Taleevne, den skulde med sin Herre maaske føre lige saa underholdende
Discours som mangen tobenet Tjener.[...] Den læser i Herrens Øine
ligesaavel sin Belønning, som sin Straf; den bejler til hans Gunst,
smiger og kjærtegner, indtil en venlig Mine forkynder den sit Ønskes
Opfyldelse.
Ethvert Dyr kan, under Menneskets Veiledning, modtage en Slags
Dannelse, eller lære Noget, som ligger udenfor dets Natur; men Faa af
dem lære med Lyst, og vel Ingen, uden Hunden, for at
behage sin Lærer.[...]
Hunden alene lærer con amore, og søger sin Flittigheds Belønning i
Underviserens Klap og Roes. Og vist er det, at man hos de lærevilligste
af alle Arter – Pudlerne – kommer videre med det Gode, end med det
Onde. Vel kan enhver Hund – som ethvert Barn – indprygles Kundskaber og
Færdigheder; men saa kan Man ogsaa være forsikkret om, at disse ei
heller udøves uden Tvang og Nødvendighed. Naar vi herefter komme til at
afhandle Hønsehundens Dressur, skulle vi stræbe efter at godtgjøre:
hvorlunde den ubamhjærtige Pryglen er ganske unødvendig, og at Man paa
den modsatte Vei, med Taalmodighed, kommer lige saa vidt. Men det gaar
her accurat som med Børneopdragelse: man vil komme til Maalet ad
en genvej; Man giver sin utaalmodighed, sin Knarvornhed, sin Vrede
Rum; Man finder det nemmere at slaae sig igennem, end at
liste sig frem. Reent ud sagt: Man forstaaer ikke – gider ikke forstaae
at lempe sig, at studere Opdraglingens individuelle
Caracteer, benytte hans Anlæg, aflede hans Feil; Man vil drive
ham foran sig til Maalet, istedet for at drage ham efter
sig.[...]
Den Snildhed, Eftertænksomhed og Aandsnærværelse, som Hunden ofte
udviser, ere Egenskaber, der, i Forening med dens Erindringsevne,
antyder noget Mere, end blot Instinct: (blind, bevidstløs
Naturdrivt) et Ord, ved hvilket vi gjerne, i selvbehagelig Følelse af
vor egen Aandsoverlægenhed, betegne Dyrenes Tænkeevne.